شناسهٔ خبر: 51983711 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

وزیر اقتصاد؛

توافق ۲۵ ساله با چین در حال نهایی شدن است

وزیر اقتصاد اظهار داشت: به ثمر نشستن تفاهم ایران و چین فرایندی است که در چند ماه اخیر دستگاه‌های مختلف درگیر بوده و جلسات متعددی هر کدام از وزارتخانه‌ها در حوزه بخشی برگزار کرده و در حال نهایی شدن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران درباره تفاهمنامه 25 ساله ایران و چین اظهار داشت: به ثمر نشستن تفاهم ایران و چین مستلزم این است که در لایه قراردادی و بخشی به قراردادهای مشخصی برسند، فرایندی است که در چند ماه اخیر دستگاه‌های مختلف درگیر بوده و جلسات متعددی هر کدام از وزارتخانه‌ها در حوزه بخشی برگزار کرده و در حال نهایی شدن است. 

وی افزود: دیدار وزیر امور خارجه با همتای چینی به عنوان نقطه شروع و نویدبخش است که در ماه آینده نه فقط در لایه کلیات و تفاهم‌های بلندمدت، در حوزه بخشی هم وارد انعقاد قراردادهایی می‌شویم.

وزیر اقتصاد  تاکید کرد: تا تفاهم‌های بخشی شروع نشود ثمرات تفاهم 25 ساله برای هیچ یک از دو طرف قطعی نخواهد بود. 

وی گفت: اراده سیاسی جدی دولت سیزدهم این است که بتوانیم با سایر شرکای راهبردی هم وارد تعاملات بلندمدت شویم که ظرف 2 تا 3 سال آینده ثمرات آن را خواهیم دید.

وی در ادامه با اشاره به پروژه امروز انتعقاد تفاهمنامه احداث خط لوله انتقال فراروده به شرق کشور گفت: ما در سالهای اخیر برای تامین مالی پروژه‌های نفتی از محل منابع خارجی دچار مشکلات و تنگنا بودیم، اکنون نشان دادیم روش تامین مالی پروژه‌های بزرگ و ملی از داخل کشور هم میسر و باب آن باز بوده و با سرعت بیشتر از گذشته انجام می‌شود.

خاندوزی با بیان اینکه خط لوله امروز یکی از پروژه‌هایی است که به جهت تامین امنیت انرژی شرق کشور بسیار حائز اهمیت است، افزود: از برکات حاشیه آن این است که از تردد روزانه 1000 تانکر در جاده‌های شرقی کشور کاسته می‌شود، همچنین مسئله انتقال فراورده ضابطه‌مند می‌شود، فرصت قاچاق برفراورده را کاهش خواهد داد و یکی از پروژه‌های افتخارآمیز است.

وزیر اقتصاد بیان داشت: حدود 4 میلیارد دلار کنسیرسویمی متشکل از بانک‌های سراسر کشور در حال نهایی شدن است و بزودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با این دست تعاملات کمک کنیم نظام بانکی کشور در پشتیابی از تولید بویژه پروژه‌های بزرگ و پیشران که خود کشنده بخش‌های دیگری از منافع اقتصادی هستند نقش ایفا کنند.

نظر شما