شناسهٔ خبر: 52061001 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

رونمایی از کتاب دانشگاه عمومی با موضوع صداوسیما از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی

این کتاب مخاطب خاص دارد بنابراین مدیران رسانه بایدآن را منتشر کنند و در بین عوامل برنامه ساز هم قرار بدهند.از ناشران این کتاب هم میخواهم با توجه به اقدام ارزشمندی که برای این کتاب انجام دادند ، به یک کتاب و یک شماره اکتفا نکنند و فکر نسخه های بعدی هم باشند و نوآوری های دیگری هم در این زمینه داشته باشند.

صاحب‌خبر -

جمهوریت : مراسم رونمایی از کتاب دانشگاه عمومی با موضوع صداو سیما از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی با گردآوری و تنظیم محمدحسین آزادی عصر دیروز دوشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ با سخنرانی دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی ، دکتر محمد جواد ادبی مدرس دانشگاه ، دکتر ساعی رئیس دانشگاه سوره و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، دکتر حبیبی مشاور معاون صدا، دبیر شورایقرآن و معارف معاونت صدا، مدیر حوزه ریاست دانشگاه علامه طباطبائی ، آقای مهدی فضائلی عضودفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و آقای شهبازی پژوهشگر مطالعات انقلاب اسلامی با مشارکت خبرگزاری تسنیم ، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و انتشارات سلمان پاک برگزار شد.

 

دکتر لاریجانی سخنان خود را اینگونه آغاز کردند: رسانه فی نفسه نه خوب است و نه بد مثل تیغ تیز شمشیر است باید دید در دست چه کسی است.

بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری اهمیت رسانه بسیاراست و از بمب اتم و سلاح هسته ای قوی تر است. امروزجوهر رسانه در دست کمپانی های ثروتمند جهانی است.

کار تبادل و تعامل و توازن به عهده صدا و سیما است که به این معنی دانشگاه عمومی است. دانشگاه صدا وسیماباید به مجموعه تولید کننده فضائل تبدیل شود. دانشگاه صدا و سیما باید به مجموعه تولید کننده فضائل تبدیلشود.

رهبر معظم انقلاب به خوبی رسانه را می شناسند و مطالبی که آقای آزادی در این کتاب جمع آوری کرده بسیار کاربردی است.

ما هرلحظه زیر بمباران جنگ نرم هستیم . امیدوارم صدا و سیما قدردان چنین اثر نفیسی باشد و در دانشگاه صدا و سیما و سایر دانشگاه ها از این اثر استفاده شود.

مهدی فضائلی در بخش دیگری از این مراسم گفتند : در چنین مسیرهایی معمولا ناهمواری هایی وجود دارد که به هر حال نویسنده این مسیر را هموار کرده که امیدواریماین تولیدات ادامه داشته باشد. امروز آحاد جامعه فشار اقتصادی را با همه وجود احساس می کنند البته ما در حوزه های امنیتی شاهد تلاش های بی وقفه امنیتی هستیم . کسی که بیشترین اشراف را در کشور دارد ، ارزیابی اش این است فشارهایی که در جنگ نرم و عملیات روانی داریم بیش از فشارهای حوزه اقتصادی است. تجربه بیش از ۲۰ سال من در حوزه رسانه باعث شده خیلی وقت ها که بحث رسانه پیش می آید همه درباره اهمیتش صحبت می کنند اما جایی که پای عمل می رسد ما کمتر شاهد تصمیمات و حمایت های جدی هستیم.

آقای فضائلی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب افزودند: در بحث جهاد روایت حضرت آقا درباره نقش حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا توضیحاتی دادند. ایشان فرمودند آنچه حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا انجام داد حجت را برای همه تمام می کند و هیچ بهانه ای به جا نمی ماند برای این که در عرصه تبیین حقایق نظام و ارائه روایت درست و صادقانه بخواهیم کوتاهی یا تعللی کنیم. اگر قرار بود بهانه ای و عذری کسی بیاورد ، در صدرش حضرت زینب (س) بود. رسانه ملی به طریق اولی چنین وظایفی را به عهده دارد.به رغم گفته های رقبا و فضای مجازی معتقدم رسانه ملی همچنان تاثیرگذارترین و فراگیرترین رسانه کشور است بنابراین وظیفه سنگینی به عهده دارد.

حضرت آقا در حکم دکتر جبلیبه چهارگاه اشاره کردند : آوردگاه ، دانشگاه ، آسایشگاه و قرارگاه. رسانه ملی بایداین چهارگاه را فراهم کند. همچنین ضرورت بهره مندی بیشتر از پشتوانه های فکری جزو وظایف رسانه ملی است.

 

در ادامه دکتر محمد جواد ادبی استاد دانشگاه عضو پیشین شورای راهبردی شبکه چهار و عضو پیشین شورای اجتماعی کشور و کارشناس مجری اکنون برنامه وزین فلسفی سوفیا سخنرانی خود را با ابیاتی ازسعدی آغاز کردند :

دیدار تو حل مشکلات است

صبر از تو خلاف ممکنات است

چه دیداری از رسانه موجب آن می شود که مخاطب با برداشت متفاوتی از مشکلات زندگی خودش به آن رسانه دل بسته شود؟ بعد از چهاردهه از انقلاب شکوهمند اسلامی ما امروز با چه رسانه ای در چه نقاط قوت و چه نقاط ضعفی مواجه هستیم؟ آیا منفعل هستیم؟ فاعل علی الاطلاقیم؟ یا فاعل بالعرض هستیم . تکلیف ما در مواجهه با تهاجم فرهنگی یا به تعبیر حضرت آقا ناتوی فرهنگی چیست؟ بخش های کوتاهی را از کار ارزشمند آقای آزادی انتخاب کردم که به لحاظ روش شناسی کار ارزشمندی است که ایشان پایان هر فصل تلاش کردند یک نمودار مشخص از فرمایشات آقا را به صورت مجموعی جمع بیاورد که مخاطب بداند در آن فصل چه میگذرد.

تهاجم فرهنگی

حضرت آقا می فرمایند: انگیزه های مقابله را در  طرف مقابل ازبین می برد . انگیزه ها را کاهش می دهد . اختلاف ایجاد می کند و وحدت را بهم می ریزد. امروز شما یک نگاه خیلی گذرا به اخباری که هر روز از شبکه های معاند پخش می شود بنگرید ، کاملا این وجوه را که در فرمایش ایشان مطرح است می بینید. چقدر می توانیم در برنامه های صدا و سیما با ساختاری بالاتر عمل صورت پذیرد؟

تجربه ی بسیار خوبی را آقای دکتر منصوری لاریجانی با استاد عزیزم آقای دکتر دینانی در برنامه ی معرفت داشته اند و دارند و امیدوارم این روند بعد از بیماری کرونا ادامه داشته باشد .

نکته بعد آنکه به جایگاه رسانه ملی بنگرید ، کارآمد ، دارای قدرت انعطاف ، دارای توانایی سرعت و چالاکی ، توانایی اتخاذ موضع ، کارساز.

آقای دکتر منصوری لاریجانی درست اشاره کردند که ما با میراث مدیران گذشته تا به الان مواجه هستیم.از مرکز پژوهش های صدا و سیما تا برنامه های معرفتی شبکه چهار ، برنامه های ورزشی شبکه سه و دیگر زمینه ها ، الان نمره ی صدا و سیما را چقدر باید درنظر گرفت؟

برجسته سازی چهره های اسلامی کارآمد ، پرهیز از پخش برنامه های دینی کم سطح و کم عمق از فرمایشات حضرت آقا است.

وی اضافه کرد: این بخت بیدار انقلاب اسلامی را باید بیدارتر کرد . این فرصت بی نظیر انقلاب اسلامی را که در اختیار جهان اسلام و جهان تشیع است باید پایدارتر کرد طبیعتا سازمانی کارساز ، کارآمد و چالاک نیازمند است.

