شناسهٔ خبر: 52055236 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گمانه زنی ها از ورود اومیکرون به چین از طریق پست کانادا

تهران – ایرنا – مرکز کنترل بیماری ها در پکن پایتخت چین روز سه شنبه اعلام کرد که ویروس کرونای سویه اومیکرون ممکن است از بسته های پستی آلوده از کانادا وارد این کشور شده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری "ساوت چاینا مورنینگ پست"، پانگ شینگو معاون مرکز کنترل بیماری ها در پکن اعلام کرد که اولین فرد بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در پکن با ویروس اومیکرون روز هفتم ژانویه یک بسته پستی از کانادا دریافت کرده بود. 

وی افزود: با این وجود امکان اینکه این فرد از طریق تماس با اشیایی وارد شده از خارج به این ویروس آلوده شده باشد را منتفی نمی دانیم.

مقامات چینی مکررا گفته اند که در حال یافتن ویروس کرونا بر روی واردات آلوده و معمولا کالاهای منجمد هستند. برخی محققان و مقامات بهداشتی در خارج از چین درباره این شیوه انتقال ابراز تردید کرده و استدلال کرده اند که ویروس برای مدت طولانی روی سطوح باقی نمی ماند.

آژانس بهداشت عمومی کانادا چنین دیدگاهی دارد و در گذشته اعلام کرده که هیچ مدرکی از انتقال ویروس کووید-۱۹ از طریق کالاها یا بسته های وارداتی وجود ندارد.

اما معاون اداره کنترل بیماری شهر پکن گفت که مقامات بهداشتی چین درباره بسته پستی فرد بیمار مزبور به عنوان یکی از منابع احتمالی آلودگی تحقیق کرده اند.

وی افزود: آزمایش ها نشان داد که ویروس اومیکرون روی نامه دریافتی این فرد وجود داشته است؛ نامه ای که از طریق آمریکا و هنگ کنگ وارد چین شده بود. تمام افرادی که در اداره پست در ارتباط با این نامه کار کرده اند وارد قرنطینه شده اند اما آزمایش کرونا روی هفت نفری که ممکن است با این نامه تماس داشته اند منفی شده است.

با این حال مقامات می گویند آثاری از ویروس کرونا روی ۵ بسته پستی دیگر در میان ۵۴ بسته ای که همراه با این نامه از همان مکان به آدرس های مختلف در چین ارسال شده مشاهده کرده اند.

بررسی زنجیره ژنوم نمونه های گرفته شده از بیمار نشان داد که ویروس اومیکرون مشابه ویروس شیوع یافته در سنگاپور و آمریکای شمالی در ماه دسامبر بوده اما با نمونه شیوع یافته در نقاط دیگر چین تفاوت دارد.

مرکز کنترل بیماری همچنین گفته که مدرکی از تماس این فرد بیمار با گروه های با ریسک بالا مانند افراد ورودی از خارج یا مناطق آلوده کشور ندیده است.

این مرکز اعلام کرده که مردم باید خرید کالا از خارج را به حداقل برسانند و هنگام باز کردن بسته های پستی از کشورهای با ریسک بالای بیماری از دستکش و ماسک استفاده کنند و بسته ها را تا حد امکان ضدعفونی نمایند.

چین مکررا این ایده را مطرح کرده که امکان آلوده شدن به ویروس کرونا از طریق تماس با اشیای آلوده وجود دارد و مقامات بهداشتی همچنین مطرح کرده اند که این روش موسوم به "زنجیره سرد" منشاء اولیه آلودگی در ووهان چین باشد و خواستار تحقیقات بین المللی در این زمینه شده اند. با این حال دانشمندان در بسیاری از کشورها این تئوری را رد کرده اند.

نظر شما