شناسهٔ خبر: 52035272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد

شناسایی ۲۱ مورد ابتلا به امیکرون در آذربایجان شرقی/احداث مجتمع بزرگ درمانی در محله محروم تبریز

فائزه قره‌پور

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شناسایی ۲۱ مورد ابتلا به امیکرون در استان خبر داد و افزود: تنها یک نفر از این بیماران که یک پیرمرد ۹۵ ساله دارای بیماری‌های زمینه‌ای سخت مثل بیماری شدید قندخون و قلب بوده، فوت کرد ولی حال باقی بیماران بهتر است.

صاحب‌خبر -

دکتر بهمن نقی پور روز دوشنبه، ۲۷ دی ماه، در نشست خبری، در خصوص آخرین وضعیت کرونایی استان، اظهار کرد: با تلاش تمامی مسئولان و آحاد مردم، آرامش نسبی در خصوص بیماری کرونا در استان حاکم است. میزان بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از آن به کمترین میزان خود در دو سال گذشته رسیده اما با این وجود نگران گسترش سویه امیکرون هستیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که سرعت انتشار سویه امیکرون بالاتر از سویه دلتا است، ادامه داد: این سویه باعث شده در مدت زمان کمی، وضعیت دنیا به حالت قرمز درآید و تمامی کشورهای پیشرفته درگیر شوند اما گسترش آن در ایران فعلا شدید نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر با کمک یکدیگر و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون، جلوی گسترش این بیماری در کشور را نگیریم، میزان ابتلایان به آن افزایش یافته و در مراحل بعدی، بیماران سرپایی، بستری و در آخر مرگ و میر رشد تصاعدی خواهد داشت.

نقی پور افزود: با توجه به این‌که سویه امیکرون در کشورهای پیشرفته دنیا زودتر از ما بروز داشته است، نحوه برخورد آن‌ها با این ویروس یک تجربه برای ما است. بر این اساس،  آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که تزریق دز سوم واکسن سهم بالایی در کاهش ابتلا به امیکرون دارد.

وی با بیان این‌که متاسفانه ابتلای کودکان به کرونا افزایش یافته است، ادامه داد: فعلا برنامه‌ای برای تزریق واکسن به افراد زیر ۱۲ سال نداریم.

آمار واکسیناسیون استان 

وی در خصوص آمار واکسیناسیون استان نیز تشریح کرد: تاکنون ۹۲.۳ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دز اول، ۸۳.۵ درصد دز دوم و ۲۳.۶ درصد نیز دز سوم دریافت کرده‌اند. واکسیناسیون مادران باردار استان نیز به ۷۳.۸ درصد و دانش آموزان(۱۲ تا ۱۷ ساله) به ۹۲.۳ درصد رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که این دانشگاه رتبه نخست در تزریق دز سوم در کشور را دارد، افزود: در سطح کل جمعیت نیز تاکنون ۷۵.۷ درصد از کل جمعیت استان دز اول، ۶۸.۵ درصد دز دوم و ۱۹.۴ درصد نیز دز سوم دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد هنوز به ایمنی جمعی یعنی واکسیناسیون ۸۰-۸۵ درصدی کل جمعیت نرسیده‌ایم.

وی در خصوص آمادگی استان برای بروز پیک جدید بیماری نیز گفت: جلسات متعددی برگزار کرده و برنامه ریزی‌های لازم جهت بهره گیری از تجارب قبلی نحوه مقابله در پیک‌های بیماری و اصلاح آن‌ها در پیک پیش رو انجام می‌گیرد.

وی افزود: در این راستا یکی از اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تقسیم استان به چهار منطقه و برگزاری کلاس‌های آموزشی و انتقال تجربیات مثل نحوه برخورد با بیماران، درمان بیماران کرونایی و ... به کادر بهداشت و درمان شهرستان‌های مختلف استان است تا بتوانیم خدماتی با کیفیت بالا به تمامی نقاط استان ارائه دهیم.

نقی پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بدنه دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیازمند تغییرات ساختاری برای کاهش هزینه‌های اضافی و افزایش راندمان است، افزود: به عنوان تیم جدیدی که به تازگی مدیریت بخش سلامت استان را عهده دار شده‌ایم تلاش داریم تا با توزیع صحیح منابع و جلوگیری از اتلاف انرژی، خدمت رسانی بهتری به مردم انجام دهیم.

وی با اشاره به بدهی‌های این دانشگاه به خصوص در خصوص ساخت و ساز بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی و مرکز پژوهشکده ربع رشیدی و پرداخت پایان دوره بازنشستگان تا سال ۹۹، افزود: با کمک صمیمانه مسئولان استانی به خصوص استاندار و امام جمعه تبریز، در حال پرداخت تعهداتمان هستیم و پایان دوره بازنشستگان تاسال ۹۹ را نیز پرداخت کردیم.

وی از خیران نیک اندیش استان برای کمک به تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان دعوت کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی، حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد و سرانه بهداشت و درمان استان در تعریف بودجه نیز بر این اساس است، در حالی که ما به مردم استان‌های مختلف، حتی در حد ۱۰ میلیون نفر خدمات درمانی می‌دهیم که از مسئولان مربوطه خواهشمندیم این موضوع را در تصویب بودجه سلامت در نظر بگیرند.

وی در ادامه با بیان این‌که برقراری عدالت اجتماعی یکی از وظایف دولت است، گفت: در راستای برقراری عدالت در حوزه سلامت، برنامه‌هایی در دست اجرا در مناطق محروم داریم.

احداث مجتمع درمانی و مراکز بهداشت در مناطق محروم تبریز

وی تشریح کرد: با توجه به این‌که در محلات محروم و حاشیه نشین تبریز هم‌چون منبع آب با کمبود مراکز درمانی مواجه هستیم، قرار است یک مجتمع سه طبقه درمانی با امکانات و متخصصان مختلف مثل کلینیک شیخ الرئیس تبریز در این منطقه احداث کنیم. هم‌چنین احداث دو مرکز بهداشت در محلاتی چون ترلان دره‌سی و یک مرکز بهداشت در آخمقیه تبریز در دستورکار قرار دارد.

نقی پور در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص معضل ترافیکی و تجمع پزشکان در خیابان ۱۷ شهریور تبریز نیز گفت: برای رفع این معضل، بررسی‌های خود را آغاز کردیم و می‌خواهیم تا ابتدا راهکارهای پیشنهادی را بررسی کنیم تا به یک راه حل کارشناسانه برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش رسانه در پیشبرد اهداف کشور، اظهار کرد: رسانه پل ارتباطی مردم با دستگاه‌های اجرایی بوده و اگر بتواند نقش خود را به درستی ایفا کند، به پیشرفت جامعه کمک خواهد کرد.

وی با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی، نماینده افراد علمی جامعه در حوزه سلامت است، افزود: یکی از مهمترین وظایف دانشگاه‌ها، انتقال علوم جدید است که این امر توسط رسانه‌ها با ایجاد ارتباط بین متخصصان حوزه بهداشت و درمان با مردم انجام می‌شود.

میانگین سنی بیماران مبتلا به امیکرون در استان، ۵۰ الی ۵۵ سال است

در ادامه دکتر سیمین خیاط زاده، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: میانگین سنی بیماران مبتلا به امیکرون در استان، ۵۰ الی ۵۵ سال است.

وی افزود: بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که میزان بستری این سویه در مقایسه با سویه دلتا، ۱۰ به ۴۰ درصد است. یعنی از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا به سویه امیکرون، ۱۰ نفر بستری می‌شود و البته این آمار در هفته‌های آتی احتمال تغییر دارد.

بستری ۲۱۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان 

در ادامه دکتر جواد احمدیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در تشریح وضعیت کرونایی استان، اظهار کرد: میزان فوتی‌های کرونایی استان به یک مورد در روز رسیده و اکنون ۲۱۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 

وی با بیان این‌که موارد مثبت تست پی سی آر از سه درصد به ۱۰ درصد رسیده است، افزود: این امر نشان می‌دهد که احتمال بروز سویه امیکرون در بین مردم در حال گسترش است.

در ادامه دکتر حسین حقائی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در مورد میزان مرگ و میر مادران باردار در دوران کرونا، گفت: میزان مرگ و میر مادران باردار یکی از شاخص‌های سلامت جهانی است اما متاسفانه این آمار در دوران کرونا در دنیا افزایش یافته است.

وی افزود: از شهریورماه که اجازه واکسیناسیون مادران باردار صادر شده است، تاکنون ۱۰۰ درصد این مادران در هفت شهرستان استان دز اول دریافت کرده‌اند. کمترین میزان واکسیناسیون نیز ۶۸.۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: تمامی مادران باردار، حتی مادرانی که در سه ماهه اول بارداری هستند، می‌توانند واکسن سینوفارم و یا استرازنکا دریافت کنند. البته اکنون واکسن استرازنکا هنوز در استان موجود نیست اما به محض دریافت، به دریافت کنندگان دز اول آن تزریق خواهد شد.

حقائی خاطرنشان کرد: واکسن استرازنکا به عنوان دز سوم تزریق نمی‌شود و به عنوان جایگزین می‌توان سایر واکسن‌ها را به عنوان دز سوم دریافت کرد.

انتهای پیام

نظر شما