شناسهٔ خبر: 52038185 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در آیین رونمایی چهار رمان نوجوان از نشر قدرولایت عنوان شد:

اقدام باارزش «قدر ولایت» در شناسایی استعدادهای توانمند برای خلق رمان‌های تالیفی/ ضرورت غنی‌سازی کتابخانه‌های مدارس با کتاب‌های تالیفی کاربردی

مهدی کاموس، نویسنده و منتقد ادبی در آیین رونمایی چهار رمان نوجوان با موضوع تاریخ معاصر و زیست مومنانه از اقدام انتشارات «قدر ولایت» در حمایت از استعدادهای توانمند و نوقلم برای خلق رمان‌های تالیفی مفید قدردانی کرد.

صاحب‌خبر -
اقدام باارزش «قدر ولایت» در شناسایی استعدادهای توانمند برای خلق رمان‌های تالیفی/ ضرورت غنی‌سازی کتابخانه‌های مدارس با کتاب‌های تالیفی کاربردی
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر امروز (27 دی‌ماه) در مراسمی از سوی انتشارات قدر ولایت و به میزبانی فروشگاه به‌نشر، با حضور جمعی از نویسندگان و منتقدان ادبی از جمله مریم جمشیدی، جواد محقق و یوسف قوجق، کتاب‌های «تنور دوستی» و «چینی بندزن» به قلم زینب کریمی، «خبر مرگم» به قلم رویا سلیمی و «دیدار با قبیله مرگ» به قلم الهام امجدیان رونمایی شد.

در این آیین، محسن بغلانی، عضو هیات مدیره و مسئول بخش کودک و نوجوان انتشارات قدر ولایت در سخنانی با اشاره به سابقه 30 ساله فعالیت این نشر در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: ابتدا این انتشارات به عرضه بیانات مقام معظم رهبری و نیز قصه‌های کودک و نوجوان اهتمام داشت و به تدریج با توجه به افزایش مراکز حوزه کودک و نوجوان این انتشارات به موضوع‌های تخصصی کودک و نوجوان از جمله فلسفه، زیست مومنانه، سبک زندگی اسلامی، تاریخ و دفاع مقدس به طور خاص گرایش پیدا کرد.

بغلانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تالیف رمان‌های مفید افزود: در این راستا سال گذشته نخستین رمان را با نام «گوش‌هایت را تیز کن» منتشر کردیم و امسال نیز توفیق یافتیم چهار رمان را به نام‌های «تنور دوستی» و «چینی بندزن» تالیف زینب کریمی، «خبر مرگم» نوشته رویا سلیمی و «دیدار با قبیله مرگ» نوشته الهام امجدیان را آماده نشر کنیم که در این مراسم رونمایی می‌شوند.


وی در ادامه به بیان توضیحات مختصری درباره آثار آماده رونمایی پرداخت و گفت: «تنور دوستی» داستانی را درباره حجاب و تاثیر آن بر زندگی روایت می‌کند و در ابتدا، برای جا انداختن این مسئله در ذهن مخاطب خود، مقایسه‌‌ای بین شرایط زندگی زنان مسلمان در ایران با فرانسه انجام می‌‌دهد و به سیاست‌‌های دولت‌های اروپایی در خصوص جلوگیری از گسترش فرهنگ حجاب اشاره می‌کند. « چینی بندزن» نیز در قالب داستان به روایت سیاست‌های رضاخان در حاکمیت بر زمین‌های کشاورزی و ظلم و ستم‌های پهلوی اول در اقصی نقاط کشورمان می‌پردازد. شخصیت اصلی «خبر مرگم» یک استاد تاریخ است که یک تیمسار ارتش شاهنشاهی وی را می‌رباید و به‌عنوان زندانی، مباحث مهمی را در قالب بحث و گفت‌وگو با تیمسار مطرح می‌کند که بستر زمانی این رمان نیز دوران حکومت رضاخان پهلوی است. «دیدار با قبیله مرگ» نیز ماجرای بچه‌های مدرسه کلام مهر است که در دیدار با قبیله مرگ، اتفاقات عجیبی برای آنها  می‌افتد. این کتاب را می‌توان تجربه‌ای نو در سبک زندگی دانست که به مؤلفه‌های دوران نوجوانی در قالب رمان پرداخته است.

در ادامه این نشست زینب کریمی، نویسنده رمان‌های «تنور دوستی» و « چینی بندزن» ضمن بیان موضوع کلی این آثار انگیزه خود را از نگارش آنها سال‌ها اشتغال به تدریس در مدارس و روبه‌رو شدنش با فاصله گرفتن نسل جدید با ارزش‌های انقلابی عنوان کرد.
وی افزود: تصمیم گرفتم با زبان هنر کودکان و نوجوانان امروز را با حقایق تلخ دوران پهلوی آشنا کنم تا از ارزش‌های اسلامی و انقلابی فاصله نگیرند.

در ادامه رویا سلیمی، نویسنده «خبر مرگم» در سخنانی ضمن قدردانی از اقدام «قدر ولایت» در حمایت از نویسندگان نوقلم و پرداختن به رمان‌های تاریخی در سخنانی عنوان کرد: فضای رمان «خبر مرگم» به دوران رضاخان اختصاص دارد و خواننده با داستانی پلیسی و جنایی روبه‌رو می‌شود که طی آن یک استاد تاریخ گروگان گرفته می‌شود.


وی ادامه داد: در این رمان تلاش شده از روایت مستقیم و کلیشه‌ای پرهیز شود تا خواننده خود به شناخت برسد. نگارش این کتاب حدود چهار ماه به طول انجامید و برای مطالعات پیش از تالیف حدود شش ماه وقت صرف شد.

