شناسهٔ خبر: 52095813 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موانع اجرای قانون هوای پاک در کشور چیست؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص موانع اجرای قانون هوای پاک در کشور و کوتاهی دستگاه های مسئول توضیحاتی را ارائه داد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - بیگی نژاد گفت:  در اجرای قانون هوای پاک و جایگزینی خودروهای فرسوده، وزارت نفت می‌گوید که کار‌های مهتر دیگری را باید انجام دهد و با این که برایش درآمد زا است، اما به سبب این که شروع سخت است این کار را انجام نمی‌دهد. ارتباط بین چند دستگاه نیازمند حلقه واسط است تا به نتیجه برسد، در کشور ما این حلقه واسط خوب عمل نمی‌کند.

او گفت: خودرو ساز‌ها اطلاعات کامل را ارائه نداده اند و توانایی رفع همه مشکلات را ندارند. باید مجری هر قانونی پای کار آن باشد کسی در کشور پای قانون هوای پاک ایستادگی نکرده است نه شهرداری نه وزارت نفت نه دولت ایستادگی نداشته اند. اگر کسی، گروهی یا نهاد حاکمیتی پای انجام کار نباشد قانون اجرا نمی‌شود.

بیگی نژاد گفت:کمیسیون انرژی عزم جدی در صرفه جویی در مصرف انرژی دارد. در بودجه این موضوع که بخاری کم مصرف به میزان یک میلیون جایگزین بخاری پر مصرف شود پیشنهاد شده و در نظر گرفته شده است می‌خواهیم این موضوع به لایحه بودجه اضافه شود. نکته بعد فعال شدن صندوق حمل و نقل است. مجلس چندین بار برای واردات خودروهای تجاری اقدام کرده است چون خودروساز‌های کشور پاسخ گوی نیاز‌های کشور نیستند.

هزینه ای که به خاطر آلودگی در شهر تهران تحمیل می شود سالانه ۲.۶ میلیارد دلار  است و سهم  اتوبوس و کامیون های فرسوده ۱.۵ میلیارد دلار است.

هم اکنون ۳۲۱ هزار دستگاه اتومبیل آلایندگی‌ در کشور ایجاد می‌کنند. در شهر تهران نیز سالانه ۸ هزار و ۶۰۰ تن آلاینده ایجاد می‌شود که ۷۰درصد آن متعلق  به خودروهاست که از این ۷۰ درصد ۸۵ درصد آن مربوط به خودرو‌های تجاری است.

انتهای پیام/

نظر شما