شناسهٔ خبر: 51986936 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تغییر نرخ سود سپرده بانکی/ کدام بانک سود ۲۴ درصدی می‌دهد؟ + جدول نرخ‌های جدید

مسابقه افزایش نرخ سود سپرده بانک‌ها به بالاترین حد خود رسیده است. بانک‌ها با وعده پرداخت سود بیش از 20 درصد سعی در جذب نقدینگی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نباید سود بانکی بیش از ۱۸ درصد باشد اما بانک‌ها این مصوبه را دور می‌زنند و گاهی برخی از بانک‌ها سود ۲۴ درصدی هم به سپرده‌گذاران خود می‌دهند.

برخی از بانک‌های خصوصی و دولتی با توجه به افزایش میزان مطالبات خود از مجموعه‌های دولتی و افزایش تورم ناگریز برای جذب سرمایه‌های بیشتر میزان سود خود را افزایش داده‌اند.

پیش از این تنها چند شعبه بانکی برای سپرده‌های میلیاردی و مشتریان ویژه خود طرح سود ۲۵ درصدی داشتند. اما اکنون بانک‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که در طرح‌های جدید، خود سود بیش از ۲۰ درصد به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند.

سود بانک‌ها چقدر افزایش یافت؟

اپراتور یکی از شعبات بانک مسکن به تجارت‌نیوز گفته که در طرح جدید هر فرد با سپرده‌گذاری حداقل ۵۰۰ میلیون تومان می‌تواند سود ۲۴ درصدی دریافت کند.

بانک گردشگری نیز نسبت به چند هفته اخیر سود خود را افزایش داده است. با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومانی در این بانک می‌توان سالانه ۲۰ تا ۲۳ درصد سود دریافت کرد.

با سپرده‌گذاری کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در بانک پارسیان سود ۲۰ درصدی به حساب متقاضی واریز می‌شود.

 

بانک ملی همچنان به مصوبات شورای پول و اعتبار پای‌بند است. به تمامی سپرده‌گذاران خود سود ۱۸ درصدی پرداخت می‌کند.

یکی از شعبات بانک شهر اعلام کرد که برای سپرده‌های بیش از ۵۰۰ میلیون تومان سود ۲۰ تا ۲۲ درصدی پرداخت می‌کند.

این درحالی است که روابط عمومی بانک گردشگری به تجارت‌نیوز می‌گوید: بالاترین سود سپرده‌گذاری در بانک گردشگری ۱۸ درصد است.

همچنین با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد تومان با مدت زمانی دو سال می‌توان از بانک آینده سود سپرده ۲۳ درصدی گرفت. این بانک به باقی سپرده سود ۲۱ درصدی پراخت می‌کند.

تا پیش از این نرخ سود سپرده بانک‌ها نهایتا ۱۸ درصد بود. اما نرخ سود ۱۸ درصدی در برابر نرخ تورم ۴۳ درصدی بسیار کم بود. برای همین سپرده‌گذاری بانکی کاهش پیدا کرده بود و مردم بخش مهمی از دارایی خود را وارد دیگر بازارها کرده بودند. بازارهایی چون بورس و طلا و سکه و ارز.

همین مساله سبب شد که سپرده‌های مردم از بانک‌ها خارج شود. اما حالا بانک‌ها در تلاشند تا سود سپرده را بالا ببرند. آن هم در شرایط اقتصادی که بازارهای دیگر شرایط باثباتی ندارند و احتمال ریزش آنها وجود دارد. در این شرایط بانک‌ها حاضرند یک سود ثابت و تضمین‌شده به مشتریان خود بدهند. اما باید دید آیا در این شرایط اقتصادی، تجربه سال ۹۷ دوباره تکرار می‌شود یا نه.

نظر شما