شناسهٔ خبر: 52094375 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین اجلاس هند و آسیای میانه برگزار می شود

تهران- ایرنا - وزارت امورخارجه هند اعلام کرد این کشور میزبان نخستین اجلاسِ مجازی هند و آسیای میانه در تاریخ ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پایگاه خبری «آسیا پلاس» تاجیکستان، نخستین اجلاس هند و آسیای میانه به میزبانی «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و با حضور روسای جمهوری کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به صورت مجازی هفته آینده ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) برگزار خواهد شد.

این نخستین ملاقات از این دست میان هند و کشورهای آسیای میانه در سطح رهبران کشورها خواهد بود. 

وزیر امورخارجه هند خاطرنشان کرد نخستین اجلاس هند-آسیای میانه انعکاسی از رشد مشارکت هند با کشورهای آسیای میانه به عنوان همسایگانش می باشد. 

پیش از این در سال ۲۰۱۵ «نارندرا مودی» سلسله سفرهای  تاریخی به کشورهای آسیای میانه داشت که متعاقبا منجر به همکاری های دوجانبه در سطوح بالا و کارگروه های چندجانبه شده است. 

در ادامه این گزارش آمده است شروع گفت و گوهای هند و کشورهای آسیای میانه در سطح وزیران خارجه  در سومین جلسه ای  که در دهلی از ۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شد ، آغاز شد. 

براساس اطلاعات وزارت امورخارجه هند حضور دبیران شورای امنیت کشورهای آسیای میانه در جلسه " گفت و گوی امنیت منطقه ای درباره افغانستان" که در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ در دهلی برگزار شده بود به رویکرد مشترک منطقه ای درباره افغانستان منجر شد. 

بدین ترتیب طی نخستین اجلاس هند و آسیای میانه قرار است رهبران کشورها به بحث و تبادل نظر پیرامون گام هایی به سوی آینده روابط طرفین در سطحی جدیدتر و بالاتر بپردازند. همچنین انتظار می رود گفت و گوها درباره مسائل منطقه ای و بین المللی به ویژه شرایط امنیتی منطقه ای نیز انجام شود. 

این اجلاس نمادی از اهمیت رهبری کشورهای آسیای میانه و هند و دستیابی به شراکتی جامع و دراز مدت در منطقه هند و آسیای میانه می باشد. 

نظر شما