شناسهٔ خبر: 52090745 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بخش خصوصی در گردشگری تربت‌حیدریه ۳۱۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌کند

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: یکی از اولویت‌های کاری ما جذب بخش خصوصی در این حوزه است و بر این اساس امسال موفق شدیم توجه ۲ سرمایه‌گذار را برای سرمایه‌گذاری ۳۱۰ میلیارد ریالی در این خطه جلب کنیم.

صاحب‌خبر -

علی محمدی روز پنجشنبه در بیان عملکرد ۹ ماهه خود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ۲ نفر با هدف مجتمع گردشگری در سد نسر (بخش جلگه‌رخ) و رود معجن (بخش بایگ) فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و مرحله نخست این پروژه ها  سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: ثبت جهانی شهرملی بایگ و روستای ملی بسک، تغییر کاربری بناهای تاریخی واجد شرایط با مشارکت بخش خصوصی، ایجاد بازارچه صنایع دستی و سوغات در مبادی ورودی شهرستان و توجه به ظرفیت‌های گردشگری روستایی، از دیگر اولویت‌های این اداره در سال جاری است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: تاکنون ۴۲۰ اثر میراث فرهنگی یا طبیعی در این شهرستان شناسایی و از این تعداد۸۰ اثر به ثبت رسیده است.  
محمدی افزود:هم اکنون ۶ کارگاه مرمتی در این شهرستان فعال است همچنین تعداد موزه‌های این خطه به چهار باب رسیده‌ است و اقدام برای دریافت ۲ مجوز مجموعه‌داری‌ اشخاص حقیقی و تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی در روستاها از دیگر فعالیت‌های این حوزه است همچنین با ایجاد ۱۶ انجمن جدید میراث فرهنگی روستایی در سال جاری تعداد آنها به ۲۹ انجمن رسید.
وی ادامه داد:هم اکنون ۱۸ اقامتگاه بومگردی در این روستاست که از این تعداد، ۹ واحد فعال و بقیه در مرحله اخذ مجوز هستند که ظرفیت اسکان گردشگر در آنها ۵۲۰ نفر و ظرفیت پذیرش مسافر در ۲ باب خانه مسافر تربت‌حیدریه ۱۵ نفر است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: این شهرستان دارای ۲ واحد اقامتی و ۲ واحد هتل آپارتمان در دست اقدام و پنج واحد  دفاتر خدمات مسافرتی - زیارتی،۶ رستوران بین راهی و هفت واحد تاسیسات گردشگری شامل مجموعه‌های گردشگری و سفره خانه‌ است.
محمدی افزود: هم اکنون یک روستای هدف گردشگری در رودمعجن داریم و پرونده ۲ روستای دیگر نیز در دست اقدام است و یک منطقه نمونه گردشگری هم در بوستان پیشکوه تربت حیدریه وجود دارد.
محمدی افزود: شمار هنرمندان شناسایی شده صنایه دستی تربت حیدریه  هزار و ۱۰۰ نفر است که از این تعداد ۳۵۰ نفر بیمه هستند و پیگیر بیمه بقیه آنها هستیم و ۷۴۰ کارگاه فعال صنایع دستی هم در این خطه داریم.
وی اظهار کرد:  تعداد ۳۰ هنرمند که رشته هنری‌شان منسوخ شده مثل گیوه‌بافی، آهنگری سنتی، رنگرزی سنتی، قفل‌سازی سنتی، خراطی چوب و نمد مالی شناسایی هم شده‌اند.
او اضافه کرد: از ابتدای امسال ۱۵۰ پروانه تولید صنایع دستی انفرادی تمدید شده و تعداد ۵۰۰ واحد کارگاه‌ صنایع دستی جدید دایر و تعداد مجوز مشاغل خانگی به ۲۰ فقره رسید.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: هم اکنون ۲ مرکز آموزش صنایع دستی شامل خانه صنایع دستی بایگ و خانه ابریشم بسک فعال هستند.
محمدی افزود:سه هنرمند به نامهای محمد نعمتی در رشته ابریشم‌بافی و رنگرزی، فاطمه حاتمی در رشته رودوزی‌های سنتی و حسن رزمگاه در رشته ابریشم‌کشی هنرمندان واجد دریافت کاشی ماندگار در این خطه هستند.
وی میزان تسهیلات جذب شده در سامانه مشاغل خانگی را هشت هزار میلیون ریال و میزان تسهیلات جذب شده در سامانه کارا(کار و اشتغال روستایی) را ۲ هزار میلیون ریال عنوان کرد.  
او افزود: حضور هنرمندان صنایع دستی برای نخستین بار در سال جاری در نمایشگاه‌ خارجی کشور تاجیکستان در کارنامه کاری این اداره موجود است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما