شناسهٔ خبر: 52087639 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

تحول در بازار ارز دیجیتال ؛ اولین ETF دیفای در برزیل مجوز گرفت

صاحب‌خبر -

نخستین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله سیستم مالی غیر متمرکز (DeFi) در برزیل تاییدیه گرفت. عرضه اولین ETF دیفای تحول بزرگی برای دنیای کریپتو است

هش دکس (Hashdex) یک شرکت مدیریت سرمایه بین‌المللی با تمرکز بر ارزهای دیجیتال، روز چهارشنبه 29 دی 1400 طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد اولین ETF دیفای رسما مجوز دریافت کرده است. قبل از این چند صندوق سرمایه گذاری قابل معامله برای بیت کوین عرضه شده بود، اما برای سیستم مالی غیر متمرکز یا همان DeFi این نخستین اقدام است.

اما منظور از ETF دیفای چیست؟ به لطف آن، سرمایه گذاران به تمام قسمت‌های اکوسیستم DeFi به شکلی متنوع، ایمن و قانونمند دسترسی خواهند داشت. قرار است از روز 17 فوریه 2022 (28 بهمن 1400)، این صندوق سرمایه گذاری قابل معامله با کد DEFI11 در بازار بورس B3 برزیل عرضه شود.

به زبان ساده، یک ETF یا Exchange-Traded Fun صندوقی متشکل از یک یا چند دارایی است و افراد می‌توانند با خرید سهام آن صندوق، در دارایی‌های دلخواهشان سرمایه‌ گذاری کنند. خرید و فروش صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بازارهای بورس رایج انجام می‌شود و مبادله آن‌ها مشابه سهام شرکت‌ها است. در نتیجه منطبق با قوانین بازار بورس یک کشور هستند. اما چرا عرضه اولین ETF بیت کوین و بعد از آن اولین ETF دیفای تحولی اساسی برای دنیای ارز دیجیتال محسوب می‌شود؟ به لطف آن‌ها سرمایه گذاران قادر خواهند بود در بستری قانونمند و مطمئن روی رمز ارزها سرمایه گذاری کنند، دارایی‌هایی که هنوز چارچوب مشخصی برای معامله آن‌ها وجود ندارد. به عبارتی صندوق سرمایه گذاری یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری (غیر مستقیم) روی آن را در یک بازار بورس عادی امکان‌‌پذیر می‌کند.

بر اساس گفته‌های مدیر عامل Hashdex، آن‌ها به عنوان بزرگترین صندوق مدیریت سرمایه کریپتویی در آمریکای لاتین تلاش می‌کنند برای مردم سراسر دنیا امکان سرمایه گذاری روی گستره‌ای از دارایی‌های کریپتویی را فراهم کنند. او معتقد است دیفای، به لطف فناوری نوآورانه و متحول‌کننده خود، در آینده نزدیک نقش مهمی در بخش مالی سراسر دنیا ایفا خواهد کرد. حال Hashdex با عرضه اولین ETF دیفای در دنیا می‌خواهد به سرمایه گذاران سراسر دنیا این امکان را بدهد تا در تکامل بعدی اکوسیستم کریپتو ایفای نقش کنند.

دیفای چیست و چرا اولین ETF آن اهمیت دارد؟

دیفای یا سیستم مالی غیر متمرکز، به زبان ساده مجموعه‌ای از پلتفرم‌ها و پروتکل‌های غیر متمرکز بر بستر بلاک چین است که خدمات مالی مختلف را به شیوه‌ای متفاوت در اختیار مردم سراسر دنیا قرار می‌دهند. به عنوان نمونه باید به دریافت بیمه، وام‌دهی و وام‌گیری، انتقال ارزش و دیگر خدمات اشاره کرد.

هدف از توسعه آن بهبود شمول مالی است؛ با وجود پیشرفت تکنولوژی هنوز میلیاردها نفر در سراسر دنیا به خدمات بانکی دسترسی ندارند. به عنوان مثال باید به مردم السالوادور، اولین کشوری که بیت کوین را به عنوان پول رسمی و قانونی پذیرفت، اشاره کنیم که 70 درصد آن‌ها به خدمات بانکی دسترسی ندارند. اما به لطف ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده غیر متمرکز و به طور جامع‌تر دیفای، آن‌ها به سادگی نصب یک اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود به گستره‌ای از خدمات دسترسی پیدا می‌کنند.

مجموع سرمایه قفل شده در کل پلتفرم‌های دیفای اکنون مرز 200 میلیارد دلار را رد کرده است. ارز دیجیتال (توکن) اختصاصی برخی از این پلتفر‌م‌ها مارکت کپ چند میلیارد دلاری دارد. با وجود آینده روشن این فضا، به خاطر مبهم بودن حوزه کریپتو از نظر چارچوب قانونی سرمایه گذاران از ورود و سرمایه گذاری روی محصولات DeFi ترس دارند، اما اولین ETF دیفای به آن‌ها اجازه می‌دهد در یک بازار بورس عادی قادر به سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال و محصولات دیفای باشند.

نظر شما