شناسهٔ خبر: 52055363 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

ضرر ۲۲هزار میلیاردی کرونا به هتل‌های مشهد | واحد‌های اقامتی آماده پذیرش حداکثری زائران در نوروز هستند

بیش از ۵۰ درصد واحدهای اقامتی کشور در خراسان رضوی مستقرند. شیوع دوساله کرونا باعث شد صنعت گردشگری خراسان بیشترین آسیب را از این همه‌گیری در کشور ببیند.

صاحب‌خبر -

طنین همتی|شهرآرانیوز، با شیوع دوساله کرونا صنعت هتلداری و گردشگری بیشترین آسیب را متحمل شد. طبق گفته کارشناسان، بیش از ۵۰ درصد واحدهای اقامتی کشور در مشهد و خراسان رضوی مستقرند که همین امر باعث شده است صنعت گردشگری در این شهر بیش از شهرهای دیگر تحت‌تأثیر قرار بگیرد.

به‌گفته کارشناسان حوزه گردشگری در کشورهای مختلف، دولت‌ها کمک‌های مختلفی به فعالان گردشگری و هتلداری کردند. در کشور ما هم در دولت قبل، ۲ بسته حمایتی به‌عنوان تسهیلات کرونایی ابلاغ شد، اما نه‌تنها اجرا نشد، بلکه در عمل ضدحمایت بود. افزایش هزینه حامل‌های انرژی و نبود دید تسهیل‌نگری در امر مالیات از دیگر مشکلات این صنف چه در دوران اوج کرونا و چه اکنون است.

ضرر ۲۲ هزار میلیاردی کرونا به هتل‌های مشهد

مرجان شاه‌ولایتی، مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه مشهد بیشترین آسیب را از کرونا در حوزه گردشگری و صنعت هتلداری دید، تصریح کرد: از اسفند۱۳۹۷ که کرونا شیوع یافت، صنفی که بیشترین ضرر و تعطیلی‌ها را شاهد بود، گردشگری بود. همین امر باعث شد هتل‌های مشهد ۳۰ هزار میلیارد ریال ضرر متحمل شوند.
به‌گفته وی، از شروع کرونا تا امروز که با اعمال محدودیت‌هایی همراه بود، هتل‌های مشهد در دوره‌ای چندماهه یعنی از اسفند1398 تا خرداد1399 به‌طور کامل تعطیل بودند، بنابراین زیان واردشده به حوزه گردشگری بسیار گسترده بود.


۵۸ هتل به‌عبارتی ۲۴ درصد هتل‌ها همچنان تعطیل‌اند

شاه‌ولایتی همچنین بیان کرد: از آخرین تاریخ بازگشایی هتل‌ها در استان، از مجموع هتل‌های استان 58 هتل همچنان بسته هستند که حدود 24 درصد هتل‌های استان‌اند. ضمن اینکه مشخص نیست در نوروز به هتل‌های فعال اضافه می‌شود یا نه.

تأمین منابع انسانی به معضلی در حوزه گردشگری تبدیل شده است
وی گفت: بعد از شیوع کرونا و طولانی‌شدن تعطیلی‌ها، شاهد خروج تعداد زیادی از نیروی‌های انسانی فعال و خبره از حوزه گردشگردی بودیم. متأسفانه اکنون تأمین منابع انسانی به معضلی در حوزه گردشگری تبدیل شده است. همین امر باعث شده است بسیاری از واحدهای ما با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو شوند.
بخش مهمی از فعالیت گردشگری به نیروی متخصص وابسته است. هر چقدر هم در این حوزه تجهیزات مدرن و به‌روز داشته باشیم، اگر نیروی انسانی متخصص نداشته باشیم که بتواند با مهمان به‌درستی ارتباط برقرار کند، امکان خدمات خوب نیست و همین موضوع باعث واردشدن آسیب جدی به این صنعت می‌شود.
وی افزود: در زمان کرونا هم تعداد افرادی که بیکار شدند زیاد بود. امکان به‌کارگیری دوباره افراد متخصص نیز وجود نداشت، به‌دلیل اینکه در این ۲ سال شیوع کرونا این نیروها در صنعت و بازرگانی جذب شدند.

ضربه هدفمندی یارانه‌ها به صنعت گردشگری

وی درباره هزینه‌های انرژی و تأثیر آن بر این حوزه گفت: هتل‌ها در بحث انرژی و هزینه‌های آن مشکلات متعددی دارند. در زمینه قبوض گاز هزینه‌ها حدود ۵ تا ۱۰برابر شده است. شرکت گاز تعرفه‌های جدید را در قبوض ۲ماه گذشته اعمال کرده است و بر همین اساس، در هر مترمکعب هزینه‌های گاز را افزایش دادند و آن را در قبوض گاز هتل‌ها هم اعمال کردند. حتی قبض ماه قبل را هم به‌عنوان بدهی در قبض ماه جدید اعمال کردند. در این میان اگر هتل هم امکان پرداخت نداشته باشد، گازش را قطع می‌کنند.
به‌گفته این فعال حوزه هتلداری، اکنون هتل هر درآمدی دارد، پس از ماه‌ها رکود باید خرج آب و برق و گاز کند. همین باعث شده است هتل‌ها با قبض‌های سنگین ۱۰۰میلیون تومانی روبه‌رو شوند. هرچه هم برای پیگیری موضوع به شرکت گاز مراجعه می‌کنیم، جوابی نمی‌گیریم و حتی آن‌ها حاضر نیستند جلسه برگزار کنند. با افزایش عجیب‌وغریب هزینه حامل‌های انرژی، خیلی از هتل‌ها دوباره به‌سمت تعطیلی می‌روند.

 

بعضی هتل‌ها با نرخ سال قبل خدمات می‌دهند

وی درباره افزایش قیمت خدمات هتل‌ها در نوروز تصریح کرد: افزایش قیمت خدمات هتل‌ها معمولا در مهرماه اعمال می‌شود و ما دیگر در شب عید هیچ‌ افزایش قیمتی نداریم. موضوعی که درباره نرخ خدمات هتل‌ها در مشهد است، باتوجه‌به اینکه هتل‌های زیادی در مشهد داریم، این است که با وجود افزایش نرخ خدمات هتل‌ها در مهرماه، هنوز تعدادی از آن‌ها حتی برای دریافت نرخ‌نامه جدید اقدام نکرده‌اند و با همان قیمت‌های سال گذشته خدمات می‌دهند. این امر فقط به آن دلیل است که بازار کشش افزایش نرخ ندارد.

برگشت سرمایه با حجم سرمایه‌گذاری سنخیت ندارد

وی در پاسخ به اینکه آیا مشهد کشش ایجاد و برپایی هتل جدید را دارد، گفت: اگر کسی قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته باشد، قانون این اجازه را می‌دهد و منعی وجود ندارد، مگر اینکه سرمایه‌گذار خودش به این نتیجه برسد که وضعیت واحدهای اقامتی در مشهد خوب نیست. میزان سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است، اما هنوز ادامه دارد. سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در مشهد در شرایط کنونی باتوجه‌به

برگشت سرمایه نسبت به حجم سرمایه‌گذاری منطقی نیست.

وی درباره میزان سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه گفت: سرمایه‌گذاری جاری در صنعت هتل از کشورهایی مثل افغانستان و کشورهای عربی در کشور وجود دارد، اما تعداد آن‌ها محدود است.
وی با اشاره به افزایش تراکم سفرها به مشهد در نوروز ۱۴۰۱، درباره اینکه آیا هتل‌های مشهد ظرفیت لازم را دارند، تصریح کرد: ما تجربه دوره اوج مسافر را در گذشته هم داشته‌ایم و هیچ‌وقت با کمبود واحد اقامتی مواجه نشدیم. حتی هتل‌هایی که هنوز تعطیل هستند، مدیرانشان آن‌ها را آماده پذیرش مسافر کرده‌اند و هتل‌ها آماده بهره‌برداری هستند. همچنین ما علاوه بر هتل‌ها تنوع واحدهای اقامتی را در مشهد داریم و همین باعث می‌شود با کمبود واحد اقامتی در زمان‌های اوج مسافر روبه‌رو نشویم.


به‌گزارش شهرآرانیوز، روز گذشته حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به تراکم مسافران در نوروز۱۴۰۱ گفته بود: مردم کشورمان ۲ سال از تحویل سال در حرم امام‌رضا(ع) محروم بودند. از سوی دیگر مناسبت‌های مذهبی ماه رجب، آرامش نسبی ناشی از کنترل همه‌گیری کرونا، گرانی سفر به اماکن مقدس خارج از کشور و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان در نیمه فروردین‌ماه موجب افزایش و تراکم سفرهای زیارتی به مشهد خواهد شد. نهادهای خدمت‌رسان اقدامات لازم را انجام خواهند داد، اما باید پیش‌بینی درستی از میزان حضور زائران نوروزی در مشهد مقدس انجام شود.
مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی با اشاره به دوره اوج مسافر در نوروز پیش‌رو اظهار کرد: به‌دلیل تنوع واحدهای اقامتی از جمله هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و هتل‌آپارتمان‌ها در مشهد، مانند گذشته مشکلی برای پذیرش زائران در مشهد نداریم و همه هتل‌های مشهد آماده پذیرش مسافر هستند.

نظر شما