شناسهٔ خبر: 52030603 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان:

روزانه ۲۰ پایگاه اورژانس اصفهان تعطیل است

اصفهان - رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ پایگاه اورژانس استان اصفهان به دلیل کمبود نیروی انسانی تعطیل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد حیدری پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت ارائه گزارش عملکرد ۹ ماهه اورژانس استان اصفهان برگزار شد با اشاره به افزایش آمار مسمومیت و مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن اظهار داشت: از ابتدای امسال ۲۷۷ مورد مسمومیت با اورژانس در استان اصفهان گزارش شده است.

ثبت ۲۵ فوتی ناشی از گازگرفتگی در اصفهان

وی افزود: همچنین در ۹ ماهه امسال ۲۵ مورد فوتی ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن داشته‌ایم.

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان مسمومیت با ذغال و خرابی وسایل گرمایشی از مهم‌ترین دلایل مسمومیت با گاز منوکسید کربن در استان اصفهان گزارش شده است، تصریح کرد: برای کاهش این امر نیازمند همت و اطلاع‌رسانی جمعی هستیم چرا که گاز منوکسید کربن رنگ و بو ندارد و باید برای عدم نشت آن توجه کافی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آبریزش بینی و خواب آلودگی از علائم گازگرفتگی با منوکسیدکربن است، افزود: اکثر فوتی‌های ناشی از مسمومیت با این گاز نیز در خواب اتفاق می‌افتد.

راه اندازی ۲۴ پد بالگرد اورژانس تا پایان امسال

حیدری با اشاره به راه‌اندازی ۱۸ پد بالگرد اورژانس در استان اصفهان ادامه داد: در این زمینه پیشرو هستیم، ۱۸ پد بالگرد داریم و ۲۴ پد دیگر در دستور کار است که سه مورد آن در دهه فجر و دو مورد دیگر تا آخر سال بهره‌برداری می‌شود.

وی گفت: راه‌اندازی اورژانس هوایی هزینه بر است اما ما با کمال میل این کار را انجام می‌دهیم، گرچه خیلی از پدها توسط مسئولان و خیران انجام شده است اما باز هم تقاضا داریم خیران همچنان برای این امر همراه ما باشند.

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به فعالیت ۱۶۰ پایگاه فعال اورژانس در استان اصفهان افزود: از این تعداد، ۷۹ پایگاه شهری، ۸۰ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه هوایی فعال است.

۱۲ پایگاه اورژانس در اصفهان راه‌ اندازی می‌شود

وی با بیان اینکه ضروری است ۳۷ پایگاه دیگر در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه اندازی شود، اضافه کرد: ۱۲ پایگاه درحال تکمیل است که چهار پایگاه در دهه فجر افتتاح می‌شود؛ البته باید توجه داشت که تغییر وضعیت پایگاه‌های اورژانسی که کانکس دایر هستند در اولویت قرار دارد.

حیدری با بیان اینکه ۳۶ هزار مأموریت اورژانس از ابتدای شیوع کرونا مربوط به کرونا بوده است، ادامه داد: ۴۹۳ نفر از پرسنل اورژانس بر اثر ابتلاء به کرونا بستری شدند و دو شهید مدافع سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز از پرسنل اورژانس بوده است.

وی گفت: در حال حاضر نیز ۶۰ درصد از مأموریت‌های اورژانس در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مربوط به بیماران مبتلا به کرونا است.

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان در بخش پرسش و پاسخ در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تعطیلی پایگاه‌های اورژانس استان اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ پایگاه اورژانس در استان اصفهان به دلیل کمبود نیرو تعطیل است.

کمبود ۴۰۰ نیروی اورژانس در اصفهان

وی گفت: اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ۴۰۰ نفر کمبود نیرو مواجه است که اخیراً مجور استخدام ۴۹ نفر را دریافت کردیم اما متأسفانه به دلیل نبود داوطلب محقق نشده است.

حیدری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص چرایی استفاده از پرسنل اورژانس تهران در اصفهان و دو شغله بودن آنها و ممنوعیت دو شغله بودن پرسنل اورژانس اصفهان ابراز داشت: در این زمینه باید توجه داشت که پرسنل استخدامی اورژانس اصفهان امکان فعالیت در دیگر بخش‌ها را ندارند، اما می‌توانند در شرکت‌های دانشگاه علوم پزشکی دیگر شهرستان‌ها فعالیت کنند و پرسنل تهرانی نیز برای فعالیت در اصفهان همین شرایط را دارند و ما به دلیل کمبود نیرو مجبور به این کار شدیم.

