شناسهٔ خبر: 52094490 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تاثیر اندک دوز چهارم واکسن کرونا بر گسترش امیکرون

مطالعات جدید نشان می‌دهد دز چهارم واکسن کرونا دفاعی محدود در مقابل سویه امیکرون ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، در حالی که مطالعات مختلف تزریق دوز یادآور را برای محافظت در برابر امیکرون ضروری می‌داند، مطالعات پراکنده‌ای در نقاط مختلف دنیا درخصوص بررسی اثر تزریق دوز چهارم واکسن در برابر امیکرون آغاز شده است.

محققان برای بررسی تاثیر دوز چهارم واکسن، از ماه گذشته در یک بیمارستان شروع به تزریق دوز چهارم واکسن برای ۲۷۰ کارمند پزشکی کردند. این افراد پیش از این با واکسن‌های فایزر و مدرنا واکسینه شده بودند.

نتایج نشان داد میزان افزایش آنتی‌بادی‌های این افراد در دوز چهارم، نسبت به دوز سوم، کمتر بود که این میزان مانع از گسترش امیکرون نمی‌شود. در ادامه آمده است به‌رغم افزایش سطح آنتی‌بادی، دوز چهارم تنها یک دفاع نسبی در برابر امیکرون ایجاد می‌کند. این مطالعه نیازمند بررسی بیشتر است.

گفتنی است؛ محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.1.1.529 شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «امیکرون» نام‌گذاری کرده است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت دو برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است.

سویه اومیکرون دارای ۳۷ جهش در پروتئین اسپایک است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌شود. این تعداد جهش غیرعادی است و می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و نیز بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است.

منبع: ایرنا

نظر شما