شناسهٔ خبر: 52092861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست کردستان:

مردم امنیت لازم برای حیات وحش گرسنه را در سرما فراهم کنند

سنندج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: ایجاد امنیت حیات وحش در زمان سرمای شدید هوا و پناه بردن حیات‌وحش گرسنه به حاشیه روستاها و شهرها امری ضروری است.

صاحب‌خبر -

فریبا رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  از مردم طبیعت دوست استان درخواست کرد که در این روزهای سرد و برفی به حیات وحشی که به حاشیه شهرها و روستاها پناه می‌آورند، با رعایت اصول احتیاط پناه دهند و به محض رویت حیات‌وحش، مراتب را به پاسگاه های محیط بانی و ادارات حفاظت محیط‌زیست استان اطلاع دهند.  

وی با اشاره به بارش سنگین برف در برخی ارتفاعات و زیستگاه های این استان و سرمای شدید هوا و احتمال ورود حیات وحش به مناطق مسکونی افزود: سامانه سراسری ۱۵۴۰ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در این خصوص و تخلفات شکار و صید است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: در فصول سرد سال به ویژه در زمستان، حیات وحش برای یافتن غذای طبیعی با مشکل مواجه می شوند بنابراین برای یافتن غذا به حاشیه سکونتگاه ها و روستاها نزدیک شده و به این مناطق پناه می آورند، از مردم این مناطق درخواست  می شود از هر گونه تعرض و اذیت و آزار آنها خودداری کنند و در صورت ماندگاری و هرگونه رفتار غیرعادی بلافاصله مراتب را به ادارات محیط زیست اطلاع دهند و با رعایت جوانب احتیاطی، حافظ جان آنها باشند.  

رضایی یادآور شد: با توجه به احتمال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در میان پرندگان وحشی و احتمال انتقال این ویروس‌ها در صورت تماس مستقیم با حیات وحش، از عموم مردم استان درخواست می شود برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری های مذکور از تماس مستقیم و یا صید و شکار هر گونه حیات وحش شامل پرندگان، پستانداران و یا سایر گونه‌های دیگر که از تهدید سرما وگرسنگی در جستجوی مکانی امن تر، به حاشیه مناطق مسکونی پناه آورده اند خوداری کنند.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده بیماری، ناتوانی و تلفات حیات وحش بلافاصله مراتب را به شماره ۳۳۲۳۲۴۱۵ – ۳۳۲۳۳۴۰۲-۰۸۷ و در شهرستان ها به ادارات حفاظت محیط زیست آن شهرستان و شماره پیامکی ۱۵۴۰ اطلاع دهند محیط بانان و کارشناسان این اداره کل به محض دریافت گزارش در این زمینه، در محل  حضور یافته و ضمن حفاظت از حیوانات، راهکارهای تخصصی ارائه خواهند داد.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار است.

کردستان همچنین دارای و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصر بفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

نظر شما