شناسهٔ خبر: 52095065 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پنجشنبه های شهدایی|شهید نصیری لاری از ادیبِ مورد تحسین آل‌احمد تا مجالست با آیت‌الله بهشتی

شهید مهدی نصیری لاری نخستین نماینده لارستان در مجلس از نیروهای اصیل انقلابی بود که در طول حیاتش به رغم شکنجه ها و تبعیدها همواره مدافع انقلاب و اسلام بود و سرانجام به دست منافقین در زمره یکی از ۷۲ یاران شهید بهشتی مظلومانه به شهادت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، نام شهید نصیری لاری از نامهایی است که همیشه بر تارک سرزمین لارستان و مردمانش می درخشد، نام پرآوازه ای که حالا یک مدرسه و یک میدان در لار حرف به حرف نام «شهید مهدی نصیری لاری» را یدک می کشند.

 در هفتمین روز از بهار سال ۱۳۱۲ هجری شمسی در خانواده مؤمن و متدین میرزا حبیب الله نصیری لاری در ارزوئیه از توابع سیرجان کودکی چشم به جهان گشود که او  را به یمن نام مبارک حضرت صاحب الزمان (عج) مهدی نام نهادند.

میرزا حبیب الله اصالتأ اهل لارستان بود که در سیرجان به کار کشاورزی و موعظه و ارشاد مردم مشغول بود، خانواده میرزا حبیب الله در تربیت و رشد فرزندانشان همت والایی داشتند.

مهدی، فرزند میرزا حبیب الله از همان کودکی هوش و استعداد فراوانی داشت و به همین خاطر میرزا او را به مکتب فرستاد تا علوم قرانی و راه صحیح زیستن را یاد بگیرد، وقتی که مهدی ۸ ساله بود پدرش را از دست داد اما به یاد داشت که پدر در نخستین روز مکتب او را موعظه کرده بود که «مشکلات دنیا تو را از هدفی که داری دور نکند.»

استعداد سرشار مهدی در میان همسالانش زبانزد بود او به خوبی و خیلی زود علوم قرآنی را در مکتب فرا گرفت و در ۱۲ سالگی به شیراز آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را پشت سر گذاشت.

او که علاقه زیادی به تحصیل و درس خواندن داشت با کسب رتبه اول وارد دانشسرای مقدماتی شد، همزمان با تحصیل و درس در محضر شهید آیت الله دستعیب به تلمذ و کسب مباحث اخلاقی مشغول بود.

 

شهید نصیری معلمی حماسه ساز

پس از آنکه شهید مهدی نصیری رتبه ممتاز در دانشسرای مقدماتی را کسب کرد محل خدمتش را خودش انتخاب کرد و در شهر شیراز تعلیم و تربیت فرزندان میهن را به عهده گرفت.

او در کنار معلمی و تعلیم و تربیت کودکان، علوم حوزوی روش مبارزه عقیدتی را دنبال می کرد، مسؤولین وقت آموزش و پرورش شیراز که از ویژگی هایی شهید نصیری و تعصب او بر اسلام آگاه شدند تحمل حضورش در شیراز را نداشتند  و او را به منطقه اوز فرستادند.

در اوز مهدی به دلیل اعتقاد و آن صفا و صمیمیت و خونگرمی که داشت میان مردم  چه شیعه و چه سنی محبوبیت پیداکرد و تا سال ۱۳۳۵ در این منطقه زندگی میکرد و پس از آن به خدمت سربازی رفت.

ورود شهید نصیری به لار

شهید نصیری در سن ۲۶ سالگی ازدواج کرد و به همراه  همسرش محل خدمت خود را به لار تغییر داد و به تعلیم و تربیت فرزندان لاری مشغول شد.

در شبهای ماه محرم شهید نصیری به همراه آیت الله نسابه روحانی مبارز اهل لار در حسینیه و مسجد جامع با سخنرانی خود به روشنگری می پرداختند و جنایات رژیم پهلوی را افشا می کردند، ماه مبارک رمضان  هم سخنرانی انقلابی شهید نصیری شوری آتشین بود که مردم را به دور خود جمع می کرد.

مراسم دعای ندبه هر صبح جمعه با حضور شهید نصیری و قرائت شیوا و زیبای او برگزار می شد و پس از آن مجالس سخنرانی برپا بود که در جریان یکی از این سخنرانی ها مأموران اداره آگاهی مشغول ضبط کردن صدای شهید بودند و بعد از سخنرانی پس از اینکه همه از مسجد بیرون رفتند دست شهید نصیری را گرفتند و با جیپ شهربانی جهت بازجویی همراه خود بردند،مردم همه معترض دستگیری شهید نصیری شدند اما مأموران هیچ اعتنایی به این اعتراض ها نکردند.

در لار مرکز شهرستان لارستان اینک یک مدرسه نمونه دولتی و یکی از میدان های ورودی شهر به نام این شهید بزرگوار «شهید مهدی نصیری لاری» نام گذاری شده است.

شهید نصیری معلمی تمام معنا

مهدی نصیری در تمام سالهایی که در مدرسه حضور داشت بسیار نسبت به نوجوانان و جوانان حساس بود و با کسانی که می خواستند ذهن و فکر دانش آموزان را به انحراف بکشند به شدت مقابله می کرد، تا جایی که با یک معلم از حزب توده ک ه می خواست افکار کمونیستی را به بچه ها القا کند مقابله کرد و عقاید پوچ او را برملا ساخت.

سوابق مبارزاتی شهید نصیری بسیار است از آشنایی با فدائیان اسلام و آیت الله کاشانی تا مبارزات نهضت ملی شدن صنعت نفت، او در نوشتن روزنامه دیواری سرودن اشعار انقلابی تبحر خاصی داشت و از سال ۱۳۴۱ در مسیر نهضت امام خمینی حرکت می کرد که پنج بار توسط مزدوران رژیم دستگیر، تبعید و حتی بازنشستگی اجباری از شغلش شد.

از جمله کارهای تشکیلاتی شهید نصیری عضویت در حزب جمهوری اسلامی بود او در طول دوران زندگی اش مسؤولیت های مختلفی از تدریس در مدارس، عضو کمیته استقبال از امام خمینی در سال ۵۷ فرمانداری سیرجان و نمایندگی مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.

ذوق و قریحه سرشار شهید نصیری سبب شعف جلال آل احمد

شهید نصیری به نویسندگی،شعرسرایی و ادبیات فارسی هم بسیار علاقه مند بود و هم استعداد فراوانی در ادبیات فارسی داشت، تبحری که جلال آل احمد را شیفته کرد و یک روز وقتی مهدی نصیری یکی از مقالاتش را با عنوان «درشت استخوان در مانده» بر وزن «بزرگ ارتشداران فرمانده» که در آن از ظلم رژیم پهلوی سخن گفته بود، قرائت می کرد جلال آل احمد بر شانه اش می زند و می گوید: «حضرت، کار کنی،‌چیزی می شوی»؛ یک بار دیگر وقتی جلال آل احمد مقاله «کور بلیط فروش» شهید نصیری را خواند به دانشجویان گفته بود: «به خدا این حضرت نویسنده است»

 

مبارزات انقلابی و قیام شهید نصیری

شهید مهدی نصیری لاری پس از آنکه  تحصیلات عالیه اش در سال 1340 تمام شد به سیرجان رفت و به تبلیغ تعالیم انقلابی و اسلامی و افشای رژیم پهلوی در مدرسه و مسجد مشغول شد، رژیم منفور پهلوی به واسطه این فعالیت های شهید نصیری بارها او را به زندان انداخت و به اصفهان تبعیدش کردند تا از تأثیر او بر مردم جلوگیری کنند و در نهایت او را بالاجبار از تدریس و معلمی برداشتند و بازنشسته اش کردند اما شهید نصیری هرگز از روشنگری و قیام علیه بیداد رژیم پهلوی دست بر نداشت تا روزی که روزنه امید تابید و آرزوی دیرینه اش محقق شد و انقلاب به ثمر پیروزی نشست.


شهید نصیری از اولین فرماندار سیرجان تا اولین نماینده مردم لارستان در مجلس

پس از پیروزی انقلاب، شهید نصیری لاری به مدت یک سال متصدی فرمانداری سیرجان بود و پس از آن او با دعوت روحانیون و مردم لارستان کاندیدای انتخابات مجلس شد و با وجود اینکه ۱۲ نفر رقیب سرسخت از گروه های مختلف  حزب توده، حزب ملت ایران، سازمان مجاهدین خلق، فدائیان خلق و خوانین که با سرمایه گذاری بزرگ و شعارهای فریبنده به میدان آمده بودند داشت،  مردم حق شناس لارستان رأی خود را به نام شهید نصیری به صندوق های رأی ریختند و در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی شهید نصیری به مجلس راه یافت.

او به راستی مراد و مقلد واقعی امام و رهبری بود و در قضیه بی کفایتی بنی صدر ساکت ننشست و به طور صریح در مجلس از نفاق و وابستگی بنی صدر سخن می گفت سخنانی که همزمان از رادیو و تلویزیون پخش می شد و شهید نصیری لاری اولین نماینده مجلسی بود که بی کفایتی بنی صدر را اعلام کرد.

شهادت شهید نصیری لاری

سرانجام در شامگاه هفتم تیر ماه 1360 یک روز پس از سوءقصد منافقین به جان آیت الله خامنه ای، حوالی ساعت ۲۱جلسه ای در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی با حضور آیت الله بهشتی و بسیاری از مقامات برجسته سیاسی کشور از جمله شهید مهدی نصیری لاری برگزار شد که با اقدام ددمنشانه منافقین و انفجار بمب آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران وی به طور مظلومانه ای به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/م

نظر شما