شناسهٔ خبر: 52095481 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بهسازی مسیل های بجنورد بیش از یکهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد 

بجنورد-ایرنا- دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری بجنورد گفت: بیش از یکهزار  و ۳۳۹ هزار میلیارد ریال اعتبار  برای بهسازی مسیل های مرکز استان نیاز است که این اعتبار باید توسط متولی امر شرکت آب منطقه ای استان تامین و اجرا شود. 

صاحب‌خبر -

مجید گریوانی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهسازی مسیل های مرکز استان با هدف جلوگیری از آسیب آب‌های سطحی، سیلاب ها و مدیریت بحران در دست پیگیری است که البته مسوولیت آن به شرکت آب منطقه ای استان واگذار شده است.

وی گفت: یکی از دغدغه ها، روان آب و سیلاب است، آبهای سطحی از ۱۳ حوزه آبریز به سمت شهر و هسته مرکزی بجنورد هدایت می شود که بیشتر آن ناشی عدم کنترل مناسب سیل آب های فصلی و رسوبات در خارج از محدوده شهر بوده و  از سمت غرب، جنوب و شرق وارد  شهر می شود این در حالی است که زیرساخت ها برای مدیریت روان آب و سیل ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه کانال ها و خندق ها نیاز به لایروبی دارد و این امر مهم به طور کامل انجام نشده است خاطرنشان کرد: اکنون حدود ۲۰ کیلومتر  از طول حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰  متری مسیل‌های داخل محدوده خدماتی مرکز استان به بهسازی نیاز دارد. 

گریوانی با بیان اینکه تاکنون پنج هزار و ۲۰۰ متر از مسیل های ملکش و  آفرینش، کال پسته، دوبرار و جوادیه و امام هادی(ع) بهسازی شده است، تصریح کرد: در زمینه بهسازی مسیل های بجنورد اخیرا قسمتی از خندق در مسیر ملکش و حلقه سنگ، پل خ طالقانی قسمت پشت ساختمان آتش نشانی و خندق در مسیر کنار گذر شمالی تا پل غیر همسطح مناسب سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه مسیل ملکش و آفرینش پنج هزار و ۵۰۰ متر طول دارد که سه هزار متر از آن معادل ۵۴ درصد از آن نیازمند بهسازی است افزود: هشت هزار متر از مسیل ۱۰ هزار متری کال پسته هم در محله های صادقیه و حصار شیرعلی نیاز به بهسازی دارد.

وی اظهار داشت:  مسیل ولی عصر(ع) به طول هفت هزار و ۳۰۰ متر و مسیل جوادیه و امام هادی(ع) به طول پنج هزار متر از دیگر مسیل های بجنورد است که همه آن باید بهسازی شود، همچنین یکهزار متر از طول هزار و ۷۰۰ متری مسیل دوبرار هم نیازمند بهسازی است.

نگرانی ها از سیلابی شدن گلستان شهر 

گریوانی افزود: یکی از نگرانی های ما در زمینه مدیریت آب های سطحی در گلستان شهر بجنورد است که در این زمینه هم اقدامات موثری انجام نشده است، شرکت آب منطقه ای باید به اجرای این طرح سرعت دهد. 

وی اظهار داشت: مطالعات مربوط به هدایت آب‌های سطحی و جلوگیری از مشکلات سیلاب در  شهر بجنورد انجام شده، اما اجرای آن لنگ تأمین اعتبار است و تامین اعتبارات در این زمینه هنوز بلاتکلیف است.

وی گفت: بر اساس طرح مطالعه شده، سیلاب و روان آب‌های گلستان شهر جمع آوری و به کال پسته منتقل می‌شود. برای ساماندهی مسیل های گلستان شهر بجنورد باید ۱۳ کیلومتر کانال، چهار دهنه پل و ۲۵ مورد کف بند اجرا شود.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری بجنورد در باره مخاطرات سیل در مجموعه مسکونی گلستان شهر خاطرنشان کرد: برای ساخت و سازها باید استعلام‌های لازم از شرکت آب منطقه‌ای انجام شود البته در سال‌های اخیر این اقدام انجام می‌شود. 

گریوانی اظهار داشت: در سال ۹۱ اخطارهای لازم در زمینه سیل گیر بودن مجموعه مسکونی گلستان شهر بجنورد داده شده است اما ساخت و سازها در مسیر آب‌های سطحی اجرا شده است.

به گزارش ایرنا گلستان شهر بجنورد، بزرگترین مجموعه مسکونی خراسان شمالی است که در قالب طرح مسکن مهر در شمال بجنورد اجرا شده است.

کارشناسان می گویند سیلاب هایی که به سمت بجنورد سرازیر می شود بیشتر از سمت جنوب و غرب می آیند و بعد از طی مسیری به سمت فرودگاه می روند که اگر کانال ها و مسیل ها با زباله و نخاله پر شوند، خطرساز خواهد بود.  

گریوانی گفت: بارش باران باعث جاری شدن سیل از مسیر خندق و کال پسته به بجنورد و در نتیجه آب گرفتگی بسیاری از منازل در حاشیه پایین دست شهر می شود.

وی افزود: بارندگی شدید و سیل آسای باران تمامی منطقه خیابان گلستان از مسیر فرودگاه را با خطر سیل روبه رو می کند. بعضا پل جاده گلستان در بارندگی مسدود می شود و آب از مسیر انتهای فرودگاه به شهر سرازیر شده و وارد خیابان و کوچه های گلستان می شود.

بحران راه گریز از سیل در بجنورد 

گریوانی اظهار داشت:  مرکز استان خراسان شمالی دارای سه کانال بزرگ است که از داخل شهر عبور می کند و در بارندگی‌های رگباری حجم آب این کانال‌ها پر را پر می نماید که وجود گل ولای و ضایعات نیز به خطر آبگرفتگی می افزاید.

وی اظهار داشت: در زمان اضطرار و حادثه تنها سه مسیر برای خارج شدن از شهر بجنورد وجود دارد، این سه محور شامل خروجی به سمت افراین، شیروان و آشخانه است، در زمان حادثه به یقین شاهد ازدحام و ترافیک سنگین در مسیر ها خواهیم بود.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری بجنورد خاطرنشان کرد: در این زمینه باید مسیرهای جایگزین برای زمان بحران پیش بینی شود و این مسیرها به مردم معرفی شود تا با هجوم افراد به مسیرهای خروجی کنون روبه رو نباشیم.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. 

بر اساس این گزارش، مردم شهر بجنورد در این سال‌ها آبگرفتگی معابر در هسته مرکزی شهر را بسیار تجربه کرده‌اند.

نظر شما