شناسهٔ خبر: 51976590 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به چین تاکید شد

عزم ایران و چین برای توسعه مناسبات در حوزه های مختلف

به دنبال سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین و دیدار با عضو شورای دولتی و وزیر خارجه این کشور، طرفین بر تقویت مناسبات در زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، کنسولی و فرهنگی تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از شهر ووشی چین، وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به چین با وانگ ایی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، دو طرف موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجاری، کنسولی، فرهنگی و منطقه‌ای و بین المللی را بررسی و درباره توسعه همکاری‌ها گفتگو کردند.
آقای حسین امیرعبداللهیان با تبریک سال نو چینی، سلام جناب اقای رئیسی به رئیس جمهور شی را ابلاغ و با تسلیم پیام کتبی جناب آقای رئیس جمهور به همتای چینی، آن را پیامی مهم در آغاز کار دولت سیزدهم دانست.
وی با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد، بر آمادگی تهران برای توسعه همه جانبه روابط تاکید کرد.
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور، از همکاری‌های سازنده چین در تامین بیش از ۱۱۰ میلیون دز واکسن مقابله با بیماری کرونا قدردانی کرد.
آقای امیرعبداللهیان با اشاره به موافقت هیات دولت با گشایش سرکنسولگری چین در بندرعباس، ابراز امیدواری کرد این موضوع موجب تسهیل روابط مردمی و تجاری دو کشور شود.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه با تشریح آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف، بر عزم دولت بر اجرایی شدن همه توافقات زیرساختی با پکن تاکید کرد.
آقای امیرعبداللهیان همکاری‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و کشور‌های دوست در منطقه را جزو اولویت‌های سیاست خارجی دولت دانست و بر ادامه نقش کشورمان در تحولات منطقه، از جمله حفظ و تقویت امنیت انتقال انرژی تاکید کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اهمیت روابط فرهنگی و ظرفیت‌های مشترک تمدن‌های کهن ایران و چین، علاقمندی هنرمندان ایرانی برای توسعه همکاری‌ها در حوزه هنری را فرصتی ارزشمند برای بهره گیری از این ظرفیت روابط دانست.
وزیر خارجه چین نیز در این ملاقات، با تایید نظرات وزیر خارجه کشورمان که امروز و در قالب مقاله در مطبوعات چین منتشر شده است، دیدگاه‌های وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این مقاله را نشان دهنده افق بلند روابط دو کشور توصیف کرد.
وزیر خارجه چین بر آمادگی پکن برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی با وجود تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران تاکید کرد.
وزیر خارجه چین همچنین با اعلام حمایت کامل کشورش از مواضع منطقی ایران در قبال سیاست‌های قلدرمآبانه آمریکا در برجام، سیاست اصولی پکن را ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات برجام دانست و تاکید کرد آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.
وی با پر اهمیت ارزیابی کردن سند همکاری ۲۵ ساله، توافق طرفین برای آغاز اجرای این سند را رویدادی مهم و زمینه ساز تحول اساسی در روابط دانست.
گفتنی است دور دوم مذاکرات طرفین در ضیافت رسمی وزیر خارجه چین که به افتخار وزیر خارجه کشورمان ترتیب داده شده بود، برگزار شد.
در این دور از مذاکرات، وزرای امور خارجه ایران و چین آخرین وضعیت نشست وین و تحولات در غرب آسیا و خلیج فارس را بررسی کردند.

نظر شما