شناسهٔ خبر: 52056574 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایمانی: نباید به هیاهوی جریان غربگرا نسبت به روابط ایران و روسیه توجه کرد

تهران- ایرنا- یک فعال اصولگرا با بیان اینکه نباید به هیاهوهای رسانه‌ها و جریان غربگرا در مورد روابط ایران با روسیه و چین توجه کرد، گفت: باید به دنبال منافع ملی کشور بود و از فرصت‌های بزرگی که در روابط با روسیه است، استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

«ناصر ایمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا،  سفر رییس جمهوری به روسیه را برای دو طرف بسیار حائز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: ایران و روسیه منافع مشترک زیادی و ظرفیت‌های گسترده ای در ابعاد اقتصادی، سیاسی و بین المللی دارند و بر خلاف فضاسازی خارجی و داخلی -که متاثر از فضاسازی‌های رسانه‌های غربی است- می‌توانند منافع بزرگی از این روابط کسب کنند.

 کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی وبین‌المللی روسیه بر لزوم استفاده از این ظرفیت‌ها تاکید کرد و گفت: دوران اینکه نگاه ما برای حفظ منافع ملی صرفا به غرب باشد، سپری شده است و باید در روابط سیاسی، استراتژیک و اقتصادی خود با جهان تنوع جدی ایجاد کنیم. البته طبیعی است که هر کشوری در مناسبات بین المللی به دنبال منافع خودش است.

وی با یادآوری اشتراک منافع ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف گفت: یکی از بزرگترین مزیت‌ها ومنافع مشترک دو کشور نزدیکی جغرافیایی است به گونه ای که بسیاری از هزینه‌های مراودات اقتصادی به دلیل همسایه بودن با روسیه کم می‌شود. همانطور که همکاری اقتصادی، تجاری و بازرگانی ایران با همسایگانی چون عراق وافغانستان به نفع ایران است، همکاری با روسیه هم  منافع زیادی برای دو طرف دارد.

ایمانی ادامه داد: روسیه در حوزه تکنولوژی و فناوری در بعضی حوزه‌ها جزو قدرت‌های برتر جهان است. علاوه براین در حوزه جلب سرمایه‌گذاری، ‌ روسیه توان، پتانسیل و ظرفیت‌های زیادی دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: روس‌ها قبل از انقلاب سرمایه‌گذاری‌هایی در بخشهای صنعتی ایران داشتند. متاسفانه بعد از انقلاب با وجود روابط سیاسی خوب با جمهوری اسلامی، روسیه در ایران سرمایه‌گذاری قابل توجهی نداشته است که در این زمینه هم می‌تواند به ایران کمک کنند.

 ایمانی با بیان اینکه نباید به هیاهوهای رسانه‌ها غربی و جریان غربگرا در مورد روابط ایران با روسیه و چین توجه کرد، گفت: باید به دنبال منافع ملی کشور بود و از فرصت‌های بزرگی که در روابط با روسیه و چین است، استفاده کرد.

وی همچنین درباره همکاری و هماهنگی ایران و روسیه در مقابل سیاست‌های خصمانه غرب تاکید کرد: ایران و روسیه همیشه از ظرفیتهای یکدیگر در خنثی‌سازی اقدامات آمریکا وغرب علیه خود استفاده کرده‌اند. در مسائل و چالش‌های منطقه‌ای هم ایران و روسیه همکاری تنگاتنگی داشته اند.

 این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ما بارها در سازمان ملل و شورای امنیت از برگ روسیه استفاده کرده‌ایم، گفت: مهم این است که ما در داخل چه نوع برنامه‌ریزی و دکترینی در روابط خارجی خود تدوین و تعریف کنیم.


 

نظر شما