شناسهٔ خبر: 52086059 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اهواز در گرداب مشکلات و مسئولانی که از پاسخ دادن می‌گریزند

خبرگزاری صداوسیما

اهواز به عنوان کلانشهر در کشور شناخته می‌شود، اما با مشکلات زیادی از جمله تلنبار شدن زباله، سگ‌های ولگرد و... دست به گریبان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز خوزستان، وقتی نام اهواز در استان خوزستان به زبان می‌آید، بسیاری از افرادی که تاکنون به این به ظاهر کلانشهر سفر نکرده اند، تصویر زیبایی از آن در ذهن دارند، جاری بودن رودخانه کارون که شهر را به ۲ قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کند، اما شاید بی رمقی آن طی سال‌های اخیر را ندیده باشند، شاید فقط تصاویر زیبای پرواز پرنده‌های مهاجر را دیده و صدای گوشنواز آن‌ها را شنیده اند، ولی درد دل سوزناک مردمی که جنگ و سیلاب و قطع برق به مدت طولانی و... را تحمل کردند، نشنیده اند.

برخی می‌گویند مردمش روی نفت نشسته اند و در رفاه زندگی می‌کنند، البته قرار داشتن روی نفت کذب نیست و حقیقت دارد، اما نه تنها سودی از طلای سیاه عاید آن‌ها نمی‌شود، بلکه فقط آلودگی‌ها را در تار و پود وجودشان احساس می‌کنند، باید سپری کردن روز‌های زیبای عمر را در کنار زباله‌ها و آلودگی‌ها را هم ببینیم.

در گوشه و کنار شهر فارغ از بالای شهر و مرکز و پایین شهر، زباله‌ها تلمبار شده اند و بوی نامتبوع آن‌ها در هر ساعتی از شبانه روز به مشام می‌رسد، پرسه سگ‌های ولگرد شب و روز نمی‌شناسند، خیابان‌های اصلی و فرعی به محل جولان این حیوان خطرناک تبدیل شده، بطوریکه بار‌ها شاهد حمله آن به شهروندان بوده ایم.

همچنین نباید رها شدن پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در نقاط مختلف را فراموش کنیم، بطوریکه برخی آن‌ها به تاریخ پیوسته اند.

داستان مشکلات اهواز یکی از دیگری غم انگیزتر هستند، اما تاسف انگیزتر این است که مسئولان حوزه‌های مختلف از جمله؛ شهردار، معاونت خدمات شهری، معاونت عمرانی استانداری و مدیر کل امور شهری و شورا‌های استانداری خوزستان و... پاسخگو نیستند و از حضور در برنامه‌های پیگیری خودداری می‌کنند.

با توجه به اینکه اهواز جزو کلانشهر‌ها محسوب می‌شود، ارتباط تلفنی با خبرنگار صدا و سیمای مشهد مقدس به منظور آگاهی از وضعیت این کلانشهر برقرار شد.

مطالبه گری مردم و پاسخگویی مسئولان، رمز موفقیت شهرداری مشهد

تکتم سیدی درخصوص خدمات شهری مشهد مقدس گفت: دلیل پیشرفت، رشد و توسعه این کلانشهر، مطالبه گری مردم، پیگیری رسانه‌ها و پاسخگو بودن مسئولان است.

وی افزود: در هر زمان و در هر حوزه‌ای که با شهرداری مشهد در همه دوره‌ها ارتباط برقرار کرده ایم، مسئولان پاسخگو بودند، بوطریکه عملکرد موفقی طی سال‌های متمادی داشته و حرف‌های بسیار خوبی در این حوزه داشته ایم.

سیدی درخصوص وضعیت جمع آوری زباله‌های شهری بیان داشت: نه تنها در نقاط مختلف مشهد زباله‌ها تلمبار نمی‌شوند، بلکه در تفکیک و بازیافت طلای سیاه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته که می‌توان به طراحی و راه اندازی اپلیکیشن اشاره کرد که سبب ارتباط مردم با سازمان بازیافت شده است.

خبرنگار صدا و سیمای مشهد تصریح کرد: شهروندان پس از جمع آوری زباله‌ها خشک و تفکیک آن‌ها از مبداء، از طریق این اپلیکیشن از شهرداری تقاضا می‌کند که زباله‌ها را تحویل بگیرند، ضمن اینکه تعداد پیمانکاران را افزایش داده است و علاوه بر ایجاد فضای رقابتی، از زباله‌ها درآمدزایی می‌کنند.

وی تولید برق، لوازم التحریر، کود کمپوست و... با استفاده از بازیافت زباله‌ها و فعالیت یکی از نیروگاه‌های مشهد از این طریق اشاره کرد و اظهار داشت: شاید تنها دلیل موفقیت شهرداری، پاسخگو بودن، تدوین و اجرای برنامه‌های خوب و همچنین مطالبه گری مردم است.

سگ‌های ولگرد راه شهر را پیدا نکرده اند

سیدی با بیان اینکه نبود زباله و رعایت بهداشت در شهر فرصت جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر از این حیوان گرفته است، ادامه داد: شاید به ندرت در مناطق حاشیه‌ای و خارج از شهر این حیوان را مشاهده کنیم.

وی داشتن برنامه زمان بندی و نصب روزشمار برای تکمیل و بهره برداری پروژه‌های عمرانی را از دیگر افتخارات شهرداری مشهد عنوان کرد و گفت: مثلا قرار باشد یک پل راحداث شود، پیمانکار موظف به تعیین زمان مشخص برای پایان پروژه برای مردم است، به گونه‌ای که در صورت تکمیل آن پیش از زمان مقرر مشمول تشویق می‌شود، در غیر اینصورت باید پاسخگوی مردم و مسئولان طرف قرارداد باشد.

اتحاد دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکلات حاشیه نشینی

تکتم سیدی بیان کرد: بخاطر اینکه مشهد جمعیت زیادی را در خود جای داده، حاشیه نشینی موضوعی ملموس است، اما شاهد اتفاق خوبی در این زمینه هستیم، زیرا شهرداری به تنهایی عمل نمی‌کند، بلکه همه دستگاه‌های اجرایی از جمله؛ بهزیستی، سپاه پاسداران، نماینده، ولی فقیه در استان و ... فعالیت می‌کنند.

این خبرنگار ساکن کلانشهر مشهد مقدس اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات بسیار خوب و مسئولیت پذیری مسئولان، شاهد مهاجرت معکوس هستیم که از هجوم مردم به مناطق مرکزی شهر و بروز مشکلات متعدد جلوگیری خواهد کرد، ضمن اینکه اگر شهرداری بخواهد مثلا سرانه فضای سبز را افزایش دهد، از حاشیه شهر پروژه‌ها را آغاز می‌کند.

به گفته سیدی؛ همه پروژه‌های مهم شهرداری از حاشیه شهر شروع می‌شوند تا علاوه بر رفع مشکلات در این مناطق، ساکنان شاهد توسعه و پیشرفت و بهره مندی از امکانات شهری باشند.

گرمخانه ها، مامنی برای بی خانمان‌ها

وی افزود: خوشبختانه در فصول سرد سال، در‌های گرمخانه‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از ساعت ۲۱ باز می‌شوند و تا ساعت ۸ صبح روز بعد به مراجعه کننده‌ها که اغلب معتاد هستند، خدمات رسانی می‌کنند، همچنین در این مراکز پزشک برای معاینه افراد حضور دارد.

سیدی اهدای لباس تمیز به افراد بی خانمان، توزیع غذای گرم، ارائه خدمات پزشکی و... از جمله خدماتی برشمرد که به مراجعه کننده‌ها ارائه می‌شود و تصریح کرد: ضدعفونی کردن مستمر گرمخانه‌ها انجام می‌شود تا مشکلی برای افراد به وجود نیاید و نیاز‌های آن‌ها تامین شود.

پیگیری مشکلات توسط رسانه ملی پسندیده است

رئیس شورای شهر کلانشهر اهواز با تقدیر از رسانه ملی بخاطر پیگیری مشکلات و مطالبه‌ها مردم گفت: مسئولان وظیفه دارند برای رفع مشکلات شهر از هیچ تلاشی دریغ نکنند و پای کار باشند، ضمن اینکه اعضای شورای شهر نیز وظیفه دارند خواسته‌ها و انتظارات مردم را پیگیری و رفع کنند.

سیاوش محمودی موضوع‌ها و مسائل شهر‌ها را متفاوت از دیگر دانست و افزود: وقتی امکانات و مشکلات اهواز با سایر کلانشهر‌ها نظیر مشهد مقدس مقایسه می‌شود، باید بودجه و درآمد‌ها را نیز مقایسه کرد، زیرا هر شهری به فراخور خود، مشکلات و مسائلی دارد که رفع آن‌ها زمان بر خواهد بود، بطوریکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مناطق حاشیه‌ای کلانشهر مشهد زندگی می‌کنند و با معضلاتی مواجه هستند.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و مسائل زیست محیطی در اولویت شورای شهر

وی بر نگاه واقع بینانه تاکید کرد و بیان داشت: از زمان آغاز به کار شورای شهر اهواز تا کنون، برنامه‌ای قابل اجرا تدوین شده و اقدامات بر اساس این برنامه پیش خواهند رفت، بطوریکه پروژه جدیدی در ۴-۳ ماه اخیر تعریف نشد، زیرا اولویت اول این شورا تکمیل و بهره برداری پروژه‌های نیمه تمامی است که معضلات ترافیکی و تردد ایجاد کرده اند.

محمودی یکی از اولویت‌های بودجه سال ۱۴۰۱ را کاهش آلاینده‌ها و مسائل زیست محیطی عنوان و اظهار کرد: انباشت زباله به مدت ۳-۲ روز در منطقه ۶ اهواز، به دلیل اعتصاب به حق کارگران بود که از سال ۹۰ و پس از آن را در بر می‌گیرد.

لزوم فرهنگسازی برای ساماندهی زباله‌ها

رئیس شورای شهر اهواز به ثبت مناقصه‌های شهرداری در سامانه ستاد و ایجاد رقابت بین پیمانکاران و شکستن انحصارطلبی اشاره کرد و ادامه داد: از رسانه ملی انتظار می‌رود در زمینه فرهنگسازی عملکرد بهتری نشان دهد، زیرا یکی از مشکلات شهرداری و مردم در حوزه ساماندهی زباله‌ها و پسماندها، فقر فرهنگی است.

این مقام مسئول با اذعان به وجود مشکلات عدیده شهری عنوان کرد: کارخانه تفکیک زباله از سال ۱۳۹۰ در اهواز راه اندازی شده است و شاید جزو اولین شهر‌ها بودیم، ضمن اینکه از زمان آغاز به کار شورای شهر جدید، اقدامات بسیار خوبی در حوزه زیرساخت‌ها انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اهواز در محاصره فاضلاب و بی تدبیری

سیاوش محمودی ساماندهی نیروی انسانی، سامانه جامع، اپلیکیشن ستاد، انجام الکترونیکی درخواست‌های مردم در حوزه شهرسازی که سهم ۷۰ درصدی از مراجعات به شهرداری را به خود اختصاص داده را از جمله اقدامات مفید طی ماه‌های اخیر برشمرد.

مسدودن بودن حساب‌های شهرداری از سال ۲۸ تاکنون

شهردار اهواز بودجه مصوب شهرداری طی سال گذشته را ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان فقط یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ابلاغ و جذب شده که یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن به هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد اختصاص یافته است.

رضا امینی با بیان اینکه بودجه مصوب شهرداری اصفهان در همان سال ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن محقق شد که ۶ هزار میلیارد تومان آن صرف پروژه‌های عمرانی شده و طبیعی است که پروژه قطار شهری این کلانشهر راه اندازی شده و پروژه مترو اهواز تاکنون همچنان با مشکل روبرو است.

وی به دریافت ۳.۵ میلیارد تومان وام در سال ۱۳۸۲ برای ساماندهی بافت فرسوده اهواز اشاره و اظهار کرد: به دلیل پرداخت نشدن اقساط به بانک، هم اکنون شهرداری ۳۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد و از ۱۸ سال پیش تاکنون، حساب‌های شهرداری مسدود هستند.

امینی با اشاره به محرومیت ۱۸ ساله شهرداری اهواز از دریافت اوراق مشارکت برای پروژه قطار شهری بیان داشت: سایر کلانشهر با یک هزار میلیارد تومان اعتبار موفق به راه اندازی خط اول مترو شدند، ولی شهرداری اهواز با ۱۵ هزار میلیارد تومان هم نمی‌تواند قطار شهری را راه اندازی کند.

صرف ۹۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت حقوق و دستمزد

شهردار اهواز بر تشریح علت مشکلات موجود برای شهروندان و تدوین برنامه‌های دقیق و قابل اجرا تاکید و تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری، درآمد شهرداری ۹۳۰ میلیارد تومان بوده که ۹۱۳ میلیارد تومان آن صرف حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران شده و فقط ۱۷ میلیارد تومان برای عمران باقیمانده است.

وی خود را خادم مردم دانست و ادامه داد: داشتن شهر زیبا که حق شهروندان است به اعتبار و مساعدت دستگاه‌های اجرایی نیاز داریم که در صورت مشارکت همگانی و عمل به مسئولیتها، شاهد رفع مشکلات و معضلات و جلب رضایت شهروندان خواهیم بود.

شناسایی ۶ هزار سگ ولگرد در اهواز

امینی با اشاره به شناسایی ۶ هزار سگ ولگرد در نقاط مختلف اهواز اظهار داشت: جمع آوری آن‌ها به صورت تدریجی با همکاری و تلاش ۶ نهاد در حال انجام است، اما متاسفانه زاد و ولد این حیوان زیاد و زنده گیری آن مشکل است، اگرچه به لحاظ اسلام، از نجاسات محسوب می‌شود، ولی حق از بین بردن آن‌ها را نداریم و باید با آن‌ها مدارا کرد.

وی عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، تلاش می‌کنیم ۲ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ از سطح شهر جمع آوری شوند، البته مشکل به طور کامل حل نخواهد شد و باید تداوم داشته باشد.

رضا امینی گفت: برای ساماندهی زباله‌ها برنامه‌هایی برای سال آینده در دستور کار است و ان شاءالله پس از توافق با پیمانکاران، اجرایی خواهند شد تا شهری زیبا داشته باشیم و مردم از زندگی در آن لذت ببرند.

از سویی مسئولان از اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های برای حل مشکلات کلانشهر اهواز دم می‌زنند و در سویی دیگر گلایه‌ها و مطالبه‌های به حق مردم رنج کشیده و صبور دل را می‌آزارد، اما نکته مهم این است که با کاغذبازی‌ها و بازخوانی برنامه ها، کاری پیش نمی‌رود و باید وعده‌ها عملی شوند، بطوریکه بهبود وضعیت شهر و مناطق مختلف ملموس باشد.

نظر شما