شناسهٔ خبر: 52050159 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آثار و تبعات بی‌غیرتی به ارزش‌های اخلاقی و اسلامی

یکی از مهمترین عوامل درونی که باعث انحطاط فرهنگ یک جامعه می‌شود رواج بی‌غیرتی است.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - یکی از مهمترین عوامل درونی که باعث انحطاط فرهنگ یک جامعه می‌شود رواج بی‌غیرتی است. وقتی بی‌غیرتی در جامعه شیوع پیدا کرد آثار زیان‌باری در جهت فساد خانواده‌ها و جامعه خواهد داشت و جامعه اسلامی را به سمت و سوی غیر اسلامی و حتی غیر دینی شدن و رفتن به سمت خوی حیوانی سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام عبدالحمید فاطمی‌تبار کارشناس مذهبی با اشاره به این موضوع گفت: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله کسی را که غیرت ندارد فاقد ایمان می‌دانند: «إِنَ‏ الْغَیْرَةَ مِنَ الْإِیمَانِ؛ (من لا یحضره الفقیه؛ ج‏۳؛ ص۴۴۴) همانا غیرت از ایمان است.» یعنی به هر اندازه ایمان فرد کم‌رنگ باشد از غیرتمندی او نیز کاسته خواهد شد.

زندگی توأم با ذلت و خواری آثار و تبعات بی‌غیرتی است

وی زندگی توأم با ذلت و خواری را از آثار و تبعات بی‌غیرتی دانست و گفت: یکی از تأثیرات بی‌غیرتی در زندگی فردی و حتی اجتماعی، زندگی همراه با ذلت و خواری است که این نوع زندگی و سست عنصری در مکتب اسلام مردود شمرده شده و افراد بی‌غیرت مورد مذمت قرار گرفته‌اند. امیرالمؤمنین (ع) در فرمایشات خویش به عده‌ای از مردم بی‌غیرت و سست عنصر زمانشان فرمودند: «من گرفتار مردمی هستم که هرگاه به آن‌ها فرمان می‌دهم، اطاعت نمی‌کنند و هر زمان که آنان را فرا می‌خوانم اجابت نمی‌کنند.‌ای بی اصل‌ها! برای یاری آیین پروردگارتان منتظر چه هستید؟ آیا دینی ندارید که شما را دور خود جمع کند و یا غیرتی که شما را به خشم آورد؟ نه با شما انتقام خون بی‌گناهی گرفته می‌شود و نه با کمک شما هدف مطلوب به دست می‌آید.» (نهج البلاغة (للصبحی صالح)؛ ص۸۱)

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت در این بیان نشان می‌دهد به دنبال زندگی عزت‌مندانه مردم می‌باشد، ولی این افراد بی‌غیرت و سست عنصر کمترین اذیت و فشاری را تحمل ندارند و با این بی‌غیرتی زمینه ذلت و خواری‌شان را به دست خویش مسجل می‌سازند. در این راستا حضرت علی (ع) در خطبه‌ای دیگر می‌فرماید: «أُرِیدُ أَنْ أُدَاوِیَ‏ بِکُمْ‏ وَ أَنْتُمْ دَائِی کَنَاقِشِ الشَّوْکَةِ بِالشَّوْکَة؛ (نهج البلاغة (للصبحی صالح)؛ ص۱۷۷) مى‌خواهم درد خود را به شما درمان کنم و حال آن که شما عین درد من هستید. همانند کسى که بخواهد با نوک خارى، خارى را از پاى بیرون کند.»

تعرض به نوامیس مسلمانان

فاطمی‌تبار بدحجابی و بی‌حجابی را از آثار افزایش بی‌غیرتی در جوامع دانست و گفت: به نظر می‌رسد در قضیه حجاب زنان جامعه، غیرت، حلقه گمشده‌ای است که کمتر مورد توجه بوده است. این بی‌غیرتی و بی‌توجهی به ارزش‌های اخلاقی و اسلامی عواقب شومی دارد که افزایش آمار طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش روابط نامشروع، از هم پاشیدگی بنیان خانواده‌ها در اثر بی‌بندباری اجتماعی و... بیانگر آن است.

وی بدحجابی و بی‌حجابی، را با فقدان یا ضعف غیرت، در رابطه‌ای مستقیم و دو سویه تعریف کرد و ادامه داد: این جمله یعنی از یک سو، دوری زنان از لباس حیا، به غیرت مردان ضربه می‌زند و از طرف دیگر، از علت‌ها و ریشه‌های عمده آن، ضعف غیرت پدران یا شوهران است که در پیشگاه خداوند مسئول خواهند بود و در گناهانی که دختران و همسرانِ خودنمای آن‌ها در این باره مرتکب می‌شوند و فاجعه‌هایی که از این طریق در جامعه و جوانان ایجاد می‌کنند، شریک خواهند بود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) آمده است: «یَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَکُمْ یُوَافِقْنَ الرِّجَالَ فِی الطَّرِیقِ أَ مَا تَسْتَحْیُونَ وَ قَالَ ع لَعَنَ اللَّهُ مَنْ‏ لَا یَغَار؛ (المحاسن؛ ج‏۱؛ ص۱۱۵) اى مردم‏ عراق‏! به من خبر رسیده است که زنان‏ شما در بین راه به مردان تنه می‌زنند، آیا شرم نمى‏‌کنید؟! و فرمود: خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد.» از این رو چگونه می‌توان فرض کرد در حالی که همسر یا دختر بالغی بدون حجاب مناسب و با لباس‌های زننده و تنگ، نازک، محرک و نیمه عریان به خیابان و یا میان نامحرمان بیاید و شوهر و یا پدر خانواده را با غیرت و غیور دانست؟! چگونه ممکن است در خانه‌ای که مردانش غیرتمندند، زنان و دخترانشان بتوانند هر گونه که بخواهند در جامعه حاضر شوند.

محرومیت از رحمت الهی

حجت‌الاسلام فاطمی‌تبار در پایان گفت: در روایات اسلامی آمده است که انسان بی‌غیرت مورد لعن خداوند بوده و از رحمت‌الهی به دور است و در قیامت، حتی بوی بهشت را هم استشمام نمی‌کند و بدیهی است که انسان به دور مانده از عنایت و رحمت الهی، عاقبت بد و زندگی سخت و بی‌معنایی خواهد داشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

نظر شما