امیدوارم کار ارزشمند آقای آزادی بهتر دیده بشود و موثرتر قرار بگیرد و با روش شناسی موضوعات خوبی که ایشان انتخاب کردند زمینه ای فراهم شود که دانشجویان در حوزه ساخت برنامه ها و پژوهش گران و تهیه کننده ها بتوانند از آن استفاده کنند.

دکتر حبیبی مشاور معاون صدا با برشمردن ویژگی های خوب کتاب از جمله حجم مناسب، باب بندی منطقی و کاربردی، استفاده از بیانات سالهای مختلف، جوان بودن نویسنده و ناشر، غیر دولتی بودن ناشر، لزوم ایجاد تحول در نیروی انسانی را جهت دستیابی به رسانه و فرهنگ انقلابی و ارزشی تاکید کردند و به لزوم سرمایه گذاری در آموزش و پرورش جهت دستیابی به نیروی انسانی طراز انقلاب اسلامی پرداختند. ایشان در ادامه گفتند : فکرنکنید هر کسی که سکاندار صدا و سیما میشود کار راحتی را به عهده دارد. همه ی کسانی که در یک برنامه تلویزیونی فعالیت می کنند کار سختی به عهده دارند. ما نیاز به تحول و انسان های رسانه ای داریم. البته کار بایدابتدا در وزارت آموزش و پرورش انجام شود.

این کتاب مخاطب خاص دارد بنابراین مدیران رسانه بایدآن را منتشر کنند و در بین عوامل برنامه ساز هم قرار بدهند.از ناشران این کتاب هم میخواهم با توجه به اقدام ارزشمندی که برای این کتاب انجام دادند ، به یک کتاب و یک شماره اکتفا نکنند و فکر نسخه های بعدی هم باشند و نوآوری های دیگری هم در این زمینه داشته باشند.

نکته بعدی اینکه دکتر ساعی عضو شورای انقلاب فرهنگی به این نکات در بیانات خود اشاره کردند: من خیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب را که در این کتاب هست شنیده ام اما خواندن کتاب برایم جالب بود. چون این کتاب حاصل چندسال مباحثه است. من نیز به چهارگاه که رهبر معظم انقلاب در حکم آقای جبلی بیان کردند اشاره میکنم که در این کتاب هم هست و توصیه می کنم این کتابرا بخوانید.

آقای شهبازی صحبت های خود را اینگونه آغاز نمودند: زحمت خوبی در این کتاب کشیده شده و در مقایسه با سایر آثار در این زمینه ، این کتاب از جنگ نرم آغاز کرده و این مسیر را تداوم داده تا راهبردهایی که صدا و سیما باید در حوزه های مختلف داشته باشد را بیان نماید.

بنده از مجموعه آثاری که درباره ی صدا و سیما دیده ام  ، این کتاب و کتابی که آقای جبلی به همراه تعدادی از شاگردانشان دارند ، کتاب های ویژه ای است چون کسی که کتاب را آماده کرده است واقعا در پی یافتن راهبردهای سیاستی بوده است.

مسئله استراتژی ما در حوزه فرهنگ در کشور است. ما دونگاه در این حوزه داریم که به دو جناح برمی گردد ، یک نگاه کنترل محور و یک نگاه که در پی آن است که چیزی را آماده کند که همه آن را بپذیرند. این دو نگاه فضای کشور را دچار بحران کرده است و هویت مورد بی توجهی قرار گرفته است.

مقام معظم رهبری از استراتژی هایی که برای صدا وسیما میبینند و در این کتاب هم آمده است آن است که می گویند صدا و سیما قرار است جامعه را کانال کشی فکری کند و عمده ترین هدف صدا و سیما را اعتلای فرهنگ عمومی کشور می دانند.

 

محمد حسین آزادی نویسنده کتاب در انتها از میهمانان و اساتیدی که در این مراسم حضور داشتند تقدیر و تشکرکرد و افزود امیدوارم این اثر در مجموعه صدا و سیما ، دانشجوها و برنامه سازان مفید واقع شود.

برچسب‌ها:

نظر شما