شناسهٔ خبر: 52038284 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بررسی عملکرد بانک مرکزی در هفته پایانی دی ماه 1400

انبساطی ترین هفته در تاریخ بازار باز

اقتصادنیوز: در ششمین هفته متوالی بانک مرکزی اقدام به رکوردزنی در بسط پول در بازار باز کرده و انبساطی ترین هفته را در تاریخ این بازار ثبت کرده است. این در حالی است که در بازار شبانه در هفته های اخیر اعتبارات قاعده مند افت قابل توجهی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ، رکورد بسط نقدینگی در بازار باز در ششمین هفته متوالی شکسته شد. در هفته پایانی دی ماه در این عملیات بانک مرکزی در سطح 78 هزار و 80 میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها تزریق کرده که بیشترین میزان بسط پول در هفته های متوالی بازار باز تاکنون بوده است.

انبساطی ترین هفته در بازار باز

در چهارمین هفته زمستانی بازار باز بانک مرکزی در حدود 78  هزار و 80 میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها تزریق کرد. این ششمین هفته متوالی رکوردزنی بسط نقدینگی در بازار باز بوده است. 

ساز و کار در این بازار به این شرح است که بانک ها با توجه به نیاز خوداوارقی را به بانک مرکزی پیشنهاد می کنند که بانک مرکزی نیز باتوجه به تشحیص خود خرید اوراق را تقبل میکند. ازمهم ترین ویژگی های این اوراق نرخ سود و تاریخ سررسید آن  است.

در هفته دوم دی ماه باوجود افزایش تقاضای بانک ها و ثابت ماندن هفت روزه تاریخ سررسید نرخ سود در سومین هفته متوالی در سطح 19.3 درصد قرار گرفت که نسبت به هفته های پاییزی بازار باز در سطح پایین تری قرار دارد.

در این هفته نیز در سطح 75 هزار و 280 میلیارد تومان از بانک ها جمع آوری شده که خالص بسط را در سطح 2 هزار و 790 میلیارد تومان محاسبه می کند.  در سه هفته گذشته این بیشترین میزان خالص بسط در عملیات بازار باز بوده است.

بازار باز

کاهش عملکرد بانک ها در بازار بین بانکی

بازار شبانه یا بازار بین بانکی نیز بازار دیگری است که در آن بانک های دارای کسری از آن ها که مازاد نقدینگی دارند اقدام به قرض پول می کنند. در این بازار تاریخ سررسیدها کوتاه مدت و نرخ سود به صورت موزون از توافق بانک ها استخراج می شود. بانک مرکزی نیز با فعالیت در این بازار سعی در مدیریت نقدینگی بانک ها و نرخ بهره دارد.

این نهاد کف وسقف دراین بازار را 14 تا 22 درصد تعیین کرده و تاکید دارد تا این نرخ از این دامنه فراتر نرود. به طورکلی به باور برخی صاحب نظران در این حوزه دادو ستد در بازار باز بخشی از آن به منظور مدیریت و کنترل نرخ بهره در این بازار است. 

در همین رابطه اعبتارات قاعده مند که نمایانگر میزان قرض دهی بانک مرکزی به بانک ها ست در مقطع مذکور به 740 میلیارد تومان رسیده که نسبت به هفته قبل افت قابل توجهی داشته است.

در مقابل هم 630 میلیارد تومان را از بانک ها جذب کرده که در نهایت خالصی معادل با انبساط 110 میلیارد تومان در این بازار داشته است.

بازار باز

نظر شما