شناسهٔ خبر: 52088578 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

معاملات رمز ارز یوان به ۸۷ و نیم میلیارد رسید

طی چند سال گذشته استفاده از ارزهای دیجیتال در جهان رواج بسیاری یافته و در این میان برخی کشورها برای جلوگیری از خارج شدن کنترل اوضاع از دست خود، استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع و ارز دیجیتال دولتی خود را معرفی کردند.

صاحب‌خبر -

طی چند سال گذشته استفاده از ارزهای دیجیتال در جهان رواج بسیاری یافته و در این میان برخی کشورها برای جلوگیری از خارج شدن کنترل اوضاع از دست خود، استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع و ارز دیجیتال دولتی خود را معرفی کردند.

به گزارش سیناپرس، ارزهای دیجیتال طی سال های اخیر نقش مهمی در تبادلات مالی جهان ایفا کردند اما این ارزها بر خلاف ارزهای دولتی فاقد پشتوانه مشخصی بوده و ساز و کار آن ها شفاف نبوده و هیچ کشور و دولتی نیز از آن حمایت نمی کرد.

در واقع صاحبان این ارزها به طور دقیق نمی دانند با چه فرد یا مجموعه ای طرف حساب بوده و این موضوع در کنار مواردی همچون لزوم نظارت دولت ها بر سیستم پولی و امکان انجام تخلفات مالی از طریق ارزهای دیجیتال سبب شد برخی کشورها از جمله چین که یکی از دو ابرقدرت مهم اقتصادی جهان محسوب می شود، استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده و رمز ارز ویژه دولتی خود را ارائه کند.

برخی از تحلیلگران، این نوع ارزهای دیجیتال یعنی ارزهای دیجیتال دولتی را آینده قطعی رمز ارزها می دانند و تجربه موفق چین در این زمینه می تواند راه را برای سایر کشورها باز کند. بر این اساس اعلام شد تراکنش‌های یوان دیجیتال چین در پایان سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۸۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون یوان (۱۳ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار آمریکا) رسید، زیرا این کشور تحقیقات و استفاده آزمایشی از ارز دیجیتال بانک مرکزی را افزایش داده است.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط خبرگزاری دولتی چین، زو لان، یکی از مقامات بانک مرکزی جمهوری خلق چین، روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که در مجموع ۲۶۱ میلیون کیف پول شخصی برای یوآن دیجیتال باز شده است و تعداد سناریوهای آزمایشی از 8.08 میلیون فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاریsinapress، او در تکمیل توضیحاتش گفت که بانک مرکزی به ترویج تحقیق و توسعه ارز دیجیتال فیات یا e-CNY ادامه خواهد داد و استفاده آزمایشی از e-CNY را در خدمات خرده فروشی، خدمات دولتی و سناریوهای دیگر تعمیق خواهد داد.
به گزارش سیناپرس، تلاش های چین برای توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود در سال ۲۰۱۴ و زمانی که برای اولین بار مطالعات مربوط به این حوزه را انجام داد، آغاز شده و به دنبال آن اقدامات این بانک برای مشارکت در همکاری تحقیق و توسعه با بانک های تجاری و شرکت های اینترنتی در سال ۲۰۱۷ انجام شد.
 

*دکتر پوریا جهانبخشیان - مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
  مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس
 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما