شناسهٔ خبر: 52062616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تحریم، فرار سرمایه، افت تولید

اشاره: هنر دیپلماسی در توسعه روابط بین‌الملل با غرب و شرق و ایجاد بازار آزاد با دنیا باعث شده تا بسیاری از کشورهای آسیایی همچون چین، کره جنوبی، مالزی و... رشد اقتصادی چشمگیر در نیم‌قرن گذشته داشته باشند. اکنون ایران در شرایط تحریم و نبود و فرار سرمایه خارجی از کشور به دنبال احیای برجام با غرب و توسعه روابط اقتصادی با شرق است؛ اما در همه دولت‌ها دیپلمات‌ها بعضاً با فرصت سوزی‌ها که مانع رشد و توسعه کشور شده است مواجه بوده و هستند. دراین‌ارتباط علاءالدین بروجردی و همچنین مسعود خوانساری در سی‌امین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران سخنانی در ارتباط با تحریم، تورم، افت سرمایه‌گذاری، فرار سرمایه‌گذاری، عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور بیان کردند که گزیده‌ای از آن به نقل از ایلنا در ادامه می‌آید

صاحب‌خبر -

رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: بخش مهمی از جنگ اقتصادی فریب است همان‌طور که ما در دوران جنگ بین ایران و عراق سلاح از چین می‌گرفتیم، اما می‌گفتیم این تجهیزات غنائم جنگی است که در فاو به دست آوردیم. اساساً بخش مهمی از جنگ همین موضوعات و فریب‌ها است. درزمانی که برای سند 25 ساله با چینی‌ها مذاکره می‌کردیم از سوی چینی‌ها اعلام شد که این مذاکرات علنی و منتشر نشود، اما بافاصله کوتاهی مذاکرات سند 25 ساله ایران و چین منتشر شد در این شرایط اشکال از کیست؟ ما باید قواعد بازی را رعایت کنیم اما کمتر رعایت می‌کنیم.

پیشرفت اقتصادی چین
بروجردی ادامه داد: در تنظیم روابط با کشورها باید دید با کشور مقابل سوءپیشینه یا عدم سوءپیشینه داشته‌ایم و وقتی در عمق تاریخ نگاه می‌کنیم می‌بینیم که روابط با چین بر اساس دوستی بوده و ما در تاریخ جاده ابریشم را با چین داشتیم و در هیچ دوره‌ای ایران و چین دچار سوءپیشینه نشدند.

حافظه تاریخی ملت
وی بابیان اینکه حافظه تاریخی ملت ایران قوی است گفت: هرچند که در تاریخ همواره بین ایران و چین روابط دوستانه برقرار بوده اما می‌بینیم کارنامه بعد از انقلاب خوب نیست و کسانی در این جریان نقش‌آفرینی داشتند و این در حالی است بعد از انقلاب قدرت چین تاکنون به چهار برابر افزایش پیداکرده و مدیران حزب کمونیست چین توانستند به‌خوبی یک و نیم میلیارد جمعیت کشور چین را مدیریت و کنترل کنند و در چند دهه اخیر چین رشد عجیبی داشته است. بروجردی تأکید کرد: متأسفانه دید عمومی و کلی در کشورمان بر این اساس نیست که امروز چین در شانگهای ایرباس می‌سازد یا اینکه برندهای درجه‌یک آمریکا در چین تولید می‌شوند. در یک مقطع زمانی توانستم تمام ایالات چین به‌جز تبت را از نزدیک ببینم و در هیچ‌یک از این ایالات هیچ کارتن‌خوابی راندیدم.

مقاومت درباره نزدیکی به چین
وی درباره روابط ایران و چین گفت:‌ برای ایران بهترین گزینه چین است و دولت گذشته رئیس انجمن فاینانس چین به ایران آمد و اعلام کرد که چین آمادگی فاینانس 50 میلیارد یورویی را دارد. این پیشنهاد شش ماه قبل از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه شد و در همان زمان می‌دانستیم که آمریکا جمهوری اسلامی ایران را نمی‌خواهد و اروپایی‌ها هم بارها به ما اعلام کردند که توانی جز اراده آمریکا ندارند اما عده‌ای همچنان در برابر مذاکرات با چین مقاومت می‌کردند. در همان زمان ارائه این پیشنهاد از سوی چینی‌ها آقای آخوندی را به همراه رئیس کمیسیون عمران و تعدادی از معاون‌های وی دعوت کردیم تا موضوع آمادگی چین برای فاینانس 50 میلیارد یورویی را اطلاع دهیم و گفتیم که تا کی می‌خواهید از خط آهن و قطارهای رضاخانی استفاده کنید و پیشنهاد این بود که پروژه‌های ریلی به ویژه قطار سریع‌السیر را چهارساله با حضور چینی‌ها به راه بیاندازیم و قرار بر این بود که بعد از یک سال تنفس بازپرداخت انجام شود و اگر در آن دوران با کمبود پول مواجه بودیم با چین توافق شد نفت تهاتر کنیم.

