شناسهٔ خبر: 52007920 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

حضور کم رنگ برندگان سیمرغ بازیگری ۵ سال گذشته در جشنواره چهلم

با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، ۲۲ اثر راه‌یافته به این رویداد با طی‌کردن مراحل پایانی تولیدشان برای رقابت با یکدیگر آماده می‌شوند. در این نوشتار به فعالیت برندگان ۵ دوره گذشته سیمرغ بازیگری و حضور یا نبودشان در جشنواره امسال نگاهی داشته ایم و آن را بررسی کرده ایم.

صاحب‌خبر -

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، ۲۲ اثر راه‌یافته به این رویداد با طی‌کردن مراحل پایانی تولیدشان برای رقابت با یکدیگر آماده می‌شوند. فهرست عوامل تولید این آثار نشان می‌دهد در جشنواره امسال شاهد حضور جمعی از افراد شناخته‌شده در کنار جوان تر‌ها خواهیم بود. به ویژه در بخش بازیگران، حضور هنرمندان تازه نفس جلب توجه می‌کند.

البته در طی سال‌های اخیر کم رنگ شدن حضور بازیگرانی که پیش از این سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را آن خود کرده بودند تأمل برانگیز بوده است. حال یا خود آن‌ها بعد از دریافت سیمرغ کم کار شده اند، یا اثرشان در این رویداد پذیرفته نشده است. به طور مثال از چهار بازیگری که سال گذشته موفق به دریافت سیمرغ شدند تنها یک بازیگر در جشنواره چهلم حضور خواهد داشت. در این نوشتار به فعالیت برندگان ۵ دوره گذشته سیمرغ بازیگری و حضور یا نبودشان در جشنواره امسال نگاهی داشته ایم و آن را بررسی کرده ایم.

جشنواره سی و نهم

حضور کم رنگ برندگان سیمرغ بازیگری ۵ سال گذشته در جشنواره چهلم

رضا عطاران، بازیگر مشهدی سینما و تلویزیون که سال گذشته با فیلم «روشن» دومین سیمرغ بازیگری خود را به دست آورد، دوران کم کاری را پشت سر می‌گذارد یا حداقل خبری درباره فعالیت هایش رسانه‌ای نشده است. او امسال در جشنواره حضور ندارد. رویا افشار، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «مامان» و پوریا رحیمی سام، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم «زالاوا» هم اثری در جشنواره چهلم ندارند.

اما گلاره عباسی که سال گذشته برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم سینمایی «ابلق» شد، امسال با فیلم سینمایی «شادروان» ساخته حسین نمازی به چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر خواهد آمد. فیلمی در ژانر درام خانوادگی که از حضور دیگر بازیگرانی، چون سینا مهراد، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و رویا تیموریان بهره گرفته است. به نظر می‌رسد عباسی در این فیلم نقش اول را برعهده دارد که می‌تواند برایش سیمرغ بازیگری نقش اول را به همراه داشته باشد.

جشنواره سی و هشتم

در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر جوایز بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن به ترتیب به پیمان معادی برای «درخت گردو»، نازنین احمدی برای «ابر بارانش گرفته» و امیر آقایی و طناز طباطبایی برای بازی در فیلم «شنای پروانه» رسید.

معادی و احمدی با وجود گذشت دو سال از جشنواره هنوز جلوی دوربین فیلم‌های سینمایی نرفته اند. اما طناز طباطبایی و امیر آقایی دوران پرکاری تری را پشت سرگذاشته اند و در جشنواره چهلم هم حضور خواهند داشت. طناز طباطبایی که بعد از چند دوره کاندیداتوری در جشنواره فیلم فجر سرانجام اولین سیمرغش را در سی و هشتمین دوره این رویداد کسب کرد، امسال با فیلم «بی رویا» به فجر خواهد آمد.

فیلمی به کارگردانی آرین وزیردفتری که فضایی معمایی و رازآلود دارد. امیر آقایی، دیگر برنده سیمرغ جشنواره سی و هشتم هم جزو معدود بازیگرانی است که امسال دو اثر در جشنواره دارد. او با «خائن کشی» ساخته مسعود کیمیایی و «بی مادر» به کارگردانی مرتضی فاطمی شانسش را برای کسب دومین سیمرغ امتحان می‌کند. او البته در فیلم‌های «شب، داخلی، دیوار»، «خط نجات» و «شبگرد» هم به تازگی ایفای نقش کرده که این آثار یا متقاضی شرکت در جشنواره نبوده اند یا برای حضور در این رویداد پذیرفته نشده اند.

جشنواره سی و هفتم

حضور کم رنگ برندگان سیمرغ بازیگری ۵ سال گذشته در جشنواره چهلم

از میان برندگان سیمرغ بلورین بازیگری در جشنواره سی و هفتم هم تنها هوتن شکیبا در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارد. شکیبا در آن دوره سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار را دریافت کرد. او بعد از دریافت سیمرغ در جشنواره سی و هشتم با «عامه پسند» و در جشنواره سی و نهم با «تی تی» و «ابلق» حضور داشت و امسال هم با فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس راهی این رویداد می‌شود.

اما الناز شاکردوست بازیگر نقش مقابل هوتن شکیبا در «شبی که ماه کامل شد»، «تی تی» و «ابلق» برنده سیمرغ بهترین بازیگر زن از جشنواره سی و هفتم با آماده نشدن فیلم «کابل پلاک ۱۰» به کارگردانی نوید محمودی حضور در جشنواره چهلم را از دست داد. فرشته صدرعرفایی و علی نصیریان برنده سیمرغ بازیگری نقش مکمل زن و مرد در جشنواره سه سال پیش هم دیگر غایبان امسال هستند.

جشنواره سی و ششم

حضور کم رنگ برندگان سیمرغ بازیگری ۵ سال گذشته در جشنواره چهلم

در جشنواره سی و ششم سیمرغ بهترین بازیگری نقش اول مرد به امیر جدیدی برای بازی در «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد»، سیمرغ بهترین بازیگری نقش اول زن به سارا بهرامی برای بازی در «دارکوب» و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد و زن به ترتیب به جمشید هاشم پور و سحر دولتشاهی رسید.

امیر جدیدی که این روز‌ها فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی را بر روی پرده سینما‌ها دارد امسال در جشنواره فجر حضور نخواهد داشت. جشمید هاشم پور و سحر دولتشاهی نیز که در سال گذشته مشغول بازی در سریال‌های شبکه نمایش خانگی بودند از غایبان فجر چهلم هستند. اما سارا بهرامی امسال با دو فیلم «علف زار» ساخته کاظم دانشی و «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی راهی جشنواره می‌شود و شانسش را برای کسب دومین سیمرغ از این رویداد امتحان می‌کند.

جشنواره سی و پنجم

در جشنواره سی و پنجم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به دو نفر رسید، لیلا حاتمی برای بازی در «رگ خواب» و مریلا زارعی برای «زیر سقف دودی». لیلا حاتمی امسال حضور در فیلم «دسته دختران» را پذیرفت، اما بعد از مدتی از بازی در این اثر انصراف داد. این درحالی است که «دسته دختران» یکی از آثار پذیرفته شده در فجر چهلم است و می‌توانست فرصتی برای بازگشت حاتمی به جشنواره بعد از سه سال دوری باشد.

اما مریلا زارعی که هم زمان با حاتمی سیمرغ جشنواره فجر را برد امسال با فیلم «صورت فلکی» ساخته حسین دارابی به فجر می‌آید. آخرین حضور زارعی در جشنواره هم به سه سال پیش برمی گردد. محسن تنابنده، نوید محمدزاده و ثریا قاسمی دیگر بازیگران برنده سیمرغ بازیگری از جشنواره سی و پنجم امسال اثری در فجر چهلم نخواهند داشت. این درحالی است که محمدزاده امسال در دو فیلم «تفریق» و «شب، داخلی، دیوار» و محسن تنابنده در فیلم «جنگ جهانی سوم» به ایفای نقش پرداخته بودند.

دیگر غایبان مهم

از دیگر بازیگرانی که در دوره‌های گذشته برنده سیمرغ جشنواره فیلم فجر شدند، ولی امسال در جشنواره چهلم حضور ندارند می‌توان به پرویز پرستویی، سعید آقاخانی، شهاب حسینی، بهرام رادان، محمدرضا فروتن، ابوالفضل پورعرب، رضا کیانیان، فرهاد اصلانی، حمید فرخ نژاد و حامد بهداد اشاره کرد.

در میان بانوانی که سیمرغ گرفتند و امسال اثری در جشنواره ندارند هم می‌توان از فاطمه معتمدآریا، باران کوثری، هدیه تهرانی، هنگامه قاضیانی، هانیه توسلی، نگار جواهریان، ترانه علیدوستی، شبنم مقدمی و ویشکا آسایش نام برد. اما با این غایبان بزرگ، شاید کم کار شدن برخی از آن‌ها می‌تواند فرصتی برای جوان تر‌ها باشد تا بیشتر دیده شوند و نامشان بر سر زبان‌ها بیفتد.

چه فیلم‌هایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور ندارند؟ | غایبان سرشناس‌تر از حاضران

 

نظر شما