شناسهٔ خبر: 52068513 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

34 ماه پس از سیل ویرانگر؛ احیا جاده ترانزیتی خرم‌آباد_پلدختر در محاق/ سفر رئیس جمهور راهشگا می‌شود؟!

جاده ترانزیتی خرم‌آباد_پلدختر که به واسطه سیل سهمگین سال 98 خسارت جدی دید، قرار بود در کمترین زمان ممکن احداث شود اما شرایط موجود حاکی از آن است که این پروژه پیشرفت مناسبی در 2 سال و نیم گذشته نداشته و بیم تعطیلی کامل آن نیز می‌رود. در عین حال معاون عمرانی استاندار خبرهای خوبی برای این پروژه داشته و از توجه دولت به آن خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، در جریان سیل سهمگین ۱۲ فروردین در استان لرستان جاده ترانزیتی خرم‌آباد_پلدختر به طور کامل تخریب شد و زندگی چند هزار نفر از خانوارهای حاشیه این جاده مهم را تحت تاثیر قرار داد.

جاده معمولان و پلدختر در بیش از ۲۰ نقطه دچار خسارت‌های شدید شد که بیشترین خسارات در فاصله کیلومتر صفر تا ۶۰ این محور رخ داد  به طوری که ۲۰ کیلومتر دیوار ضامن جاده، جسم جاده به طول ۲۵ کیلومتر و تابلوها و علائم ایمنی از کیلومتر صفر الی ۶۰ به طور ۱۰۰ درصد تخریب شد.

 

با توجه به اهمیت این پروژه در بحث ترانزیت کالا از مرکز به جنوب کشور و نقش مستقیم آن در تامین معیشت چند هزار خانواری که در حاشیه و نزدیک جاده زندگی می‌کردند احداث جاده جدید بلافاصله بعد از سیل در دستور کار قرار گرفت و با گذشت چند ماه عملیات احداث جاده جدید آغاز شد.

 

مسوولان دولت دوازدهم وعده داده بودند که این جاده در زمان مناسب به بهره برداری برسد اما اکنون و با گذشت حدود ۲ سال و ۱۰ ماه از سیل ۹۸ متاسفانه عملیات ساخت جاده خرم‌آباد_پلدختر پیشرفت مناسبی ندارد، چنانکه در جریان سفر رئیس جمهور به لرستان وزیر ارشاد به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در سفر به پلدختر به این موضوع اشاره کرد. 

بر اساس مشاهدات میدانی قطعه یک این پروژه بیشترین پیشرفت فیزیکی در میان سه قطعه فعال را دارد و اگر مسئولان استانی حمایت‌های مالی را از پیمانکار انجام دهند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تکمیل این قطعه خواهیم بود.

اما در قطعه دوم این پروژه شاهد هستیم که تنها عملیات تجهیز کارگاه انجام شده است و عملیات اجرایی خاصی صورت نگرفته است. قطعه سوم پروژه نیز با وجود گذشت بیش از ۳۳ ماه از سیل سال ۹۸ هنوز به پیمانکار واگذار نشده است و هیچگونه فعالیت خاصی در آن صورت نمی‌گیرد.

قطعه چهار جاده خرم‌آباد_پلدختر نیز وضعیت خوبی ندارد و تقریبا در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برد. به گفته آقای صدقی سرپرست این کارگاه در صورتی که کارفرما بدهی‌های پیمانکار را پرداخت نکند در روزهای آینده این قطعه به صورت کامل تعطیل می‌شود.

با وجود وضعیت نیمه تعطیل بیشتر قسمت‌های پروژه جاده خرم‌آباد_پلدختر، اما این امید وجود دارد که با توجه به سفر اخیر دولت به لرستان اتفاقات خوبی برای تکمیل پروژه شاهد باشیم. 

 

پروژه نیازمند توجه دولت است

در ارتباط با ضرورت تکمیل این پروژه، سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس نیز در حاشیه بازدید از پروژه احداث قطعه یک محور خرم‌آباد- پلدختر عنوان کرد: این پروژه در مسیر استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان قرار داشته و ضرورت دارد اعتبار قابل توجهی از سوی دولت برای تکمیل آن در نظر گرفته شود.

 

وی خواستار آن شد که از محل ماده ۵۶ و همچنین تزریق پول از سوی دولت پروژه هر چه سریع تر تکمیل شود.

وعده وزرا برای تکمیل پروژه

در جریان سفر هیات دولت به لرستان وزیر ارشاد به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور از این محور بازدید کرد و همچنین وزیر راه و شهرسازی نیز شرایط آن را به صورت میدانی مورد بررسی قرار داد.

 

وزیر ارشاد که به عنوان نماینده ویژه دولت در پلدختر حاضر شده بود در بازدید از قطعه چهارم محور خرم‌آباد_پلدختر وعده داد که از سوی دولت ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه اختصاص یابد.

 رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان سفر دولت به لرستان در آذر ماه در بازدید از عملیات اجرایی احداث محور خرم‌آباد- معمولان- پلدختر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه در سیل ۹۸ بخش قابل توجهی از این محور دچار خسارت شد.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر گزارش مسوولان استان، در ۴ قطعه پروژه قابل اجرا است که هم‌اکنون ۲ قطعه آن در حال انجام بوده و برای قطعه سوم نیز پیمانکار آن انتخاب شده است.

 

وزیر راه و شهرسازی اتمام این پروژه را برای پلدختر مهم خواند و افزود: بخشی از اعتبار این محور در سفر امروز ریاست جمهوری تامین شده و بخشی نیز از طریق بانک‌ها صورت گرفته و امیدواریم با اعتبارات پیش‌‌بینی شده این مطالبه مردم پلدختر تا پایان این دولت به سرانجام برسد.

 

قاسمی بیان داشت: ۲۰۰ کیلومتر طرح‌‌ برای چهارخطه شدن جاده‌ها در استان لرستان در دست اجرا است که در این سفر اعتبار لازم پیش‌بینی شده است و امیدواریم تا پایان دولت این مهم محقق شود.

اجرای ماده ۵۶ راهکار حل مشکلات پروژه

به منظور دریافت آخرین وضعیت از شرایط مالی و اعتباری پروژه با احمدرضا دالوند معاون عمرانی استاندار لرستان صحبت کردیم.

وی در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: این مسیر به چهار قطعه تقسیم شده است و عملیات واگذاری این قطعات به پیمانکار نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه مجری این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است، افزود: از چهار قطعه شاهد انجام عملیات اجرایی در سه قطعه هستیم اما سرعت پیشرفت کار کند است که علت اصلی آن مشکلات اعتباری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان بیان کرد: این پروژه جزو پروژه‌های ملی استان لرستان است و اعتبارات آن از طریق منابع ملی پرداخت می‌شود اما با تمام این تفاسیر استانداری لرستان برای کمک به حل مشکلات آن به سراغ  استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ رفته است.

 

حل مشکل اعتباری در روزهای آینده

دالوند با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۵۶  بانک‌های ملی،سپه و پاسارگارد ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌ها تزریق می‌کنند، تصریح کرد: تمام اقدامات مربوط به اجرای ماده ۵۶ انجام شده است و تنها در انتظار امضا مدیر عامل بانک پاسارگاد هستیم که این امضای نیز در روزهای آینده انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این ۳۳۰ میلیارد تومان در ۴ مرحله به پروژه تزریق می‌شود که مرحله اول آن تا پایان سال حتما پرداخت خواهد شد و پرداخت ۳ مرحله دیگر نیز بستگی به پیشرفت فیزیکی پروژه دارد.

سازمان مدیریت تضامین لازم را برای اعتبارات ماده ۵۶ داد

در همین راستا امید امیدی معاون بودجه و برنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان نیز با اشاره به اینکه جاده پل‌دختر پروژه ملی است و  شرکت ساخت مجری آن است، عنوان کرد: اگر قرار باشد از محل بحران اعتباری با این پروژه بدهند ما حتما پیگیری می‌کنیم و یا اگر از طریق ماده ۵۶ قانون تنظیم قرار باشد اعتباری به پروژه بدهند کار را پیش می‌‌بریم.

وی اظهار کرد: آخرین اقدامی که انجام دادیم ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار از محل ماده ۵۶ بود که تمام توافقات آن صورت گرفته و سازمان برنامه و بودجه کشور هم تضامین لازم را برای بازپرداخت آن صادر کرده و به زودی این ۳۳۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق می‌شود.

امیدی گفت: در قانون بودجه، این پروژه به همراه سایر پروژه‌های چهار خطه‌ متصل به خرم‌آباد در یک ردیف اعتباری هستند.

وی در مورد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه نیز توضیح داد: با توجه به اینکه اعداد تغییر می‌کند نمی‌توان رقم دقیقی را عنوان کرد
اما حداقل ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل جاده ‌پل‌دختر نیاز است.

انتهای  پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما