شناسهٔ خبر: 52090981 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

مقابله با آلودگی‌های زیست‌ محیطی با صدور مجوزهای مشروط به صنایع ممکن است

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از محیط زیست باید رویکرد مشروط در صدور مجوزها را برای صنایع در دستور کار قرار دهد، گفت: مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی با تغییر رویکرد صفر و صدی در این حوزه و صدور مجوزهای مشروط به صنایع ممکن است و توصیه می‌کنیم اداره کل محیط زیست استان این رویکرد را در جلسات مطرح کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا تبریز، همایش روز ملی هوای پاک با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اداره کل سلامت شهرداری تبریز و تعدادی از سازمان های مردم نهاد آذربایجان شرقی  و حمایت های شرکت های خصوصی در روز چهارشنبه، بیست و نهم دی ماه ۱۴۰۰، در آمفی تئاتر معاونت بهداشت دانشگاه برگزار گردید.

مجوزهای مشروط در رابطه با مسائل محیط زیست صادر شود

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در این همایش با تاکید بر این‌که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از محیط زیست باید رویکرد مشروط در صدور مجوزها را برای صنایع در دستور کار قرار دهد، گفت: مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی با تغییر رویکرد صفر و صدی در این حوزه و صدور مجوزهای مشروط به صنایع ممکن است و توصیه می‌کنیم اداره کل محیط زیست استان این رویکرد را در جلسات مطرح کند.

محمدحسین فرهنگی با بیان این‌که آلودگی هوا در هر جای جهان از مهم‌ترین چالش‌های محیط زیست است، اظهار کرد: توجه به اینکه محیط زیست یکی از ارکان مجامع مختلف در جهان است، در چنین شرایطی کشور ما نیز باید وزنه‌ قابل توجهی در تصمیم‌گیری‌ها در رابطه با محیط زیست و سلامت مردم به ویژه هوای پاک را ارائه دهد.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست باید جایگاه بهتری در قوانین داشته باشد، گفت: با توجه به تجارب کشورهای مختلف، همواره تصمیمات سنجیده و حساب شده در راستای حفظ محیط زیست در این کشورها گرفته شده است ولی در کشور ما در رابطه با مسائل زیست محیطی همواره با پاسخ های مثبت و منفی یا تصمیمات صفر و صدی برخورد کرده‌اند به طوری که برخی از صنایع، سازمان محیط زیست را به عنوان نهاد ایست برای خود می‌دانند.

وی با بیان این که اکثر مجوزها و مخالفت‌ها به صورت صفر و صدی در حوزه‌ مسایل زیست محیطی کشور انجام می شود که این روش‌ها در بسیاری از کشورها منسوخ شده است، گفت: کشوری مانند استرالیا که در دنیا از نظر معادن و بیشترین ذخایر معدنی در رتبه‌ اول قرار دارد، پاسخ مثبت و منفی  در رابطه با مسایل زیست محیطی ندارد و تمام مجوزهای صادر شده در حوزه معدن و صنعت مجوزهای مشروط است و مانع هیچ تولید کننده ای نیست.

وی با بیان اینکه اکثر واحدهای صنعتی در برخی کشورها به صورت مشروط فعالیت می‌کنند، گفت: اگر قرار است تولید کننده ای هوا را آلوده کند موظف است از فیلتر برای پاکسازی هوا استفاده کند یا اگر واحد تولیدی درختان منطقه ای را قطع می‌کند باید جایگزین آن، درختان زیادی را بکارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برخی از کشورها مانند آلمان ذوب مس در داخل منطقه انجام می‌شود؛ چرا که تمام پیش بینی ها برای جلوگیری از آلایندگی انجام شده است و به این شرط مجوز دریافت کرده‌اند در حالی که در کرمان، منطقه ای که ذوب مس انجام می دادند، باعث تخریب زندگی مردم آن منطقه شده بود.

وی با اشاره به لزوم همکاری و تعامل سازمان محیط زیست با مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان در راستای حفظ محیط زیست، گفت: بسیاری از راهکارهای خلاقانه در چنین مراکزی بایگانی شده‌اند؛ چرا که برخی از مخترعان، امکان عملیاتی کردن آن ایده‌ها را ندارند.

فرهنگی افزود: با استفاده از پتانسیل برخی ایده پردازان، به واحدهایی که آلایندگی دارند پیشنهاد تغییر تکنولوژی داده و راهکار ارایه دهیم تا نگاه‌ها و تحولات مثبت به سمت بهتر شدن محیط زیست پیش رود.

مبارزه با آلودگی هوا، وظیفه‌ همگانی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تبریز هدف از اعلام روز ملی هوای پاک را ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه عنوان کرد و گفت: مبارزه با آلودگی هوا یک وظیفه‌ همگانی است و همه در راستای حفظ هوای پاک جامعه باید کوشا باشیم.

دکتر حسین حقائی در ادامه سخنانش، اظهار کرد: امروز به‌عنوان روز هوای پاک نامگذاری و شعار امسال نیز «هوای پاک، حقوق عامه و ارده ی ملی» انتخاب شده است.

وی در خصوص راهکارهای جلوگیری از آلودگی هوا، بیان کرد: افزایش مشارکت مردمی و هماهنگی‌های بین بخشی می‌تواند شروع کننده‌ی عزم ملی جهت کاهش آلودگی هوا باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه همه‌ در قبال حفظ هوای پاک مسئول هستیم، افزود: هوایی که تنفس می‌کنیم متعلق به همه‌ی مردم است پس باید در راستای پاک بودن آن همواره تلاش کنیم.

آلودگی هوا در کشور به یک اپیدمی تبدیل شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان این‌که اکنون به دلیل بی توجهی به مسایل زیست محیطی، آلودگی هوا در کشور به یک اپیدمی تبدیل شده است، گفت: عوامل آلودگی هوا، عوامل طبیعی نیست بلکه درصد زیادی از آن مربوط به عوامل انسانی است که با ساخت و سازهای غیراصولی شاهد بروز پدیده‌ی وارونگی دما شده‌ایم.

حسن عباس نژاد با بیان این‌که در دنیا از سه منبع به عنوان منابع اصلی و ثروت نام می برند، گفت: منابع انسانی، طبیعی و ذخایر ژنتیکی جزو منابع مهم است که این سه منبع در بستر حیات باید به تعادل برسند.

وی با بیان این‌که طبق روایات دینی، زمین مادر حیات است و باید از آن حفاظت کنیم، اظهار کرد: محیط زیست به معنای این نیست که دور برخی از منابع حصار کشی کنیم بلکه حفاظت از آن به این معنی است از ظرفیت قابل قبول منابع خود استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بشر در قرن گذشته و جاری نشان داد که به دلیل عدم توجه به محیط زیست با انبوهی از مشکلات گرفتار شده است و در برخی موارد حیات بشر نیز مورد تهدید قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان این‌که آلودگی هوا عامل و پدیده‌ای زاینده است که علاوه بر تخریب، تغییرات اقلیمی را هم در بر دارد، افزود: در هرجای دنیا تغییر اقلیمی به صورت طبیعی اتفاق می افتد اما تغییر اقلیمی که دخالت انسان در آن نقش داشته باشد، قطعا اثرات مخربی خواهد داشت و این امر بسیار نگران کننده است.

وی با بیان این‌که پدیده‌ی خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه و اکثر تالاب ها پدیده‌ی انسان ساخت است، گفت: این امر تبعات و اثرات مخربی به دنبال دارد و قطعا منجر به تخریب محیط زیست می شود.

وی افزایش دما، مصرف زیاد آب، افزایش تبخیر و ریزگردها را از اثرات مخرب تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت: در بحث آب جزو کشورهایی هستیم که با کمبود فیزیکی آب مواجه هستیم به طوریکه اکنون نمی توانیم از میاندوآب آب بیاوریم چرا که میاندوآب خود آبی ندارد.

عباس نژاد با بیان این‌که بالای ۴۰ کانون گرد و غبار در کشور وجود دارد که کلانشهرها را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: این تعداد نیز در حال افزایش است، سالانه چیزی در حدود ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی خود را از دست می دهیم و این اراضی به کویر و کانون های گردو غبار تبدیل می شود و شهرهای کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی بیان کرد: ۷۰ درصد آلودگی‌ها صرفا مربوط به وسایط نقلیه است، دو استاندارد حاکم بر سوخت های فسیلی و خودروها عوامل تشدید کننده‌ی آلودگی هواست در بحث خودروها به شدت مشکل داریم، خودروسازان را باید ملزم به رعایت استانداردها کنیم.

نظر شما