شناسهٔ خبر: 52047708 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تازه‌ترین اخبار از وضعیت لرستان | بارش سنگین برف در منطقه/ قطع راه ارتباطی ۸۲۷ روستا/ به ۱۵۲۶ مسافر امدادرسانی شد

گروه استان‌ها ـ بارش سنگین برف در استان لرستان زندگی مردم را مختل کرده و سبب قطع راه ارتباطی ۸۲۷ روستا، انسداد جاده بروجرد-اراک و آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال و تعطیلی مدارس در۶ شهرستان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، با فعال شدن موج جدید بارشی بر آسمان استان لرستان از عصر روز جمعه تاکنون شاهد بارش شدید برف و باران در استان بوده ایم.

همیشه بارش شدید رحمت الهی برف و باران علاوه بر موج خوشحالی مردم منجر به بروز حوادث و اتفاقات غیرمترقبه‌ای می‌شود که اگرچه از روزهای قبل در مورد جلوگیری از این حوادث هشدار داده می‌شود اما به علت غیرمنتظره بودن و خارج شدن از حالت عادی، موجی از پیامدها و مشکلات را نیز با خود به همراه دارد

در استان لرستان نیز سازمان هواشناسی از هفته گذشته نسبت به نفوذ یک سامانه فعال و بارشی قوی متشکل از برف و باران شدید از روز جمعه در آسمان منطقه و تداوم فعالیت آن تا روز سه شنبه هشدارهای لازم را داده بود. فعالیت این موج بارشی که در برخی مناطق استان با بارش شدید باران و در مناطق سردسیر و گردنه‌ها نیز با بارش شدید برف و کولاک همراه بود و تا روز سه شنبه نیز ادامه دارد، کلیه مناطق استان را تحت الشعاع فعالیت خود قرار داده است

این بارش ها علاوه بر خوشحالی مردم  برخی محورهای  روستایی و اصلی استان را با مخاطراتی مواجه کرده است مسدود شدن آزاد راه خرم‌آباد ـ پل زال بر اثر ریزش کوه، مسدود شدن راه روستاهای استان، مفقود شدن یکی از نیروهای ایستگاه عوارضی آزادراه تنها بخش کوچکی از مشکلاتی هستند که  از روز جمعه 24 دی ماه تا امروز فعالیت این سامانه بارشی در استان لرستان ایجاد شده‌اند. به همین دلیل خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با مسئولان مختلف لرستان جویای آخرین وضعیت استان شد.

محوربروجرد – اراک بسته شد

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  خرم‌آباد ، اظهار داشت: در پی بارش‌های برف شب گذشته تاکنون، راه ارتباطی 827 روستا در استان لرستان مسدود شده‌است.

وی با اشاره به وصل‌بودن آب، برق و گاز تمامی روستاها، افزود: تنها برق 2 روستا در بخش اشترینان در حال حاضر قطع و راه ارتباطی 21 روستا دچار نیز دچار یخ‌زدگی شدید شده‌است

پازوکی با اشاره به محورهای اصلی استان لرستان بیان کرد: تنها محور اصلی توره به‌سمت بروجرد از سوی استان مرکزی مسدود اعلام شده‌است، هم‌چنین تردد در محورهای اصلی شهرستان دلفان هم تنها با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است

مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: در حال حاضر نیروهای راهداری مشغول بازگشایی مسیرها هستند و نیروهای امدادی نیز خدمت‌رسانی لازم را به مسافران ارائه می‌دهند.

بازگشایی آزاد راه خرم‌آباد – پل زال  طی یک هفته

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استاندار نز در رابطه با بازگشایی مسیر رفت آزادراه خرم‌آباد به پل زال بیان کرد: با توجه به آسیب و خسارت جدی‌ای که ایجاد شده و با توجه به بارش‌های سنگینی که در این محور در حال حاضر داریم، امکان کار بتن‌ریزی به‌سبب هوای سرد و برودت هوا وجود ندارد

دالوند گفت: با توجه به بارش‌های لرستان ممکن است کار با کیفیتی در آزادراه خرم‌آباد- پل زال انجام نشود که به‌محض قطع بارش‌ها و مساعد شدن هوا طی بازه زمانی یک‌هفته‌ای این محور بازگشایی می‌شود.

امداد رسانی به 1526 مسافر گرفتار در برف و کولاک جاده های لرستان

محمد قدمی معاون امداد و نجات هلال احمر لرستان  در گفت‌وگو با خبرنگارتسنیم، با اشاره به عملیات امدادرسانی جمعیت هلال احمر استان لرستان در روزهای اخیر اظهار داشت: مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان لرستان با توجه به هشدارهای هواشناسی و سازمان امداد و نجات مبنی بر احتمال بارش باران، برف و کولاک از روز پنجشنبه بیست‌وسوم دی‌ماه در حال آماده‌باش است.

وی افرود: در تماس‌های مردمی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان لرستان مبنی بر مسدودشدن محورهای مواصلاتی و گرفتار شدن خودروها بلافاصله نسبت به اعزام تیم‌های عملیاتی به همراه تجهیزات تخصصی و اقلام غذایی به محل حادثه اقدام کرده‌است.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر لرستان با بیان اینکه از روز جمعه تا امروز 28 دی‌ماه در هفت شهرستان این استان عملیات امدادرسانی در برف و کولاک انجام شده‌است، عنوان کرد: از روز جمعه بیست‌وچهارم دی‌ماه تاکنون به هزار و 526 نفر امداد رسانی شده که از این تعداد 70 نفر در خرم آباد، 151 نفر گردنه زالیان شهرستان بروجرد، 586 نفر گردنه گشور گاماسیاب شهرستان نورآباد، 75 نفر محور ازنا- اراک ، 285 نفر چمن سلطان- شول‌آباد خمه، 144 نفر آزادراه خرم‌آباد- پل زال و 215 نفر محور خرم‌آباد به الشتر بوده‌اند.

 

جست‌وجو برای پیداکردن جسد فرد مفقود‌شده در سیل آزادراه خرم‌آباد- پل زال ادامه دارد

وی با اشاره به امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف جاده‌های لرستان بیان کرد: از روز جمعه به 517 خودرو امدادرسانی و 39 نفر اسکان داده شده‌است.

قدمی گفت: 25 تیم عملیاتی هلال‌احمر در روزهای اخیر جهت امدادرسانی در برف و کولاک روزهای اخیر در استان لرستان با 81 نیرو، 13 آمبولانس و 12دستگاه خودروی کمک‌دار در حالت آماده‌باش هستند.‌

وی با اشاره به آخرین اخبار مربوط به فرد مفقودشده در جریان سیلاب آزادراه خرم‌آباد-پل زال تصریح کرد: طی جست‌وجوی شبانه‌روزی نیروهای امدادی هلال‌احمر کابین خودرو در محل تونل هرندی مسیر برگشت آزادراه پیدا شده، ولی به‌دلیل اینکه کامل زیر شن رفته‌است از آزاد راه درخواست بیل مکانیکی و بولدوزر داده‌ایم که بتوانیم کابین خودرو را بیرون بکشیم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فرد مفقودشده هنگام حادثه داخل کابین خودرو بوده این احتمال وجود دارد جسد این فرد در کابین خودرو باشد.

تعطیلی مدارس در 6 شهرستان لرستان

بارش برف که از روز جمعه‌ در استان لرستان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، علاوه بر اختلال در ترددهای درون و برون شهری  سبب تعطیلی مدارس در برخی شهرستان های استان شد در این رابطه سید عیسی سهرابی از لغو آموزش حضوری مدارس صبح و عصر 4 شهرستان استان لرستان خبر داد و اظهار داشت: مدارس  الیگودرز، بروجرد، سلسله، دلفان، زاغه و بیران شهر  به‌دلیل بارش برف و برودت هوا روز سه‌شنبه 28دی‌ماه تعطیل  است

وی  افزود: فعالیت تمامی مدارس صبح و عصر شهرستان‌های الیگودرز، بروجرد، سلسله و دلفان فردا سه‌شنبه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود

سرپرست آموزش‌وپرورش لرستان عنوان کرد:  امتحانات داخلی روز سه‌شنبه در مدارس چهار شهرستان مذکور  نیز به زمان دیگری موکول  شده است.

نیروهای امدادی برای کمک به مسافران گرفتار در "پلدختر" اعزام شدند

و اما درشهرستان پلدختر نیزبارش شدید برف  نادیا امرایی معاون عمرانی فرمانداری پلدختر از اعزام تیم‌های امدادی برای امدادرسانی به خودروهای در راه مانده در برف گردنه دهلیج خبر داد و اظهار داشت: پیرو تماس برخی همشهریان مبنی بر اینکه تعدادی خودرو در گردنه دهلیج در راه مانده‌است، تیم‌های امدادی شامل عوامل راهداری و هلال‌احمر برای امدادرسانی به خودروهای در راه مانده به گردنه دهلیج اعزام شدند.

وی با بیان اینکه از تعداد خودروهای در راه مانده اطلاعاتی در دست نیست، افزود: تردد در محور دهلیج شب تند محور دهلیج در مواقع بارش برف بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست.

گردنه گاماسیاب به نهاوند مسدود شد

نورالدین درمنان فرماندار دلفان  نیز در رابطه با  آخرین وضعیت بارش برف در این شهرستان  اظهار داشت: بارش سنگین برف و کولاک شدید باعث مسدود شدن راه ارتباطی گردنه گاماسیاب به نهاوند شده‌است

وی با اشاره به استقرار تجهیزات راهداری در این گردنه، افزود:  این مسیر به‌علت کولاک شدید به‌صورت نقطه‌ای مسدود می‌شود

درمنان با تأکید بر موکول کردن سفرهای غیرضروری هموطنان به روزهای آتی، بیان کرد: در حال حاضر تردد در این محور به هیچ عنوان بدون زنجیر چرخ امکانپذیر نمی‌باشد

فرماندار دلفان با اشاره به وجود 444 روستا در این شهرستان، خاطرنشان کرد: اکنون راه ارتباطی 100 روستا از دلفان به‌دلیل بارش سنگین برف مسدود شده است و با توجه به ادامه روند بارش‌ها، پیش‌بینی می‌شود تعداد روستاهای مسدود شده افزایش یابد.

انتهای پیام /645/ش

نظر شما