شناسهٔ خبر: 52092019 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آیا ویروس کرونا از شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا قابلیت انتقال از شیر مادر به نوزاد را ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون سوالات زیادی ذهن افراد را درگیر کرده است و هنوز بسیاری از آن‌ها بدون پاسخ مانده‌اند، یکی از این مسائل تأثیر ویروس کرونا به مادران شیرده و احتمال انتقال آن به نوزادان است. در ابتدا تصور می‌شد که ویروس کرونا می‌تواند از طریق شیر دادن از مادر به نوزاد منتقل شود، بنابراین گروهی از محققان مطالعه جدیدی انجام دادند و احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر به نوزادان را مورد ارزیابی قرار دادند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف زنانی از مناطق مختلف ایالات متحده آمریکا را مورد ارزیابی قرار دادند، تعدادی از آن‌ها علائم بیماری کووید -۱۹ را داشتند و برخی دیگر فاقد هرگونه علامتی بودند. محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که شیر زنانی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا بودند حاوی RNA ویروس کرونا بود، اما هیچکدام از نمونه‌ها دارای ویروس فعال کرونا نبوده است، هنوز مشخص نشده است که ویروس کرونا چگونه در شیر مادر غیر فعال شده است.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا قابلیت انتقال از شیر مادر به نوزاد را ندارد، به نظر می‌رسد که شیر مادر حاوی عوامل محافظتی مانند آنتی‌بادی‌هایی است که به وسیله واکسن یا ابتلاء به بیماری در بدن مادر تولید شده است، اما نحوه غیر فعال شدن ویروس هنوز مشخص نیست.

به گفته پژوهشگران، با وجود اینکه شیر مادر حاوی ویروس کرونا نیست، اما تنفس او همچنان می‌تواند باعث انتقال بیماری به نوزاد بشود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) به زنان شیرده مبتلا به بیماری کووید -۱۹ توصیه کرده است که پیش از شیر دادن به نوزادان دستان خود را بشویید یا ضدعفونی کنید. علاوه بر این، زنان باردار باید هنگام شیر دادن به نوزادان خود از ماسک استفاده کنند.

نظر شما