نیاز به ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر ۲۴ دستگاه آمبولانس

وی با اشاره به آخرین وضعیت آمبولانس‌های اصفهان گفت: در این زمینه باید توجه داشت که در مرکز کهندژ اصفهان در حال حاضر ۲۴ دستگاه آمبولانس داریم که نیازمند تعمیر برای بازگشت به چرخه خدمات رسانی هستند.

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: برای بازسازی و تعمیر ۲۴ دستگاه آمبولانس به ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قول همکاری و تأمین اعتبار را داده است.

وی در خصوص یک دستگاه آمبولانسی که مدل ۲۰۱۸ است اما در قبرستان آمبولانس‌ها قرار گرفته افزود: این آمبولانس با یک دستگاه خودروی ۲۰۶ تصادف کرده و بیش از یک سال است که در پروسه دادگستری قرار دارد.

حیدری در خصوص چرایی تجمیع مرکز دیسپچ اورژانس استان اصفهان در مرکز استان ابراز داشت: این امر به منظور مدیریت بهتر انجام شده است چرا که در صورت عدم فعالیت یک کد می‌توان نزدیک ترین کد را برای امدادرسانی اعزام کرد.

وی گفت: البته هنوز دیسپچ چهار شهرستان به دلیل کمبود اعتبار تجمیع نشده است که امیدواریم با تأمین اعتبار این امر نیز به زودی محقق شود.

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان با بیان اینکه در برخی از مناطق نیز دارای نقطه کور هستیم، افزود: برای حل این مشکل نیز مکاتباتی را با مخابرات داشته‌ایم که در صورت برطرف شدن آن پوشش بسیار خوبی را در سطح استان خواهیم داشت و این امر با استفاده از جی پی اس امکان پذیر است.

آمبولانس‌های اصفهان جریمه می‌شوند

وی با بیان اینکه متأسفانه شاهد جریمه شدن آمبولانس‌ها در اصفهان هستیم، ابراز داشت: این امر جای تعجب دارد چرا که در این زمینه در دیگر کشورها مسیرهای امدادرسانی را داریم.

حیدری ادامه داد: از شهروندان درخواست داریم هر گاه آمبولانس را در مسیر دیدند نسبت به بازگشایی مسیر همکاری داشته باشند و باید توجه داشت که آمبولانس‌ها در اصفهان اجازه ورود به خطوط ویژه را ندارند.

وی در خصوص مزاحمت‌های ایجاد شده برای اورژانس استان اصفهان نیز افزود: در حال حاضر پنج درصد تماس‌ها مزاحمت است که البته این میزان نیز زیاد است.

پیگیری تخلفات آمبولانس‌ها در ورزشگاه‌های اصفهان

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان درپاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تخلفات آمبولانس‌های بخش خصوصی نیز گفت: ۶ شرکت خصوصی با اورژانس اصفهان طرف قرارداد هستند که سالانه رصد و پایش می‌شوند، اما برخی از شرکت‌ها که به صورت غیرمجاز فعالیت دارند بیشتر در ورزشگاه‌ها هستند و برای مسابقات ورزشی استفاده می‌شوند، برای این امر دو هفته قبل جلسه‌ای داشتیم که دو هفته فرصت داده شود که این آمبولانس‌ها خودشان را تجهیز کنند و از اورژانس مجوز بگیرند.

وی تاکید کرد: آمبولانس‌های ورزشگاه‌ها وابسته به هیچ شرکت مجوز دار نیستند، افراد سودجویی هستند که بنا به دلایل مختلف به‌ویژه ورزشی سو استفاده می‌کنند.

حیدری گفت: بازدید از ورزشگاه‌ها داشتیم و آمبولانس‌های غیر مجاز را شناسایی کرده‌ایم و با هماهنگی امور حقوقی دانشگاه ردیابی کرده‌ایم و مراجع قضائی باید در این زمینه برخورد کنند.

وی در خصوص اضافه کاری پرسنل اورژانس نیز گفت: اضافه کار جدیدالورور ها ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان است و در زمینه پرداخت‌ها شرایط خوبی را داریم.

موتورلانس در اصفهان راه‌ اندازی می‌شود

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان در خصوص وضعیت اورژانس هوایی و موتورلانس نیز ابراز داشت: اورژانس هوایی از ابتدای امسال ۲۷ مورد مأموریت داشته که ۳۴ مصدوم را جابجا کرده است.

وی افزود: راه‌اندازی موتورلانس هم در دستور کار داریم و با فعال شدن این بخش، در رسیدگی به حوادث دارای مصدومیت زیاد بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

حیدری در خصوص میزان آمادگی اورژانس در زمینه مصدومان هسته‌ای نیز گفت: کل سیستم بهداشت و درمان باید در این زمینه ورود کنند؛ برای این بخش دو دستگاه آمبولانس‌های سی بی ار ان بی را داریم و اقدامات لازم برای این امر پیش بینی شده است.

نظر شما