شناسهٔ خبر: 52038820 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روزنامه وطنی وکیل مدافع امریکا!

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «دیپلماسی پلکانی و حصول توافق موقت» نوشت: «ایران به‌دنبال تحقق دو تقاضا از برجام است، یکی راستی‌آزمایی؛ به این معنا که امریکا تمام تحریم‌های اولیه و ثانویه را لغو کند و این لغو مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرد و دوم اخذ تضمین از امریکا؛ به این معنا که دیگر تحریمی وضع نمی‌شود و از برجام نیز خارج نخواهد شد. این دو درخواست در متن برجام نیامده است و بایدن نمی‌تواند چنین تعهدی بدهد».
در ادامه این مطلب آمده است: «مسئله اصلی برای خروج از این وضعیت این است که ایران و امریکا وارد مذاکره مستقیم شوند و قراردادی دومرحله‌ای را موافقت کنند که من اسم آن را «دیپلماسی پلکانی» گذاشته‌ام. به این صورت که ایران اجازه دهد کارشناسان آژانس سایت‌ها را نظارت کنند و در مقابل امریکا دارایی‌هایی ایران را در کشور‌های مختلف آزاد کند و اجازه دهد ایران برای مدت دوسال در زمینه فروش نفت و بازشدن شبکه بانکی در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. هرچند که باید برای این مهم به عضویت اف‌ای‌تی‌اف درآمد که این عضویت هم به سادگی نیست و در کوتاه‌مدت اتفاق نخواهد افتاد.»
در سیاست خارجی، هیچ کشوری صد در صد قابل اعتماد نیست، اما تجربه ثابت کرده است که امریکا صد در صد غیرقابل اعتماد است. با این حال افراطیون اصلاح طلب با تحریف ماجرا، دیپلماسی مقتدرانه و عزتمند را ماجراجویی و غیرمتعارف و هیجانی قلمداد کرده و دیپلماسی منفعلانه را نیز تعامل با جامعه جهانی و برد-برد جا می‌زنند. این طیف، مطالبه ایران مبنی بر لغو کامل تحریم‌ها را نیز «زیاده خواهی» جا می‌زند! واقعیت این است که بخش قابل توجهی از جریان اصلاح طلب صرفاً به دنبال «عکس یادگاری» با مقامات امریکایی هستند. برای این طیف «اصالت دستاورد و نتیجه» به هیچ عنوان اهمیت ندارد. به همین خاطر بود که در جریان مذاکرات ایران و ۱+۵ در دولت روحانی، جریان اصلاحات از رویکرد «امضای توافق به هر قیمت» و «امضای هر توافقی، بهتر از عدم توافق است» حمایت می‌کرد.
جالب اینکه افراطیون اصلاح طلب، دولت سیزدهم را متهم می‌کنند که چرا از امریکا انتظار دارید که همه تحریم‌ها را لغو کند! گویا این جماعت اصلاً موافق لغو تحریم‌های ضدایرانی نیست. جالب‌تر اینکه همین طیف جریان مقابل را به کاسبی از تحریم متهم می‌کند. این در حالی است که لقب «کاسبان تحریم» برازنده همین جریان است.

نظر شما