قرارداد امضا شد اما عملیاتی نشد
بروجردی افزود: اما آقای آخوندی در برابر این پیشنهاد مقاومت کرد و گفت پیش‌پرداخت 15 درصدی را نداریم همان موقع به ایشان اعلام کردم اگر چین با حذف پیش‌پرداخت 15 درصدی موافقت کند مشکل برطرف می‌شود و آقای آخوندی اعلام کرد در این صورت فوق‌العاده است. «چی ین» که یکی از مقامات بالای حزب در چین محسوب می‌شود با هیئتی وارد تهران شد و در آن زمان قرار بر این بود آقای فخریه کاشان این موضوع را پیگیری کند اما اساساً اراده این تیم برای انجام نشدن این قرارداد بود.
بروجردی گفت:‌ باید توجه داشته باشیم که امروز چین در قطار سریع‌السیر از اروپا و آمریکا جلوتر است و سرعت 600 کیلومتر بر ساعت را هم تست کرده است و در همان زمان با آقای امینی معاون آقای آخوندی سفری به چین داشتیم که قرار بر این بود که در این سفر قرارداد فاینانس به امضا برسد و چینی‌ها آماده امضای این قرارداد بودند اما معاون وزیر اعلام کرد بنده چنین مأموریتی ندارم که به وی همان‌جا گفتم مگر به پیک‌نیک آمده‌اید و چرا از قبل این موضوع را اعلام نکردید تماس‌هایی را با تهران داشتم و اتفاقاً آقای سیف رئیس وقت بانک مرکزی اعلام کرد که این قرارداد خوبی است و حتماً عنوان بانک مرکزی را هم در این قرارداد بیاورید

جذب سرمایه
بروجردی با تأکید کرد: مقصر کیست آیا ما استاد فرصت سوزی نیستیم همه می‌دانیم که ایران پول ندارد بنابراین باید چه کارکنیم نه‌تنها در جذب سرمایه‌گذاری خارجی عملکرد خوبی نداشتیم بلکه در حفظ سرمایه داخلی هم بی‌هنر بودیم. او با اشاره به خرید ده‌ها میلیارد دلاری ایرانی‌ها در ترکیه گفت: ترکیه با اتخاذ یک سیاست باعث شد ایرانی‌ها ده‌ها میلیارد دلار خانه در این کشور خریداری کنند، امروز کشور با خروج سرمایه مواجه است. متاسفانه نتوانستیم از میلیاردها دلار سرمایه ایرانی‌های خارج از کشور استفاده کنیم.
بروجردی با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم منتظر این بمانیم تا چند دهه آینده فناوری‌های روز در ایران به دست بیاید گفت: باید این فناوری‌ها را از کشورهای صاحب‌نام وارد کنیم و هنر ما باید جذب و انتقال این فناوری‌ها باشد.
وی گفت: امروز دولت‌های ایران و چین بستر توسعه روابط را ایجاد کردنده اند و سفیر چین اخیراً در سفری که به ایران داشت از کلید خوردن این توسعه روابط در چارچوب سند همکاری 25 ساله خبر داد.
وی با اشاره به پیشرفت مذاکرات وین گفت: سمت‌وسوی مذاکره‌کنندگان و نمایندگان ایران در وین و همچنین سمت‌وسوی دولت به سرانجام رسیدن این مذاکرات است و اخباری هم که دیگران اعلام می‌کنند به همین موضوع اشاره دارد که مذاکرات باید انجام شود و باید بتوانیم این گره بازکنیم. ایران رتبه برتر ذخایر نفت و گاز را دارد در این شرایط چرا باید هشت همه گرو نه باشد و این وضعیت اقتصادی نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد.
بروجردی بابیان اینکه در حوزه بانکی هم اقتصاد ایران نیازمند انقلاب و تحول است گفت: در هیچ کجای دنیا بانک‌ها به تولید تسهیلات با نرخ 18 درصد نمی‌دهند البته در دنیا کسی بابت نگاهداشت پولش از بانک سود دریافت نمی‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما