شناسهٔ خبر: 51990223 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پرواز پهپاد ترکیه بر فراز جزیره یونانی و تداوم تحریک آتن

رسانه‌های یونانی از پرواز یک فروند پهپاد ترکیه برفراز یک جزیره یونانی در جنوب شرقی دریای اژه خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری روز شنبه از تداوم اقدام‌های تحریک‌کننده ترکیه علیه یونان در دریای اژه خبر دادند.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» وزارت دفاع یونان اعلام کرد که یک فروند پهپاد ارتش ترکیه صبح شنبه دو بار بر فراز جزیره «کاندلیوسا» در غرب «نیسیروس» واقع در جنوب شرقی دریای اژه پرواز کرد. این پهپاد حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در ارتفاع ۱۹ هزار پایی پرواز می‌کرد. وزارت دفاع یونان به نوع این پهپاد ترکیه‌ای هیچ اشاره‌ای نکرده است.

این سومین بار از آغاز سال نو میلادی به این سو است که یک پهپاد ترکیه‌ای بر فراز این جزیره پرواز می‌کند.

تلویزیون رسمی یونان نیز اخیرا  گزارش داد که جنگنده‌های ترکیه بر فراز جزایر مسکونی این کشور پرواز کردند. جنگنده‌های یونانی نیز پس از نقض شدن حریم هوایی این کشور، اقدام به رهگیری جنگنده‌های ترکیه کرده‌اند.

دو هفته پیش وزارت دفاع یونان اعلام کرده بود که ترکیه اقدام به اعزام ۲۵ هواپیمای نظامی از جمله ۲۰ جنگنده «اف-۱۶»، سه جت جاسوسی «سی ان ۲۳۵» ، یک پهپاد و یک بالگرد به حریم هوایی این کشور کرده بود.

چندی پیش «نیکولاس چاردالیاس» معاون وزیر دفاع یونان هشدار داده بود که «ما می‌خواهیم روشن کنیم که مردان و زنان نیروهای مسلح یونان در هر زمان که لازم باشد برای دفاع از مقدسات استقلال ملی‌ و حقوق حاکمیت همه یونانی‌ها آماده هستند.»

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

نخست وزیر یونان به تازگی اظهار داشت، اگر ترکیه می‌خواهد روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا راعادی کند، باید به اقدام‌های تحریک آمیز خود در دریای اژه، مدیترانه شرقی و علیه یونان پایان دهد. 

 انتهای پیام/ص

نظر شما