شناسهٔ خبر: 51982741 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

دردسر اومیکرون

صاحب‌خبر -

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هشدار داد که
اومیکرون می‌تواند به ویروس غالب کشور تبدیل شود
مریم شکرانی
اومیکرون در ایران صعودی شد. حالا وزارت بهداشت گزارش داده است که ۸۰۰ بیمار مبتلا به ‌امیکرون در ‌کشور شناسایی شده است و نگرانی‌ها برای صعودی شدن این آمار و بروز پیک بعدی بیماری بالا گرفته است. این در شرایطی است که وزارت کشور، وزارت علوم و تحقیقات و حتی آموزش و پرورش خواهان برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی شده‌اند و از آن سمت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت گزارش داده است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حداقل رسیده و حدود نیمی از مردم دیگر ماسک نمی‌زنند.
آمار اومیکرون صعودی شد
آمار ابتلای ایرانی‌ها به اومیکرون صعودی شده است. یونس پناهی، معاون وزیر بهداشت در همین زمینه اعلام کرد: «تاکنون ۸۰۰ فرد مبتلا به سویه اومیکرون در کل کشور شناسایی شده که متاسفانه در حال صعودی است‌.»
او ادامه داد: «با توجه به سرعت بالای انتشار سویه اومیکرون ویروس کرونا در عرض نهایتا سه روز کل اعضای خانواده آلوده این ویروس می‌شود در حالی که در سویه‌های قبلی ده روز زمان برای مبتلای افراد وجود داشت.»
محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم در نشستی خبری
درارتباط با اقدامات برای مقابله با کرونا و سویه اومیکرون گفت: «با افزایش پوشش واکسیناسیون شاهد این هستیم موارد کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر ما با سویه جدیدی روبه‌رو هستیم که قابلیت انتقال نگران‌کننده‌ای دارد، زیرا می‌تواند در زمان کوتاهی جمعیت زیادی را مبتلا و مراجعات بیمارستان‌ها و بستری‌ها را بالا ببرد. باید بسیار دقیق با این پدیده برخورد شود. ممکن است الان شدت بیماری‌زایی این بیماری کم باشد و ممکن است در آینده شدت بیماری‌زایی آن افزایش پیدا کند. این بیماری کماکان هنوز درمان قطعی ندارد. داروهای اختصاصی آن هم در حد تحقیقاتی هستند. دو چیز برای کنترل این سویه بیشتر باقی نمی‌ماند، یک بالا بردن پوشش واکسیناسیون که هنوز ما را راضی نکرده است و دیگری پروتکل‌های بهداشتی در سطح فردی و اجتماعی که باید رعایت شوند.»
گویا درپاسخ به این سوال که آیا واکسن سینوفارم برای دز سوم و مقابله با اومیکرون موثر است، گفت: «مرجع علمی که درباره نوع واکسن تصمیم می‌گیرد، کمیته ملی واکسن است و این کمیته از اساتید برجسته‌ای تشکیل شده است.»
او در ارتباط با تشخیص سویه اومیکرون در کشور گفت: «برای تشخیص اومیکرون مشکلی نداریم اما تشخیص آن به این صورت نیست که هر کس دلش خواست برای اومیکرون تست دهد. تست تشخیص امیکرون دستورالعملی دارد و دانشگاه‌ها براساس آن عمل می‌کنند. البته به اندازه کافی کیت تشخیصی اومیکرون درکشور نداریم. امیدواریم ظرف روزهای آینده بیشتر در دسترس ما باشد. استفاده از تست اومیکرون شرایط خاصی دارد که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و اینگونه نیست که هرکس بخواهد تست دهد.»
او درارتباط با آخرین وضعیت تصمیم گیری درباره واکسیناسیون دز سوم افزود: «وضعیت واکسیناسیون زیر ۱۲ سال در کمیته علمی واکسن و کمیته علمی کشوری کرونا مورد بررسی علمی دقیق قرار گرفته و نظرشان بر این مساله بود که این واکسیناسیون صورت بگیرد. ستاد مقابله با کرونا این تصمیم کمیته را دریافت کرده است، ستاد کرونا مستندات بیشتری را از کمیته ملی واکسن و کمیته علمی خواسته که تصمیم نهایی را بگیرد. درحال تهیه پاسخ‌های ستاد ملی هستیم و امیدواریم پاسخ‌های ما قانع‌کننده بوده و در این زمینه در ستاد کرونا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.»
۶ میلیون ایرانی واکسن کرونا نزده‌اند
گویا در ادامه گفت: «کسانی که دز دوم را دریافت کرده باشند، سطح ایمنی‌شان بعد از مدتی کاهش پیدا خواهد کرد و حتما باید نوبت بعدی را دریافت کنند. بسته به نوع واکسن زمان دز سوم متفاوت خواهد بود که مامورین بهداشتی در این زمینه مراجعه کنندگان را راهنمایی می‌کنند. مردم از واکسیناسیون نوبت سوم استقبال کنند. ما هنوز چیزی حدود پنج یا شش میلیون نفر داریم که هنوز حتی نوبت اول را هم دریافت نکرده اند.
برای دز سوم درست است که زمان داریم اما پوشش نوبت سوم هنوز کامل نشده و هنوز برخی زمان دز سومشان فرا نرسیده است. از مردم می‌خواهیم زمان را از دست ندهند. با تزریق دز سوم به مراتب شانس عفونت کاهش پیدا می‌کند و مراجعه به مراکز درمان و بستری با دریافت آن بسیار کمتر خواهد بود.» گویا افزود: «چیزی حدود ۹ تا ۱۰ میلیون نفر دز سوم را دریافت کرده‌اند وزارت بهداشت برای اعتمادسازی اهمیت ویژه‌ای قائل است. اگر مشکلات دیگری هم وجود دارد با تعامل مردم می‌توانیم آن را حل کنیم.»
گویا درپاسخ به این سوال که آیا تاکنون موارد مرگ ناشی از اومیکرون ثبت شده است یا خیر، گفت: «ما تا به حال مرگ ناشی از اومیکرون نداشته‌ایم. موارد مرگ اومیکرون حتی در کشورهای دارای ابتلای بالا به امیکرون هم بسیار نادر و کم بوده است.»
او درارتباط با اقدامات بهداشتی انجام شده از سوی وزارت بهداشت برای کنترل کرونا در مدارس گفت: «وزارت بهداشت و آموزش و پرورش پروتکل‌هایی تهیه کرده‌اند و کلیه مدارس بر اساس این دستورالعمل عمل می‌کنند.»
خطر شیوع گسترده اومیکرون
پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه اومیکرون خفیف نیست، گفت: «با توجه به سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس اومیکرون، در صورت عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و سایر هشدارها، این ویروس ۱۰۰ درصد می‌تواند به ویروس غالب در کشور بدل شود.»
او درباره وضعیت ابتلا به اومیکرون در کشور، گفت: «باید توجه کرد که قطعا تعداد افراد مبتلا به اومیکرون در کشور، از تعداد مبتلایانی که به صورت رسمی شناسایی و اعلام شدند، بیشتر است.»
طبرسی افزود: «در عین حال باتوجه به سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس اومیکرون، در صورت عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و سایر هشدارها، این ویروس ۱۰۰ درصد می‌تواند به ویروس غالب در کشور بدل شود.»
او ادامه داد: «البته در حال حاضر وضعیت بیمارستان‌ها خوب است و افزایش بالای تعداد بستری و... را نداریم، اما این شرایط تا دو سه هفته آینده شکننده است. یعنی ۱۰۰ درصد افزایشی در ابتلا خواهیم داشت، بر همین اساس اکنون باید تلاش کنیم تا با انجام اقدامات کنترلی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق و تکمیل سریع واکسیناسیون، موج آن پیک را پایین آوریم. »
طبرسی تاکید کرد: «بر این اساس توصیه می‌کنم کسانی که موعد دز سوم واکسن‌شان فرا رسیده و هنوز دز سوم را تزریق نکرده‌اند، حتما آن را در اسرع وقت تزریق کنند. در عین حال یک جمعیتی در کشور داریم که هنوز اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند که ممکن است خطرناک باشد و باید هرچه سریع‌تر واکسن تزریق کنند.»
او با بیان اینکه نباید تصور شود که اومیکرون خفیف است، گفت: «در حال حاضر بیمارانی در بیمارستان داریم که واکسن نزدند و حالا به اومیکرون مبتلا شده‌اند و به شدت هم از مرگ می‌ترسند و حالا پشیمان هستند که چرا واکسن تزریق نکردند. افرادی که واکسن نزدند، باید این افراد را ببینند.»
طبرسی تاکید کرد: «در عین حال اومیکرون خفیف نیست. البته ممکن است علایم آن در ابتدا کمتر باشد، اما در بسیاری از کشورهایی که موج اومیکرون شکل گرفته، تعداد بستری‌شان طی یک هفته گذشته به شدت بالا رفته است. این نشان می‌دهد که وقتی بیماری می‌چرخد، متاسفانه قربانی هم می‌گیرد. بنابراین اومیکرون هم می‌تواند بیماری شدید دهد، هم می‌تواند منجر به بستری فرد شده و در عین حال کشندگی هم دارد.»
در همین زمینه حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم هشدار داده و گفته است که افراد واکسن نزده، می‌توانند منجر به چرخش ویروس و نهایتاً ایجاد پیک بعدی بیماری شوند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد: «واکسیناسیون به میزان بالا، منجر به کند شدن چرخه انتقال ویروس در جامعه و تا حدود زیادی کنترل پاندمی می‌شود. البته در کشور تعداد افراد واکسن‌نزده نسبت به کل جامعه زیاد نیست؛ اما همین تعداد کم هم می‌توانند منشاء چرخش ویروس و گرفتاری افراد دیگر جامعه و ایجاد پیک‌های بعدی باشند.»
با اعلام قناعتی شیوع اومیکرون میان افراد جوان‌تر، بیشتر است؛ بنابراین واکسیناسیون این گروه سنی، اهمیت بسیار زیادی دارد.
به گواه آمار متخصصان کشور‌های اروپایی و آمریکایی که مجددا شاهد ایجاد پیک بیماری با شیوع اومیکرون هستند، عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی یکی از عواملی بود که منجر به بروز پیک مجدد شده است. او گفت: «سازمان بهداشت جهانی، اومیکرون را به عنوان سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کرده است و این باور وجود دارد جهشی که این‌بار در ویروس کرونا رخ داده، موجب شده تا انتقال آن بسیار سریع‌تر از سویه‌های قبلی باشد.»

نظر شما