شناسهٔ خبر: 52097081 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پروپاگاندای رسانه‌های آمریکایی و مرزهای غربی روسیه

صاحب‌خبر -

روزهایی که دموکرات‌ها در کاخ سفید ساکن باشند، برای مرزهای غربی روسیه روزهای تیره و تاری است؛ به‌طور خاص در اوکراین. در سال ۲۰۱۴، اوبامای دموکرات در کاخ سفید بود که نتیجه‌اش انقلاب مخملی در اوکراین شد، یانوکویچ روس‌گرا از کار برکنار شد و روندی آغاز شد که در نهایت پیوستن شبه‌جزیره کریمه به‌خاک روسیه را از پی داشت. این روزها هم که رسانه‌های غربی پر از هشدار درباره احتمال اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین هستند و بی‌محابا از استقرار نیروهای روس پشت دروازه‌های اوکراین خبر می‌دهند، یک دموکرات دیگر با نام «جو بایدن» در کاخ سفیر ساکن است، دموکراتی که از قضا در سال ۲۰۱۴ نیز معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان که این روزها آتش‌بیار معرکه پروپاگاندا علیه مسکو است، اخیرا خبری را به نقل از منابع آمریکایی منتشر کرد که بر مبنای آن، روس‌ها برای تصرف شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین آماده شده‌اند! همین شبکه مدعی‌ست ۱۲۷ هزار نیروی نظامی روس در مرزهای اوکراین مستقر شده‌اند. هرچند این طیف ادعاها در میان کارشناسان و خبرگان خریدار ندارد اما بدیهی است که دست‌کم در خود آمریکا به‌عنوان یک عملیات روانی می‌تواند موثر باشد، تا شاید دموکرات‌ها با جلوگیری از یک جنگ موهوم دست‌کم در عرصه روانی به یک دستاورد سیاست خارجی دست پیدا کنند! کاخ سفید، پنتاگون و سیا هم این روزها به‌کمک این کارزار تبلیغاتی آمده‌اند.

قابل انکار نیست که روس‌ها نسبت به توسعه ناتو در مرزهای غربی خود نگران هستند و بارها هم این موضوع از زبان مقامات روسیه شنیده شده است؛ همچنین بدیهی است که اگر اوکراین واقعا به ناتو بپیوندد – که تحقق چنین امری دست‌کم در این برهه زمانی چندان محتمل نیست – می‌توان برخورد سختی را از سوی مسکو انتظار داشت، اما مساله آن است که رسانه‌های آمریکایی و بالاخص رسانه‌های نزدیک به حزب دموکرات در حال ساختن تصویر از جنگی هستند که وجود ندارد. احتمال توسعه ناتو در مرزهای غربی روسیه برای متمرکز شدن ارتش این کشور بر مرزهای مزبور کافی‌ست و نیازی نیست که این نیروها برای یک اقدام نظامی قریب‌الوقوع در مرزهای غربی تجمع کرده باشند، لذا می‌توان فلسفه حضور نیروهای روسی در مرزهای غربی را بیشتر بازدارندگی عنوان کرد تا آمادگی برای تهاجم.

ضمنا، اگر آن‌گونه که سی‌ان‌ان ادعا می‌کند ارتش روسیه با آن تعداد نیرو در مرزهای اوکراین تجمع کرده باشد، آیا این سوال پیش نمی‌آید که این همه نیرو برای ارتش اوکراین که دلش به دریافت «دوش‌پرتاب‌های استینگر» از بلوک غرب خوش است، زیاد نیست؟ اگر واقعا جنگی دربگیرد، آیا ارتش اوکراین در همان ساعات ابتدایی متلاشی نخواهد شد؟ این همه نیرو طبعا اگر هم به مرزهای غربی روسیه رفته باشند، برای درگیری با اوکراین نرفته‌اند بلکه برای ایجاد هم‌آوردی با نیروهای ناتو در میدان حاضر شده‌اند تا از اتفاقاتی که ممکن است توسط ناتو رقم بخورد، ممانعت به‌عمل آورند.

ناتو با اضافه کردن کشورهای بلوک شرق سابق به اعضای خود در سال‌های پس از فروپاشی شوروی، علنا به روسیه چنگ و دندان نشان داده و طبیعی است که در چنین شرایطی روس‌ها نیروهای خود را برای مقابله گرد آورند، آن هم در شرایطی که یک دموکرات در کاخ سفید نشسته است. آنچه احتمال یک حمله از سوی روسیه به اوکراین خوانده می‌شود بیشتر در رسانه‌های آمریکایی واقعیت دارد تا در میدان واقعیت؛ مگر اینکه واقعیات میدانی تغییر کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما