شناسهٔ خبر: 52066853 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکا انتظار نداشته باشد ایران دست روی دست بگذارد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران به دنبال منافع خود است و سعی دارد روابط سیاست خارجی و اقتصاد خود را متنوع کند.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان – نصرت الله تاجیک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اظهارات مجله فارن پالیسی که افزایش همکاری‌های ایران و چین را تهدید علیه امنیت آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشور‌های عرب خلیج فارس خوانده بود، گفت: این اظهارات جهت دهی‌های آمریکا به همکاری ایران و چین است و تلقی فارن پالیسی از این روابط درست نیست.

به گفته تاجیک جمهوری اسلامی ایران به دنبال منافع خود است و سعی دارد روابط سیاست خارجی و اقتصاد خود را متنوع کند. آمریکا با تحت فشار گذاشتن و اعمال تحریم‌ها علیه ایران و مشکلاتی که به وجود آمده نباید انتظار داشته باشند جمهوری اسلامی ایران دست روی دست بگذارد. البته که ایران نیز باید در تعاملات خارجی خود هوشمندی به خرج دهد و همچنان به دنبال متنوع سازی سیاست خارجی و اقتصاد خود باشد.

نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در تحلیلی سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین را در راستای تعمیق شراکت جامع راهبردی که سال گذشته میان دو کشور امضا شد دانسته و نوشت: «افزایش همکاری‌های امنیتی میان ایران و چین، تهدیدی جدی علیه منافع کلیدی امنیتی آمریکا، اسرائیل و کشور‌های عربی خلیج فارس است.» این نشریه آمریکایی نوشته ایران در این قرارداد از محل سرمایه‌گذاری‌های چین در زمینه انرژی و مسائل زیرساختی به میلیارد‌ها دلار ثروت دست پیدا خواهد کرد که در این صورت اثربخشی تحریم‌های آمریکا را در هم خواهد شکست. چین نیز در مقابل با تقویت روابط با ایران، جایگاهش در خاورمیانه را قوی‌تر و آمریکا را تضعیف خواهد کرد.

چندی پیش نیز پایگاه خبری آکسیوس به نقل از برایان هوک نماینده پیشین آمریکا در امور ایران نوشت: «آمریکا به مقام‌های اسرائیلی تأکید کرده که حمایت چین از ایران برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران و همچنین توافق میان این دو کشور نباید بدون جواب بماند.» برایان هوک در سخنان خود گفت چین نمی‌تواند روابط خود با ایران که شعار مرگ بر اسرائیل می‌دهد را تقویت کند و همزمان با اسرائیل روابط تجاری داشته باشد. او همچنین مدعی شده چین به دنبال این است که پس از اتمام انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر، فروش سلاح‌های سنگین را به ایران از سر گیرد.

حسین امیر عبداللهیان روز پنجشنبه گذشته بنا به دعوت وانگ یی، وزیر خارجه چین و به منظور گفتگو با مقامات این کشور راهی پکن شد. بررسی روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین گفتگو در‌باره موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله دستورکار‌های سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به چین بود.

وزیر خارجه چین نیز اوایل فروردین ماه سال جاری به منظور امضای سند برنامه همکاری جامع ایران و چین به تهران سفر کرده بود. پس از آن مقامات ایرانی اعلام کردند که این سند در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین المللی تدوین شده و در مخالفت با هیچ طرف ثالثی و یا برای مداخله در امور هیچ کشوری نیست و یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما