شناسهٔ خبر: 52044221 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

انتظار کاهش بیشتر قیمت دلار در بازار ارز

تلاش مجدد اسکناس آمریکایی برای عبور از مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی بازهم بی‌نتیجه ماند. کاهش قیمت صورت گرفته در روز دوشنبه تثبیت نشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،تلاش معامله‌گران بازار ارز تهران در جهت حفاظت از مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی همچنان ادامه دارد. چشم‌انداز بازار ارز تهران در اثر افزایش عرضه و اخبار مثبت از فضای سیاست خارجی همچنان کاهشی است. روز دوشنبه قیمت دلار به سطح ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. در حال حاضر کانال ۲۷ هزار تومانی هسته سخت بازار دلار محسوب می‌شود و دلار دومین برخورد متوالی خود را با این هسته داشته است. از نگاه کارشناسان، عبور از این کانال می‌تواند مسیر افت را هموار کند، اما برای گذر این هسته، بازار دلار نیازمند خوش‌بینی جدید است.

دیروز دوشنبه ۲۷ دی ماه نرخ دلار همچنان برای گذشتن از مرز حمایتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی تلاش کرد. معامله‌گران بازار ارز تهران در ابتدای ساعات کاری دیروز با کاهش نرخ چشمگیر ۳۰۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه و در رقم ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان کار خود را آغاز کردند. این رقم در ادامه روز باز هم کاهش یافت و معاملات ظهر روز دوشنبه در رقم ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان هم انجام شد. اما حدود ساعت یک بعد‌از‌ظهر دیروز بود که جهت قیمت تغییر کرد‌ و نرخ دلار مجددا خود را به بالای مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رساند. این روند تا انتهای روز تقریبا ثابت ماند و نرخ دلار مثل روز‌های گذشته بالای کف حمایتی ذکر شده نوسان کرد.

کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز با توجه به انتظارات کاهشی تورم و همچنین افزایش عرضه در بازار ارز ایران معتقدند چشم‌انداز نرخ ارز در ایران کاهشی است. این افراد با اشاره به سیگنال‌های سیاستگذار و بازار‌ساز مبنی بر افزایش قابل توجه میزان عرضه در بازار ارز و همچنین پیشرفت‌های حاصل شده در روند مذاکرات هسته‌ای‌ ایران با ۱+۴ بر این باور‌ند که در هفته‌های آتی بازار ارز تهران شاهد کاهش قیمت و رسیدن به سطوح پایین‌تر خواهد بود. از طرف دیگر این افراد با اشاره به تلاش مشابه و بی‌نتیجه روز شنبه قیمت دلار در جهت گذشتن از مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی همچنین معتقدند که کاهش قیمت در کانال ۲۷ هزار تومانی به دلیل حمایت‌های معامله‌گران می‌تواند مدت بیشتری به طول بینجامد و کانال ۲۷ هزار تومانی را هسته سخت نرخ دلار دانستند.

برخی دیگر از تحلیلگران بازار ارز نیز با اشاره به تاثیر‌پذیری نرخ ارز از اخبار مذاکرات کمیسیون مشترک برجام و کاهش ۱۰ درصدی قیمت دلار از ابتدای انتشار اخبار مثبت مذاکراتی، معتقدند این وقفه به وجود آمده در روند کاهشی نرخ ارز می‌تواند به دلیل عدم انتشار اخبار جدید از مقر مذاکرات و سکوت خبری این رویداد باشد. این افراد همچنین بر این باورند که کلید عبور نرخ دلار از این هسته سخت و مرز حمایت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی انتشار اخبار مثبت جدید از مذاکرات وین است.

در نهایت قیمت دلار در پایان ساعات کاری روز دوشنبه ۲۷ دی ماه با ۱۵۰ تومان کاهش قیمت نسبت به روز یکشنبه در سطح قیمتی ۲۷ هزار و ۵۵۰ تومانی به کار خود پایان داد. پیش‌بینی‌های صورت گرفته از نرخ ارز برای روز‌های میانی هفته هم در بازه ۲۷ هزار و ۴۵۰ تا ۲۷هزار و ۶۵۰ تومان مطرح می‌شد.

قیمت هر قطعه سکه امامی نیز در ادامه حرکت کاهشی خود به سمت مرز ۱۲ میلیون تومانی روز دوشنبه با کاهش قیمت قابل توجه ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه و در قیمت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. این رقم نسبت به روز دوشنبه ۱۳ دی ماه حدود ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافته که این میزان کاهش برای بازه زمانی دو هفته‌ای رقم چشمگیر و قابل توجهی است. طلای جهانی نیز در روز دوشنبه به ازای هر واحد اونس در رقم ۱۸۲۱ دلار معامله شد./ دنیای اقتصاد

نظر شما