شناسهٔ خبر: 52035804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تلاش آلمان و اتریش برای اجرای دستور ملی واکسیناسیون

اوایل این ماه، امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، هزاران تیتر خبر را با اعلام اینکه می‌خواهد افرادی را که انتخاب کرده‌اند علیه کووید - ۱۹ واکسینه نشوند، «اذیت کند» ایجاد کرد. بر اساس قانون جدید، ۵میلیون نفر واکسن نزده فرانسه به زودی از ورود به رستوران‌ها، تئاترها و قطارهای مسافت طولانی منع خواهند شد. با این حال آنها ممکن است خود را خوش شانس بدانند.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین – پرهام کریمی؛ به گزارش اکونومیست، ایتالیا، یونان و جمهوری چک قوانین واکسن را برای افراد مسن تصویب کرده یا قصد دارند تصویب کنند. آلمان و اتریش می‌خواهند واکسیناسیون را برای همه بزرگسالان اجباری کنند.

با این حال، تبدیل آرزو به قانون دشوار است. دستور واکسن اجباری در اتریش، که شامل ۷.۴ میلیون نفر می‌شود، همه ساکنان بالای ۱۸ سال، بجز زنان باردار و افرادی که معافیت پزشکی دارند، پس از تصویب این هفته پارلمان، از اول فوریه اجرایی می‌شود. بر اساس این قانون، هرکسی که تا ۱۵ مارس واکسینه نشود با جریمه‌ای حداقل ۶۰۰ یورویی (۶۸۵ دلاری) روبرو می‌شود که هر سه ماه یکبار بررسی‌ها و جریمه‌های بیشتری برای آنها اعمال می‌شود. اما آژانس مسئول تنظیم واکسن می‌گوید که این طرح برای اجرا تا آوریل آماده نخواهد شد. آلمان حتی یک ریجستری هم ندارد. راه اندازی ماه‌ها طول می‌کشد و ممکن است با قوانین حفاظت از داده‌ها مغایرت داشته باشد. اجرا در هر دو مکان دشوار به نظر می‌رسد. در اتریش، برخی نگران هستند که اگر تعداد زیادی جریمه جمع شود، سیستم حقوقی ممکن است دچار مشکل شود.

نگرانی دوم اپیدمیولوژیک است. قوانین آلمان و اتریش زمانی پیشنهاد شدند که نوع دلتا غالب بود. اما دستورات ممکن است به اندازه ویروس SARS-Cov-۲ سازگار نباشند. اگر نوع بعدی به یک واکسن اصلاح شده یا یک تقویت کننده جدید نیاز داشته باشد چه باید کرد؟ برای یانوش دامن، نماینده (و پزشک) عضو حزب سبز آلمان، عدم اطمینان در مورد عملکرد سویه‌های آتی دلیل قوی‌تری برای ادامه واکسیناسیون اجباری در حال حاضر ارائه می دهد. دیگران اما مخالف این طرح هستند. یک ویروس شناس برجسته اتریشی اخیراً خواستار تجدید نظر در این طرح شده است. زیرا گسترش سویه اومیکرون مصونیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند.

افراد واکسینه نشده سهم بسیار زیادی از بخش‌های مراقبت‌های ویژه را اشغال می‌کنند و در چنین شرایطی احتمال شیوع ویروس افزایش می‌یابد. کاهش تعداد این افراد یک اولویت بهداشت عمومی در همه کشورهاست. اما حتی حامیان این طرح نیز قبول دارند که واکسیناسیون اجباری نیز نوعی اعتراف به شکست است. الکساندر شالنبرگ، صدراعظم وقت اتریش، در ماه نوامبر گفت که ترجیح می‌دادم مسیر دیگری بروم. اما اگر یک سال در استفاده از واکسن ... ما درجه بالایی از ناامنی داریم، افرادی هستند که به اخبار جعلی اعتقاد دارند... باید این گام جدی را برداریم.» با ۲۸ و ۲۶ درصد از افراد بالای ۱۲ سال که به طور کامل واکسینه نشده‌اند، اتریش نزدیک به انتهای جدول لیگ اروپای غربی قرار گرفته و سالمندان سهم بیشتری از واکسینه نشده‌ها را نسبت به کشورهایی با جمعیت مشابه، مانند بریتانیا تشکیل می‌دهند.

با این حال هیچ کس نمی‌داند که آیا این اقدامات پاسخگو خواهند بود یا خیر؟ یک نظرسنجی در اتریش نشان داد که تقریباً دو سوم از یک میلیون بزرگسال واکسینه نشده باقیمانده، به شدت ضد واکسن هستند و بعید است به هر قیمتی واکسینه شوند. اما چنین نظرسنجی‌هایی ممکن است گمراه کننده باشند. پیش از انتشار، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فرانسه یکی از بدبین‌ترین کشورهای اروپایی در زمینه واکسن است. اما در عمل، یکی از بالاترین نرخ‌های واکسیناسیون اتحادیه اروپا را به دست آورده است. در واقع، به نظر می‌رسد فرانسه یکی از معدود کشورهای اروپایی است که تهاجمات، از جمله مداخله نابخردانه آقای ماکرون، در آن‌ها تأثیر گذاشته است. «اعمال محدودیت برای افراد واکسینه نشده» در اتریش، که ظاهراً آنها را به خانه‌هایشان محدود می‌کند، به سختی تعداد افراد واکسینه نشده را کاهش داده است.

نگرانی دیگر واکنش متقابل است. اکثر آلمانی‌ها از دستورات واکسیناسیون اجباری حمایت می‌کنند، شاید از ترس موجی از عفونت‌ها در بین افراد واکسینه نشده که ممکن است باعث دور جدیدی از قرنطینه شود. توماس هیل از مدرسه دولتی بلاواتنیک در دانشگاه آکسفورد می‌گوید، اگرچه حرکت از یک تلنگر به اجبار ممکن است برخی از بدبینان را وادار به واکسن زدن بکند اما ممکن است دیگران را به مخالفانی سرسخت تبدیل کند. در هفته‌های اخیر، افراد ضد واکسن در سراسر آلمان به خیابان‌ها آمده‌اند تا «قدم زنی» یا تظاهرات عصرگاهی داشته باشند، که بسیاری از آن‌ها افراط‌گرایان را جذب کرده و این تجمع را به خشونت تبدیل کرده‌اند. یک دستور قطعاً اعتراضات را بیشتر خواهد کرد. یکی از تظاهرکنندگان با اشتیاق در این باره می‌گوید: «آنها همه جا هستند! همه‌جا.» و یک دستور قطعا اعتراضات را بیشتر خواهد کرد. 

با این حال، برخی فکر می‌کنند که می‌توان برای انتشار این خبر در جوامعی با تعداد زیادی از افراد واکسینه نشده، از جمله برخی گروه‌های اقلیت، کارهای بیشتری انجام داد. هایدی لارسون، مدیر پروژه اعتماد به واکسن در دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن می‌گوید: «نمی‌توانید دکمه را از بالا به پایین فشار دهید و امیدوار باشید که همه واکسن بزنند.»

چنین نگرانی‌هایی یکی از معدود پیشنهادهای ملموس در آلمان را نیز تحت تاثیر قرارداده است. بر اساس طرحی که توسط اندرو اولمان، نماینده دموکرات‌های آزاد، یکی از شرکای کوچک ائتلاف حاکم پیشنهاد شده است، ساکنان آلمان ابتدا دعوتنامه‌ای برای مشاوره واکسن در یک اداره بهداشت محلی دریافت می‌کنند. واکسینه شدگان می‌توانند خود را از حضور معاف کند. بقیه موظفند نگرانی‌های خود را با پزشکان متخصص در میان بگذارند. پس از آن باقی مانده‌ها با جریمه نقدی مواجه خواهند شد. (اگرچه اولاف شولز، صدراعظم جدید، خواهان اعلام قانون برای همه بزرگسالان آلمانی است، پیشنهاد آقای اولمان فقط برای افراد بالای ۵۰ سال اعمال می‌شود، همانطور که قانون جدید ایتالیا این کار را انجام می‌دهد.)

مشخص نیست که اوضاع در آلمان چگونه پیش خواهد رفت. دولت آقای شولز این را به پارلمان واگذار خواهد کرد تا طرحی را پیشنهاد کند. در اواخر این ماه، بوندستاگ یک مناظره و مذاکره برگزار خواهد کرد که ممکن است از دل آن نوعی قانون بیرون بیاید. یک نظر قطعی وعده رایگان است. آقای اولمان بر این باور است که احتمالاً می‌توان رای اکثریت را برای نوعی اجبار به واکسیناسیون به دست آورد، اگرچه شاید هدف آقای شولز اوایل ماه مارس نباشد. او می‌گوید: سریع و کثیف جز این راه حلی وجود ندارد.

در مورد اتریش، کارل نهمر اصرار دارد که پیش نویس قانون او فقط به «تنظیم دقیق» نیاز دارد و بعد از آن آماده اجرایی شدن است، حتی اگر یک مشاوره عمومی بیش از ۱۰۰ هزار شکایت به همراه داشته باشد. در حالی که مشکلات فنی برطرف شده است، پیتر کلیمک از دانشگاه پزشکی وین به این فکر می‌کند که آیا یک «راه‌حل اتریشی» در راه است، که منظور او مصالحه‌ای پر از نقص ها و اشکالات است. صحبت از یک «روش دستوری» موقتی است که تحت آن پلیس به سادگی بررسی‌های نقطه‌ای را به انجام می‌رساند. از آنجایی که سایر کشورها با ذخایر واکسن خود دست و پنجه نرم می‌کنند، آزمایشات در کشورهای کشورهای آلمانی زبان را از نزدیک مشاهده می‌کنند. 

نظر شما