شناسهٔ خبر: 52072067 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

چرا آمریکایی‌ها برای مذاکرات ضرب‌العجل تعیین می‌کنند؟

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره چرایی تعیین ضرب‌العجل برای مذاکرات از سوی آمریکایی‌ها گفت: استفاده کردن از ابزار تعیین ضرب العجل برای ایران، در راستای اجرای عملیات روانی رسانه‌ای بر روی تیم مذاکره کننده ایران است، در حالی که جمهوری اسلامی در عمل اثبات کرده که فشارها یا تحریم‌های حداکثری روی مواضعش تاثیری نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آمریکایی‌ها در طول روند مذاکرات هسته‌ای در طی سال‌های گذشته نشان داده‌اند، که هر بار برای تحقق خواسته های خود راهبردهایی متفاوتی را مد نظر قرار می‌دهند تا به واسطه آن بتوانند ایران را به سمت مسیری که خود طراحی و کشیده‌اند هدایت نمایند. جدیدترین راهبرد آمریکا در بحبوحه نشست های اخیر تعیین ضرب العجل یا مهلت زمانی برای تحمیل فشار حداکثری بر روی ایران است. کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره چرایی به کارگرفتن این سیاست از سوی مسئولین آمریکایی با راهبرد معاصر گفت‌و‌گو کرده است


سید رضا صدرالحسینی کارشناس روابط بین الملل در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر در خصوص تعیین ضرب العجل برای پایان دادن به روند مذاکرات برای جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به اینکه دور هشتم مذاکرات جمهوری اسلامی و 4+ 1 شرایط نسبتا مناسبی را درون خود و پشت میزهای مذاکره طی می کند، قطعا جمهوری اسلامی ایران برای حصول نتیجه ای که تضمین نهایی را به ما ندهد کمترین عجله ای ندارد. بی تردید تیم مذاکره کننده به دنبال کسب منافع جمهوری اسلامی است اما از روز نخست برگزاری این دور از جلسات موضوعات مختلف و تخریب فضای مساعد حاکم بر گفتگوها توسط تیم اروپایی و آمریکایی آغاز شده است. این راهبرد نشان می دهد آنها همچنان به دنبال کارشکنی و تحمیل خواسته های زورمدارانه خود به ایران هستند.


وی در این باره خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه در دور جدید نشست های مذاکراتی در دولت آقای رئیسی، آمریکایی‌ها به طور مستقیم در مذاکره حضور ندارند، اما رابرت مالی نماینده ویژه رئیس جمهور و مسئول پرونده آمریکا در جمع مذاکرات به طور مستقیم حضور دارد و مشاوره های مختلفی را به تیم مذاکره کننده اروپایی می دهد، اما با این حال مجموعه کشورهای اروپایی و مصاحبه های منتشر شده از سوی مسئولین آمریکایی، رابرت مالی و پیام های دریافت شده از واشنگتن که در حاشیه این مذاکرات صادر می شود نشان می دهد آمریکایی ها و به تبع آنها اروپایی ها علاقمند به دست یابی به موفقیت همه جانبه ای در مذاکرات نیستند.


سید رضا صدرالحسینی در این باره خاطر نشان کرد: در روزهای اول دور جدید مذاکرات، موضوع بی نتیجه ماندن گفتگوها و اینکه جمهوری اسلامی برای رسیدن به مذاکرات نیامده و یا اینکه جمهوری اسلامی با یک تیم پر تعداد آمده و مسئول پرونده یا مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی اعتقادی به مساله برجام ندارد و مواردی از این دست برای دور کردن اذهان عمومی از واقعیت های موجود صورت پذیرفت، امری که نشان دهنده آن است که آمریکایی ها در تلاشند تا فشارهای بیشتری بر ایران وارد کنند تا ایران را با بهانه های مختلف وادار به پذیرش خواسته های خود کنند.


وی در این باره تصریح کرد: یکی از این موارد، بیان و تعیین ضرب العجل برای دست یابی به توافقی است که قطعا خواسته های به حق مورد نظر جمهوری اسلامی ایران در آن لحاظ نشده باشد. در حالی که جمهوری اسلامی ایران تا تامین کامل منافع مردم، کمترین وقعی به خواسته ها و تعیین مهلت زمانی برای رسیدن به توافق نیم بند رضایت نمی دهد.


این کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در ادامه خاطر نشان کرد: تداوم مذاکرات و اسناد ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی نشان می دهد ایران به طور جدی وارد مذاکره شده و به دنبال نتیجه مطلوب است. در ارتباط با مساله ای که وزیر خارجه آمریکا به عنوان ضرب العجل چند هفته ای برای ایران تعیین کرده است، این سوال مطرح می شود که چرا در طول دوران ریاست جمهوری ترامپ مساله ضرب العجل مطرح نبود، ضمن اینکه این آمریکا بود که از برجام خارج شد. در حالی که امروز که مذاکرات در یک موقعیت قابل توجهی قرار گرفته مساله ضرب العجل به چه دلیلی به طور مستمر در دستور کار مسئولین آمریکایی قرار گرفته و در مصاحبه های مختلف از قول آنها تکرارمی شود؟


وی در این باره تصریح کرد: قطعا استفاده کردن از ابزار تعیین ضرب العجل برای ایران اجرای عملیات روانی رسانه ای بر روی تیم مذاکره کننده ایران است، درحالی که جمهوری اسلامی اثبات کرده فشارها یا تحریم های حداکثری روی موضع کلان نظام اثری نخواهد داشت. آنچه در این بین برجسته است آگاهی آمریکا به مساله شکست فشارهای حداکثری علیه ایران است. وزیر خارجه آمریکا علاقمند است این مساله را به حاشیه ببرد تا مجددا بحث ضرب العجل را مطرح کند.


سید رضا صدرالحسینی در پایان خاطر نشان کرد: بی تردید در ارتباط با این مساله می‌توان گفت گفت و گوها همچنان تا زمانی که منافع ملی تامین نشود تداوم می یابد. قطعا و یقینا جمهوی اسلامی موضوع تعیین ضرب العجل که از سوی وزیر خارجه آمریکا بیان شده را جدی نمی گیرد وبه مذاکرات جدی و دقیق تا رسیدن به نتایج مطلوب ادامه خواهد داد.

 

نظر شما