شناسهٔ خبر: 52024090 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش روزنامه «الاخبار» درباره ورود نظامی مستقیم آمریکا به نبرد «مأرب»

یک روزنامه لبنانی نوشت، آمریکا که تا پیش از این در جنگ علیه یمن حضور غیرمستقیم داشت اکنون که نبرد مأرب وارد مرحله سرنوشت‌سازی شده مستقیما وارد میدان شده تا شاید بتواند متحدانش و در رأس آنها سعودی را نجات دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پیشروی‌های خوب نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نبرد «مأرب» باعث شده آمریکا که پیش از این حمایت غیرمستقیم از ائتلاف سعودی داشت حالا مستقیما با نیروهای خود وارد میدان شد.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در همین باره نوشت، مشارکت نظامی آمریکا در جنگ علیه یمن موضوع بحث نیست بویژه آنکه صنعاء از ابتدا اعتقاد داشت این جنگ از آغاز اعلام آن در بهار ۲۰۱۵، یک جنگ با اهداف آمریکایی بود و کسی که تا به امروز مانع پایان آن شده آمریکاست زیرا به نتایج دلخواهش نرسیده است. آمریکا قبل از روی کار آمدن «جو بایدن» اعتراف کرد که با حمایت‌های لجستیک، فنی و اطلاعاتی، بروزرسانی بانک اهداف، سوخت‌رسانی به جنگنده‌ها بعلاوه حضور کارشناسان آمریکایی و بریتانیایی در مرزهای سعودی و یمن و نیز اتاق عملیات، در جنگ یمن مشارکت غیرمستقیم دارد.

در ادامه این گزارش آمده، اما آنچه امروز جدید است خبری است که شبکه آمریکایی «الحره» به نقل از یکی از مقامات پنتاگون اعلام کرد مبنی بر آنکه نیروهای ویژه آمریکا در نبردهای جاری در یمن برای پشتیبانی از ائتلاف سعودی مشارکت دارند. اقراری علنی که بیشتر از یک پیام دارد شاید مهمترین این پیام‌ها آن باشد که تحولات میدانی، ورود مستقیم آمریکا به جنگ یمن در کنار متحدانش را تحمیل کرده باشد. در زمانی که این جنگ به مرحله‌ای سرنوشت‌ساز رسیده واشنگتن تخمین زده که متحدانش و در رأس آنها ریاض وارد روند فروپاشی سریع شده‌اند.

الاخبار افزود، اگر اطلاعات حاکی از استقرار آمریکا در بیش از یک جبهه  و منطقه بویژه پایگاه هوایی «الریان»، شهر «باوزیر» در استان حضرموت، فرودگاه«الغیضه» و بندر «نشطون» در استان «المهره» و نیز رفت و آمد نیروهای اطلاعاتی آمریکا و رژیم اسرائیل به جزیره «میون» در «باب المندب» و شهر «المخا» است اما خبر شبکه الحره حاکی از اهمیت نبرد مأرب است.

در ادامه این گزارش آمده، از نظر سیاسی این اقدام آمریکا نشان دهنده شکست دولت فعلی این کشور مانند دولت‌های قبلی در تسلیم اراده مذاکره‌کننده یمنی علیرغم تمام فشارها در ماههای اخیر است. علاوه اینکه آمریکا دیگر نمی‌تواند موضع و عملکرد خود را با ادعای میانجیگری پوشش دهد یا خود را داعی صلح نشان دهند.

الاخبار در ادامه نوشت، تعمیق ورود آمریکا به یمن پس از آن صورت گرفت که از نظر آنها، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مأرب تمام خطوط قرمز آمریکایی و غربی را زیر پا گذاشته‌اند. البته رژیم صهیونیستی نیز از این برآورد دور نیست به نحوی که پژوهشگاه امنیت داخلی اسرائیل در جدیدترین توصیه‌های خود اعلام می‌کند که کمک‌های اسرائیل به سعودی باید مخفی باشد موضوعی که روزهای آینده حجم آن را فاش خواهد کرد. اما آنچه مسلم است این است که متشنج شدن وضعیت میدانی نیروهای ائتلاف سعودی، واشنگتن و تل‌آویو را بر آن داشت که برای توقف این تنش وارد عمل شوند و حل و فصل نبرد مأرب را به تأخیر بیندازند.

نبرد آزادسازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعاء از سال گذشته میلادی آغاز شده و بیشتر مناطق و شهرهای آن تحت کنترل نیروهای صنعاء درآمده است.

 مأرب جزء آن دسته استان‌های یمن است که از منابع طبیعی مثل نفت و گاز برخوردار است. نبردها از ماه‌های فوریه و مارس گذشته در این استان (بهمن و اسفند سال گذشته) رو به شدت گذاشته است.

انتهای پیام/

نظر شما