شناسهٔ خبر: 52037666 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وال استریت ژورنال خبر داد:

ایران خواهان تعهد قانونی برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام است

نشریه وال استریت ژورنال اعلام کرد ایران خواهان آن شده است که آمریکا برای خارج نشدن دوباره از توافق هسته ای، تعهد قانونی بدهد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان – نشریه وال استریت ژورنال اعلام کرد که ایران برای آنکه دوباره آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود، خواهان تعهد قانونی شده است.

این نشریه آمریکایی به نقل از شماری از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات وین نوشت: در حالی که دولت بایدن تلاش دارد تا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را احیا کند، یکی از بزرگترین موانعی که در سر راه وجود دارد، این است که تهران خواهان آن شده که آمریکا تضمین دهد بار دیگر از توافق (هسته‌ای با ایران) خارج نخواهد شد و تحریم‌هایی را در این زمینه اعمال نخواهد کرد.

بر پایه گزارش وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی حاضر در مذاکرات وین می‌گویند این خواسته واکنشی به خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق ۲۰۱۵ است که به نظر می‌رسد هدفی مهم برای رئیس جمهور ایران باشد. به نوشته این نشریه، این دیپلمات‌ها گفته اند معتقدند ایران این خواسته را برای وقت کشی در مذاکرات بیان نکرده است.

نشریه وال استریت ژورنال در ادامه مدعی شد: آمریکا پیوسته گفته است هیچ رئیس جمهور این کشور بدون پیمانی که حمایت دو سوم سنای آمریکا را با خود داشته باشد، قادر نیست دست رئیس جمهور بعدی خود را در این رابطه ببندد. آمریکا همچنین گفته است مذاکرات کنونی بایستی بر احیای توافق برجام متمرکز بوده و نبایستی به دنبال تعهداتی جدید از سوی دو طرف باشد.

این نشریه همچنین می‌افزاید: دیپلمات‌های غربی می‌گویند راه برای دستیابی به یک توافق وجود دارد و به نسبت دسامبر، خوش بینی بیشتری در این زمینه از خود نشان می‌دهند.

بر پایه این گزارش، بن بست کنونی که در رابطه با ارائه تضمین از سوی آمریکا به وجود آمده، در حالی مطرح می‌شود که مقامات آمریکا و اروپا از وجود نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وین سخن می‌گویند.

گفتنی است پیش از این، وزیر سابق دفاع اتریش در مصاحبه‌ای گفته بود پیشرفت جدی در مذاکرات هسته‌ای وین به واقع بینی هر دو طرف ایران و آمریکا نیاز دارد.

او گفته بود: به اعتقاد من، از همان ابتدا روشن بود که اقدامات دشوار خواهد بود. از یک سو کشور‌های غربی نمی‌خواهند ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود و از سوی دیگر، تهران به لغو تحریم‌ها توجه دارد؛ بنابراین ما با دو هدف متفاوت در مذاکرات وین روبرو هستیم.

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران روز دوشنبه ۶ دی در هتل کوبورگ وین آغاز شد و با وقفه‌ای چند روزه مجددا ادامه یافت. تمرکز مقامات ایرانی در این دور از مذاکرات بر لغو تحریم‌های آمریکا و پایبندی تضمین شده این کشور معطوف شده است. آمریکا نیز که به طور غیرمستقیم در حال تاثیرگذاری در مذاکرات است ادعا کرده است در خصوص ایران دیپلماسی را ترجیح می‌دهد با این حال دولت جو بایدن در حال بررسی همه گزینه هاست.

انتهای پیام/

نظر شما