شناسهٔ خبر: 52088896 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

رویترز: چین در ماه دسامبر ۲۶۰ هزار تُن نفت از ایران وارد کرده است

خبرگزاری رویترز با استناد بر داده های گمرگ چین نوشت، این کشور، در ماه دسامبر (آذر-دی) بیش از ۲۶۰ هزار تن نفت خام از ایران وارد کرده است.

صاحب‌خبر -

العالم - آسیا

رویترز افزود: بر اساس داده های اداره عمومی گمرک چین، این کشور ۲۶۰ هزار و ۳۱۲ تن نفت خام ایران در ماه دسامبر (آذر) وارد کرده است.

آخرین بار واردات نفت ایران به چین در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی ۲۵۰ هزار تُن بوده است.

این رسانه افزود: معلوم نیست کدام شرکت آخرین محموله نفت وارداتی ایران که یک تانکر بزرگ حامل نفت خام را پُر می کند، خریداری کرده است و کدام پایانه نفتی آن را تحویل گرفته است.

به نوشته رویترز، واردات غیررسمی نفت ایران در چین روزانه به طور میانگین بین ماه های آگوست واکتبر (مرداد و مهر) ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

تجار نفتی می گویند به منظور اجتناب از قرار گرفتن در معرض تحریم های آمریکا نفت ایران با نشان نفت عمان، امارات و مالزی به چین وارد شده است و عرضه نفت از سوی برزیل و غرب آفریقا را کاهش داده است.

رویترز به نقل از برآورد تجار نفتی و داده های کشتیرانی نوشت: واردات نفت ایران حدود ۶ درصد از واردات کلی نفت خام چین را تشکیل می دهد.

به گزارش ایرنا، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در پایان دیدار روز جمعه ۲۴ دی ماه آغاز اجرایی شدن برنامه همکاری جامع ایران و چین را اعلام کردند.

ایران و چین همزمان با سفر رسمی رئیس جمهور چین به ایران در بهمن ۱۳۹۴، روابط خود را به سطح مشارکت جامع راهبردی ارتقا بخشیدند. یکی از توافقات سفر آقای شی به ایران، آغاز گفت‌وگوی طرفین برای امضای سند همکاری بلندمدت در بازه زمانی ۲۵ ساله بود. موضوعی که نهایتاً در فروردین ۱۴۰۰ در قالب «برنامه همکاری جامع» نهایی و به امضای وزرای امور خارجه دو کشور رسید. دو کشور دلیل امضای چنین برنامه‌ای را حرکت در مسیر برنامه‌ریزی‌ برای توسعه همه‌جانبه روابط در افقی بلندمدت و پرهیز از تاثیرپذیری روابط از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما