شناسهٔ خبر: 52031671 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

۵ قانون اورژانسی را به کودکان بیاموزیم/رونمایی از کتاب «پنج انگشت اورژانسی»

مسئول روابط عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره رونمایی از کتاب «پنج انگشت اورژانسی» گفت: اهمیت آموزش کودکان بیشتر از اهمیت آموزش به بزرگسالان است. در طرح پنج انگشت اورژانسی، کودک براساس پنج قانون اورژانسی انگشتان دست خود، هنگام مواجهه با بیمار اقداماتی انجام می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس عابدی امروز _ دوشنبه ۲۷ دی‌ماه _ در نشست خبری اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان اصفهان درخصوص زمان طلایی افراد حادثه‌دیده، اظهار کرد: هر قدر هم که اورژانس پیش‌بیمارستانی سرعت عمل خود را افزایش دهد، زمان طلایی برای فوت نشدن یک فرد حدود پنج دقیقه است و نکته حائز اهمیت، آگاهی افراد حاضر در صحنه حادثه برای انجام برخی اقدامات تا رسیدن آمبولانس است.

وی با اشاره به افزایش احیای تلفنی و باز کردن راه تنفسی، افزود: با آموزش، آگاهی و همکاری افراد جامعه، احیای تلفنی و باز کردن راه هوایی بسیار زیاد اتفاق افتاده است که منجربه رفع مشکل در لحظه شده و درخصوص این موضوع، آگاهی عمومی افراد باید افزایش یابد.

مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، ادامه داد: یکی از مباحث، افزایش و ارتقای آگاهی همیاران اورژانس است که افراد علاقه‌مند به اقدامات اولیه می‌توانند در فراخوان‌ها شرکت کنند و تحت آموزش قرار گیرند. همچنین گروه‌های تخصصی نیز در قالب دیگری به مأموریت‌ها کمک کنند.

وی اهمیت آموزش به کودکان را متذکر شد و تصریح کرد: آموزش به کودکان بیشتر از آموزش به بزرگسالان، اهمیت دارد و چندین سال است که روی کودکان برای آموزش سرمایه‌گذاری شده است. در این طرح، کودک براساس پنج قانون اورژانسی انگشتان دست خود هنگام مواجهه با بیمار اقداماتی انجام می‌دهد و هر انگشت دست، نماد یک اقدام است.

عابدی اضافه کرد: به عنوان مثال در درجه نخست، انگشت شصت نماد دیدن است؛ یعنی بیمار را ببین. اقدام دوم و انگشت بعدی، صدا زدن بیمار است که کودک باید بیمار را صدا بزند تا متوجه هوشیاری یا عدم هوشیاری او شود. در درجه بعدی اگر بیمار پاسخی نداد، کودک باید او را تکان دهد و دوباره وی را صدا بزند. در درجه چهارم نیز باید با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بزرگسالان نیز قانون پنج انگشت را بیاموزند، استرس آن‌ها در مواجهه با یک مددخواه بسیار کاهش می‌یابد. تمام این موارد نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که در پی این فرهنگ‌سازی اورژانس پیش‌بیمارستانی از یک جلد کتاب به نام "پنج انگشت اورژانسی" رونمایی می‌کند.

به گزارش ایمنا، در پایان این نشست از کتاب پنج انگشت اورژانسی با محتوای آموزش امدادخواهی به کودکان رونمایی شد.

پنج قانون اورژانسی را به کودکان بیاموزیم/رونمایی از کتاب "پنج انگشت اورژانسی"

نظر شما