کمبود محسوس تالیف در ژانر داستان‌های مدرسه‌ای
الهام امجدیان، پژوهشگر فرهنگی و جامعه‌شناس نیز که نتیجه سال‌ها مطالعه و تدریس در حوزه جامعه‌شناسی و مهارت‌های زندگی را در کتاب «دیدار با قبیله مرگ» به شکل کاربردی عرضه کرده، در سخنانی عنوان کرد: چند سالی است که در مدارس به تدریس مهارت‌های زندگی اشتغال دارم و احساس می‌کنم برای پرهیز از دور شدن نوجوانان از سبک زندگی ایرانی و اسلامی باید از ظرفیت‌های رمان و داستان استفاده شود.

امجدیان تاکید کرد: در کشورمان با ضعف محسوس تالیف در ژانر داستان‌های مدرسه‌ای مواجه هستیم و بیشتر آثار موجود، ترجمه هستند. امروز استفاده نوجوانان و نحوه برخورد آنها با فضای مجازی یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها و به مساله روز تبدیل شده است.

در ادامه این مراسم و با حضور مهدی کاموس، مریم جمشیدی، جواد محقق و یوسف قوجق از نویسندگان و منتقدان ادبی درباره هر اثر صحبت شد.

نوشتن برای نوجوانان، نوجوانی کردن است
کاموس، با ابراز خرسندی از اقدام موسسه انتشاراتی قدر ولایت در ورود به عرصه نشر و تالیف رمان‌های تاریخی عنوان کرد: قدر ولایت در این عرصه از توان نویسندگان نوقلم ولی مستعد استفاده کرده، نویسندگان جوانی که جسارت ورود به فضاهای غیر فانتزی را داشته‌اند و توانسته‌اند به خوبی در حوزه‌های گفتمان انقلابی و ایرانی اسلامی قلم بزنند.

وی اظهار امیدواری کرد که به زودی شاهد رشد تالیف در حوزه‌های مختلف ادبیات معاصر و جایگزینی آنها با ژانرهای غربی باشیم.

کاموس همچنین عنوان کرد: باید زمینه پیوند هرچه بیشتر میان نویسندگان و معلمان فراهم شود. اکنون بسیاری از نویسندگان موفق کشورمان در حوزه کودک و نوجوان از میان معلمان برخاسته‌اند.

وی با اذعان بر دشواری رمان‌نویسی برای نوجوانان افزود: نوشتن برای نوجوانان خود نوعی نوجوانی کردن است.


همچنین در ادامه این برنامه یوسف قوجق در سخنانی به بیان توضیحاتی درباره کتاب «خبر مرگم» پرداخت و گفت: این کتاب با اینکه نوشته یک نوقلم است از نظر محتوا و شیوه نگارش از آثار نویسندگان با تجربه کم ندارد. در عین حال برای طراحی جلد آن کم‌لطفی شده و امیدوارم در چاپ‌های بعدی جبران شود.

قوجق خوش‌خوان بودن و ارایه قطره‌چکانی اطلاعات را دو امتیاز اصلی رمان «خبر مرگم» عنوان کرد و افزود: روایت داستان بر اساس یک منطق و نقشه راه پیش می‌رود. مقام معظم رهبری تاکید دارند که خوب است نویسندگان وارد مدارس شوند و مستقیم با معلمان صحبت کنند. معلم در مدارس دارای نقشی کلیدی است و نبض مخاطب را به دست می‌آورد. معلمان نیاز امروز نوجوانان را بهتر از دیگران می‌دانند و پیشنهاد دارم نشر قدر ولایت این کتاب‌های باارزش را به کتابخانه‌های مدارس بفرستد.

جواد محقق نیز ضمن قدردانی از اقدام قدر ولایت در پرداختن به رمان‌های کودک و نوجوان گفت: رمان و داستان از مقوله هنر هستند بنابراین باید محتوا و فرم هر دو زیبا و جذاب باشند که این امر مستلزم استفاده از تجربه دیگران است.

وی در ادامه به بیان بخشی از ضعف‌های فنی و کتابسازی و اشکال‌های ویرایشی و دستوری در «تنور دوستی» پرداخت و عنوان کرد: بهتر است برای انتخاب عنوان از توان یک تیم و نه فقط از سلیقه و نظر نویسنده استفاده شود. واژه تنور برای کودکان و نوجوانان امروز مانوس نیست و بهتر بود از عنوان دیگری استفاده می‌شد.

مریم جمشیدی، نیز در سخنانی با بیان اینکه بهتر بود نام دیگری برای رمان «خبر مرگم» انتخاب می‌شد، گفت: نام کتاب در میزان جذابیت و اقبال به آن تاثیر دارد. نوشتن رمان برای نوجوانان دشوار است و به دلیل ظرافت‌های خاص دوره نوجوانی ناشران کمی به چاپ کتاب برای نوجوانان تن می‌‌دهند.

وی همچنین کتاب «دیدار با قبیله مرگ» را اثری کاربردی و باارزش دانست و گفت: این کتاب ساده و کاربردی نوشته شده و در آن به ظرافت‌‌های نوجوانی و مسایل روز آنها توجه شده است.

پایان بخش این مراسم رونمایی از کتاب‌های «تنور دوستی»، «چینی بندزن»،«خبر مرگم» و «دیدار با قبیله مرگ» و تجلیل از نویسندگان آنها بود.

نظر شما