شناسهٔ خبر: 52056693 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزارت علوم:

معاون وزارت علوم: پایان نامه دانشجویان در مسیر رفع مشکلات هدایت شود

یزد- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به تحصیل دانشجویان در دوره های مختلف خصوصا کارشناسی ارشد و دکتری در ایران باید پایان‌نامه‌ آنها کاربردی و در راستای کمک به رفع مشکلات جامعه و مردم باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی خیرالدین روز سه‌شنبه در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه یزد افزود: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود، تا بخشی از پایان‌نامه‌ها در بستر سامانه‌هایی که از سوی وزارت علوم راه‌اندازی می‌ شود احصا ‌تا بتوان بخشی از مشکل کشور را رفع کرد.

وی با بیان اینکه طرح «دستیار فناوری» در وزارت علوم پیشنهاد شد، ادامه داد: این طرح میزبان پارک علم و فناوری است و دانشگاه می‌تواند دانشجوی کار شناسی ارشد و دکتری که علاقه‌مند به این حوزه است را معرفی کند، همزمان با ادامه تحصیل به بخش فناوری کمک کنند.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه مسایل زیادی وجود دارد، دانشگاه می‌تواند برای رفع آن کمک کند،اظهارکرد: ایران در تولید علم رتبه ۱۵ و از این لحاظ در منطقه صاحب رتبه اول است و با جایگاه دوم فاصله زیادی دارد، اما از نظر فناوری در میان کشورها در رتبه ۷۵ و در نوآوری در رتبه ۱۲۰ قرار دارد.

خیرالدین با بیان اینکه دانشگاه نسل چهارم باید مراکزی کارآفرین با مسئولیت اجتماعی در خدمت مردم و کشور باشد، گفت: باید از طریق دانشگاه‌ ها بتوان نیازها و مشکل جامعه را رفع کرد.

معاون وزارت علوم در ادامه به اهمیت تبدیل مباحث علمی به ثروت و تجاری سازی از سوی مراکز آموزشی اشاره کرد و افزود: باید تمامی تحقیق‌ها در راستای رفاه جامعه باشد.

به گفته خیرالدین از چهار تحقیقی که در دنیا انجام می‌شود سه مورد آن با قرارداد است و به رفع مشکل در جامعه  منتهی می‌شود باید این هدف و رویکرد در کشور و دانشگاه‌های ایران پیگیری شود.

وی  با بیان اینکه ارتباط دانشگاه با صنعت همیشه به عنوان حلقه مفقوده مطرح است خاطرنشان کرد: پیشنهاد وزارت علوم این است سامانه‌ای را ایجاد کنیم که بتوان تمامی نیازها، ایده‌ها و توانمندها را جمع‌آوری کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه به دنبال طراحی نقشه نیاز جامع کشور هستیم گفت:  زمانی که همه مسایل در یک جا جمع آوری شد، استادان می‌توانند پیشنهادها و ایده‌های خود را برای رفع آن بیان کنند.

وی در آیین یادشده با قدردانی از قاسم بریدلقمانی، عباس کلانتری خلیل‌آباد را به سرپرستی دانشگاه یزد معرفی شد.

همچنین مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌های یزد گفت: مراکز آموزش عالی بیشتر به سمت آموزش و پژوهش حرکت دارد و باید پرورش نیز جزو ارکان دانشگاه‌ها باشد.

حجت‌الاسلام محمد مهدی حرزاده با بیان اینکه دانشگاه‌ها امروزه محل تامین اقتدار نظام است، افزود: خدمت در دانشگاه یعنی خدمت کردن به‌ جایی که برای جامعه اسلامی عزت و اقتدار به ارمغان می‌آورد و در مسایل بسیاری باید به  آن توجه شود.

وی اظهارکرد: در دانشگاه‌ها تحقیق و پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز است ولی زمانی کامل می‌شود که به مسایل فرهنگی، انسانی، اخلاقی و اسلامی دیده شود.

کلانتری خلیل آباد، دارای دکتری الهیات و معارف اسلامی، عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه میبد است که در حال حاضر ریاست این واحد دانشگاهی را نیز برعهده دارد.

وی همچنین مدیرکل دانشجویی دانشگاه یزد و رییس دانشگاه پیام نور استان یزد را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

هم اکنون حدود ۱۴ هزار دانشجو در ۱۰۰ رشته دانشگاه یزد تحصیل می‌کنند.

استان یزد حدود ۷۰ هزار دانشجو دارد که در ۶۸ مرکز آموزش عالی و دانشگاه در حال تحصیل هستند.

این استان یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت دارد که ۹۵ درصد جمعیت آن با سواد هستند.

نظر شما