شناسهٔ خبر: 52089255 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جان باختن سالانه 33 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا

کارشناس محیط زیست گفت: در حال حاضر سالانه بیش از 300 هزار نفر در قاره اروپا بر اثر آلودگی هوا فوت می‌شوند و در ایران نیز این آمار به بیش از 33 هزار نفر می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس،حمیدرضا تقوایی نجیب،کارشناس محیط زیست در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم گفت: هوای آلوده هوایی است که یک یا چند آلاینده در آن وجود داشته و با توجه به میزان غلظتشان می‌توانند برای انسانها و محیط زیست مخرب بوده و اثرات سوئی داشته باشد.

وی ادامه داد: هوای مطبوع بدون بوی نامطبوع و امواج مضر هوای پاک است. وقتی هوا آلوده است سم و مخاطره برای همه گروه‌ها ایجاد می‌شود اما برای گروه‌های حساس این مخاطره بیشتر احساس می‌شود.

این کارشناس محیط زیست افزود: شاخص سنجش پاک بودن هوا ساده سازی مفاهیم علمی است و عدد این شاخص از فرمولی نشات می گیرد که میزان غلظت هر آلاینده بر اساس میکروگرم بر متر مکعب ضریبی دارد و به عددی تبدیل می شود که می توانیم میزان آلایندگی را تحلیل کنیم.

تقوایی تصریح کرد: وقتی منشا ما مربوط به صنایعی می شود که به دست بشر ساخته شده اند مثل احتراق و سوخت نیروگاه ها و پالایشگاه ها است که بیشتر در کلانشهرها دیده می شود. در شهرهایی مثل اهواز آلودگی بیشتر ناشی از ریزگردهایی است که در هوا وجود دارد و آن هم می تواند به برخی از سوءمدیریت ها در بحث آب باشد که منشا انسانی محسوب می شود.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: پوشش گیاهی می تواند در بحث آلودگی هوا با منشا ریزگردها تاثیرگذار باشد اما عملا در آلودگی هوایی که ناشی از احتراق باشد پوش گیاهی نمی تواند تاثیر چندانی داشته باشد.

وی بیان داشت:گاهی دستگاه های تصفیه هوا تبلیغ می شود که اکثر آن ها بعد تجاری داشته و از نظر بعد علمی ارزشی ندارند و بخشی از آن ها که تاثیرگذارتر هستند هم در محیط محدودی می توانند با درصد کمی تاثیرگذار باشند. با توجه به حجم هوایی که پیرامون ما قرار دارد گیاهان نمی توانند پاسخگوی آن حجم از آلودگی باشند.

تقوایی عنوان کرد: در حوزه آلودگی هوا هر شهر مسائلش برای شهر خودش است و سیاست های شهرها را نمی توان برای همدیگر استفاده کرد بلکه باید بر اساس منشا آلایندگی ها تصمیمات مناسب برای آن ها اتخاذ شود.

این کارشناس محیط زیست ابراز داشت: معضل آلودگی هوا چالشی است که بشر سال ها است با آن چالش داشته و در حال حاضر سالانه بیش از 300 هزار نفر در قاره اروپا بر اثر آلودگی هوا فوت می شوند و در ایران نیز این آمار به بیش از 33 هزار نفر می‌رسد.

وی گفت:مطالعه‌ای اخیرا منتشر شده که نشان می‌دهد که کرونا در شهرهایی که دچار آلودگی هوا هستند می‌تواند تشدید شود.

تقوایی افزود: اولین قدم برای مبارزه با آلودگی هوا این است که در هر محدوده پالایش و منشایابی شود. باید بررسی شود که آلایندگی‌های هوا از کجا سرچشمه می‌گیرند و علت آنها چیست.

این کارشناس محیط زیست متذکر شد: برای مثال در شهر اراک بیشتر با مشکل صنایع مواجه هستیم و در شهرهایی که نیروگاه هایشان به محیط شهری نزدیک هستند معضل آلودگی هوای گوگرد دار را دیده ایم. در شهر تهران بیشتر آلودگی ناشی از سوخت ناقص خودروها است.

انتهای پیام/

نظر شما