شناسهٔ خبر: 52088652 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

شهرخودرو بدتر از همه در لیگ برتر بیست و یکم!

مشهدی‌های تاریخ لیگ برتر در پایان نیم‌فصل چه وضعیتی داشتند؟

صاحب‌خبر -

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ تاریخ بیست و یک دوره‌ای لیگ برتر فوتبال کشور به خود سال‌های زیادی را دیده است که نمایندگان خراسان در این مسابقات گاه گربه سیاه بزرگان بودند و گاه بازیچه دست بی تدبیری و حریف تمرینی حریفان! فوتبال مشهد در تاریخ ۲۰ دوره قبلی لیگ برتر تاکنون ۱۶ دوره در این مسابقات تیم داشته است.

حال گاهی، چون دوره هشتم با ۲ تیم ابومسلم و پیام یا دوره‌های شانزدهم تا هجدهم با سیاه جامگان و پدیده و گاه، چون دوره‌های تلخ دهم تا چهاردهم لیگ برتر بدون حتی یک نماینده! با این همه امروز آخرین نماینده فوتبال مشهد با گذشت نیم فصل از بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال، بدجور در خطر سقوط است و به طرز وحشتناکی به قعر جدول شانزده تیمی لیگ برتر چسبیده است.

قعرنشینی شهرخودرو بهانه‌ای شد تا مروری داشته باشیم بر عملکرد نیم فصلی تمام نمایندگان لیگ برتری مشهد در طول ۲۰ دوره گذشته و مشخصا در سال‌هایی که کارشان به سقوط انجامیده است؛ آمار و ارقامی که نشانگر یک واقعیت تلخ است و آن اینکه شهرخودرو بیش از هر زمانی به سقوط نزدیک است و این مسئله کتمان ناپذیر است.

ابومسلم| بازگشتی که دیر بود

تیم فوتبال ابومسلم بدون تردید یکی از بزرگ‌ترین حسرت‌های فوتبال مشهد در تاریخ لیگ برتر است؛ تیمی که هویت فوتبال این شهر است، اما به دست بی تدبیری مسئولان بعد از ۹ سال حیات شیرین در لیگ برتر و حتی رفتن تا فینال جام حذفی و کسب عناوینی، چون بهترین تیم شهرستانی لیگ برتر و چهارمی این لیگ، دست آخر از لیگ بزرگان سقوط کرد و تا نابودی مطلق، چند صباحی بیشتر دوام نیاورد.

ابومسلم در فصل آخر حضورش در لیگ برتر که به سال ۱۳۸۸-۸۹ برمی گردد، با قرار گرفتن در رتبه هفدهم جدول هجده تیمی به دسته پایین‌تر سقوط کرد. مشکی پوشان آن موقع، فصل را با بحران مالکیت آغاز کردند و سرمربی تیم در ابتدای فصل ناصر پورمهدی بود. سرمربی که با کسب نتایج ضعیف در میانه راه جایش را به علی حنطه داد تا این مربی بومی اگرچه در نیم فصل دوم نتایجی به مراتب بهتر از نیم فصل اول گرفت، اما این امتیازات نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود. ابومسلم در نیم فصل اول لیگ برتر نهم ۱۱ امتیاز کسب کرد.

یک برد، ۸ باخت و ۸ تساوی، حاصل کار مشکی پوشان در رقابت‌های نیم فصل اول بود و آن‌ها در این نیم فصل توانستند ۱۳ بار دروازه حریفان را باز کنند و آمار ۲۷ گل خورده را هم برای خود به ثبت برسانند. البته این را هم نباید فراموش کرد که مردان مشکی پوش خراسان در نیم فصل دوم متحول شدند و توانستند ۶ برد، ۳ مساوی و ۸ باخت دشت کنند و با ۲۱ امتیاز عملکرد خوبی داشته باشند. اما دیگر کار از کار گذشته و کسب ۳۲ امتیاز در کل فصل و حتی پیروزی ارزشمند ۳ بر ۱ در یک هفته مانده به پایان مسابقات برابر پرسپولیس نیز به کمک ابومسلم نیامد تا نماینده مشهد از لیگ برتر به دسته یک سقوط کند.

پیام| شایسته‌ای که قربانی شد!

سقوط پیام مشهد از تنها لیگ برتری که تجربه کرد، آن قدر دردناک بود که هنوز حرف و حدیث بر سر آن زیاد است. سبزپوشان که آن فصل را با هادی برگی زر آغاز کردند، در ادامه راه ۳ مربی دیگر عوض کردند. ابتدا خداداد عزیزی، بعد عباس چمنیان و دست آخر مرحوم کاظم غیاثیان روی نیمکت این تیم نشستند.

پیام در نیم فصل نخست سخت فصلی که انواع اختلافات داخلی از مشکل بازیکنان بومی و غیربومی گرفته تا موضع گیری‌ها علیه سرمربی را داشت، باز هم بد نتیجه نگرفت و توانست ۱۵ امتیاز کسب کند؛ پانزده امتیازی که حاصل ۳ برد، ۸ باخت و ۶ تساوی بود. سبزپوشان مشهدی در نیم فصل لیگ برتر هشتم ۱۸ گل زدند و ۲۷ گل خوردند. پیام در نیم فصل دوم و در دوره حضور مرحوم کاظم غیاثیان روی نیمکت این تیم متحول شد و توانست ۲۰ امتیاز دیگر حاصل از ۶ برد، ۲ مساوی و ۹ شکست را به دست بیاورد و سی وپنج امتیازی شود؛ اما این امتیاز بالا هم برای ماندن در جدول لیگ برتر هجده تیمی آن روز‌ها کافی نبود و پیام به عنوان تیم سوم به همراه برق شیراز و داماش گیلان از لیگ برتر به لیگ دسته یک سقوط کرد.

نکته جالب درباره آن سقوط اینکه در همان سال ابومسلم، دیگر تیم مشهدی، نیز در جدول لیگ برتر وضعیت خوبی نداشت و با ۳۵ امتیاز، هم امتیاز با پیام، فصل را تمام کرد، اما به خاطر تفاضل گل بهتر توانست در لیگ بماند. تفاضل ابومسلم در پایان آن فصل ۷- بود و پیام تفاضل گل ۱۹- را داشت. البته حرف و حدیث‌های کیف پول و دیدار مدیرعامل وقت باشگاه مشهدی با امیر قلعه نویی سرمربی وقت استقلال، تیم قهرمان آن دوره لیگ برتر، هنوز هم مطرح است و هیچ گاه هیچ کس نتوانسته است صحت و سقم آن را با سند ثابت کند!

سیاه جامگان| زندگی بعد از آه اکبر!

بعد از آن جمله معروف: «چیه این فوتبال که همه مون رو بیچاره کرده؟» کسی فکرش را هم نمی‌کرد مدیران سیاه جامگان خالق صحنه بقای تاریخی تیمشان در لیگ برتر را به این راحتی از کار برکنار کنند! آن هم وقتی اکبر میثاقیان در ۸ بازی ابتدایی فصل لیگ برتر هفدهم با تیمش مثل سال قبل نتیجه نمی‌گرفت، اما امیدوار بود اولین بازی رسمی تیمش در ورزشگاه شیک و مدرن امام رضا (ع) را انجام بدهد و از روی نیمکت‌های این ورزشگاه بازیکنانش را هدایت کند.

درست چند روز قبل از بازی هفته نهم بود که مدیران سیاه جامگان میثاقیان را از کار برکنار کردند و آرزوی این اتفاق به دل میثاقیان ماند. سیاه جامگان آن سال نه با علیرضا مرزبان و نه با رضا عنایتی نتوانست طعم خوشی را بچشد و دست آخر به لیگ دسته یک سقوط کرد.

مشکی‌های دوم شهر مشهد در نیم فصل آن سال ۸ امتیاز کسب کردند؛  ۸ امتیاز از یک برد و ۵ تساوی. مردان سیاه جامگان در آن نیم فصل ۹ بار باختند! ۹ گل زده و ۲۰ گل خورده سیاه جامگان در آن فصل مؤید روز‌های ناخوش و سقوط قطعی در پایان فصل بود؛ تیمی که در نهایت با کسب ۱۵ امتیاز از گردونه رقابت‌ها کنار رفت و به لیگ دسته یک سقوط کرد. جالب آنکه عملکرد نیم فصل دوم سیاه جامگان تفاوتی با نیم فصل اول نداشت و یک برد، ۴ تساوی و ۱۰ باخت، سهمشان از ۱۵ بازی نیم فصل دوم بود.

شهرخودرو| دلخوش به معجزه‌ای که رخ نمی‌دهد

عنابی‌های شهر مشهد حالا با مرور نه تنها آمار تیم‌های همشهری شان در سال‌های سقوط از لیگ برتر بلکه در مقایسه با دیگرتیم‌های سقوط کرده ادوار می‌توانند این واقعیت را به چشم ببینند که وضعیتشان برای بقا هیچ خوب نیست. شهرخودرو در نیم فصل لیگ برتر بیست و یکم تا به اینجا آماری بدتر از هر تیم دیگری از خود برجا گذاشته است؛ بدون برد، با ۴ تساوی و ۱۱ باخت! استقلال خوزستان در سال سقوط از لیگ برتر در نیم فصل ۷ امتیاز گرفته بود و حتی آمار شهرخودرو از این تیم هم بدتر است!

استقلال خوزستانی که تا پیش از این فصل، بدترین آمار نیم فصلی تاریخ لیگ برتر را در اختیار داشت. با این همه فوتبال دوستان مشهدی حالا فقط دلخوش به معجزه هستند و می‌دانند روی کاغذ و در معادلات فنی مستطیل سبز تیمشان هیچ شانسی برای بقا ندارد.

نظر شما