شناسهٔ خبر: 52095218 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لاوروف: سفر رئیس جمهور ایران به مسکو از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است

وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای ایرانی گفت که سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است و امیرعبداللهیان نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای رابطه با روسیه اهمیت بالایی قائل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مسکو حضور دارد، عصر امروز (پنجشنبه) ۳۰ دی ماه با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاوروف ضمن ابراز خرسندی از دیدار با امیرعبداللهیان در مسکو، اظهار داشت: ملاقات ما در چارچوب سفر آقای رئیسی بنا به دعوت آقای پوتین انجام می‌شود و اولین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است.

وی با بیان این‌که دیروز روسای دو کشور مذاکرات مفصلی داشتند، برنامه این سفر را خیلی فشرده خواند و به سخنرانی آیت‌الله رئیسی در دومای دولتی روسیه اشاره کرد و افزود: مطمئن هستم مذاکرات امروز ما خیلی مفید است تا هدفگذاری‌های انجام شده در نتیجه ملاقات روسای جمهور دو کشور حاصل شود.

* برای رابطه با کشور همسایه روسیه اهمیت بالایی قائل هستیم

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان نیز در این دیدار خطاب به لاوروف اظهار داشت: خوشحالم که بار دیگر با جنابعالی و همکاران شما در ساختمان وزارت خارجه در مسکو ملاقات می‌کنم.

وی با ذکر این نکته که ما برای رابطه با کشور همسایه روسیه اهمیت بالایی قائل هستیم، اظهار داشت: خوشحالم که امروز همکاران قدیمی خودم را در ترکیب هیأت شما می‌بینم. به درستی اشاره کردید که ملاقات روز گذشته روسای جمهور دو کشور مهم و نقطه عطف جدید در تحولات و روابط دو کشور است.

امیرعبداللهیان یبان کرد: آقای دکتر رئیسی ارزیابی بسیار مثبتی از دیدار و گفت‌وگوی حدودا سه ساعته با عالیجناب پوتین داشتند و ایشان یک دستورکار بسیار طولانی بعد از توافقات با پوتین در اختیار ما گذاشتند و خواستند که به سرعت امروز در مورد آن موضوعات با هم گفت‌وگو کنیم و برای پیگیری و اجرا در همه وزارتخانه‌های دو کشور کار را به پیش ببریم.

آیت‌الله رئیسی و ولادیمیر پوتین دیروز (چهارشنبه) در مسکو دیدار و گفت‌وگو کردند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در توئیتی درباره این دیدار نوشت: در دیدار مهم، صمیمانه و طولانی مدت دکتر رئیسی و پوتین در کرملین، مناسبات تهران و مسکو در مسیر جدید، متنوع و پرشتاب قرار گرفت.در فصل نوین مناسبات، همکاری‌های ممتاز رقم خواهد خورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که روسای دو کشور بر ترسیم نقشه راه بلندمدت توافق کردند، خاطرنشان کرد: جهان آینده بر پایه چندجانبه گرایی می‌چرخد.

* دیدار دو رئیس جمهور در جوی صمیمانه و جدی 

حسین امیرعبداللهیان شب گذشته در اظهاراتی درباره دیدار آیت‌الله رئیسی با پوتین خاطرنشان کرد: روسای جمهور دو کشور بیش از سه ساعت در جوی صمیمانه و جدی و کاملا کاربردی و عملگرایانه دیدار کردند. دو رئیس جمهور تقریبا یک بار همه موضوعات مناسبات دوجانبه را در عرصه‌های سیاسی‌، راهبردی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علم و فناوری و تجارت بخش خصوصی و همه موضوعات مورد علاقه مرور کردند. در این بخش روسای جمهور وزرای خارجه را مکلف کردند نسبت به تهیه نقشه راه ۲۰ ساله همکاری‌های بلندمدت دو کشور اقدام کنند. فردا (پنجشنبه) با لاوروف در این خصوص و سایر موضوعات دیگر ملاقات دارم و برخی از مسائلی که باید توسط وزارت خارجه دو کشور پیگیری شود را مرور خواهیم کرد و بر برنامه کار تفاهم خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در خصوص مسائل منطقه و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگوی مفصلی بین دو رئیس جمهور انجام شد و از جمله این موضوعات تحولات یمن بود و دو طرف بر ضرورت تحقق راه‌حل سیاسی و دور شدن جنگ از این منطقه تأکید کردند و البته نقش ایران و ظرفیت ایران و روسیه در کمک به تحقق صلح در کشورهای مختلف منطقه نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: آقای پوتین همچنین تأکید داشت که ایران در دوره عضویت موقت خود در شانگهای نقش بسیار فعالی داشت و از حدود سه ماه پیش که وارد عضویت دائم این سازمان شده، ظرفیت بسیار بزرگی به شانگهای افزوده شده و از این نظر آقای پوتین اظهار خرسندی کرد و بر اهمیت نقش ایران تأکید داشت. در موضوعات منطقه‌ای، مسئله مقابله با یکجانبه گرایی و ضرورت توجه به چند جانبه‌گرایی مورد توجه روسای جمهوری دو کشور قرار گرفت.

* تجلیل پوتین از مواضع منطقی ایران در مذاکرات وین
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: در خصوص مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها نیز گفت‌وگو‌های دقیقی بین روسای جمهور دو کشور انجام شد و رئیس جمهور روسیه از مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تجلیل کرد.
امیرعبداللهیان تأکید کرد: ما در دستگاه دیپلماسی وظیفه داریم با تمام توان از استقلال سیاسی کشور دفاع کنیم، سیاست نه شرقی و نه غربی در حوزه استقلال سیاسی است و سیاست برقراری رابطه و توسعه رابطه با شرق و غرب در حوزه منافع دو کشور را با جدیت دنبال خواهیم کرد و این متفاوت از استقلال سیاسی و توجه به آن حوزه است که به دقت آن را دنبال خواهیم کرد. هر جا منافعی برای کشور باشد در راستای سیاست خارجی اصولی کشورمان آن منافع را با قدرت دنبال می‌کنیم.

به گزارش فارس، این دومین دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو است. ۱۳ مهر ماه سالجاری امیرعبداللهیان به مسکو سفر و یک روز بعد ۱۴ مهر ماه با همتای روس خود دیدار کرد. 

انتهای پیام/

نظر شما