شناسهٔ خبر: 51975081 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیامک‌هایی که جیبتان را خالی می‌کند

عده‌ای با رصد فضای خبری و اطلاع‌رسانی کشور هر بار با ارسال پیامکی مختلف دست به کلاهبرداری و سرقت اطلاعات شخصی مردم می‌زنند.

صاحب‌خبر -

از شایعه تا واقعیت: در میان ده‌ها پیامکی که در طول روز دریافت می‌کنید، هستند پیامک‌هایی که نباید به آن‌ها اعتنا کرد؛ این پیامک‌ها در کنار ظاهر معمولی که دارند اهداف سودجویانه‌ای در پشت پرده آن‌ها قرار دارد.

این گزارش به تعدادی از این پیامک‌های جعلی و نحوه تشخیص آن‌ها می‌پردازد.

 

* پیامک جعلی مالیات از خانه‌‌های خالی

به تازگی برخی سودجویان در ترفند جدید با سوءاستفاده از نام سامانه املاک و اسکان کشور، پیامک‌های تهدیدآمیز مبنی بر رسیدگی به املاک فاقد سکنه، مخاطبین را ترغیب می‌کنند تا بر روی لینک آلوده و جعلی ذیل پیامک کلیک کنند. کلیک روی لینک، زمینه نصب برنامه و دسترسی غیرمجاز افراد به اطلاعات شخصی از جمله کارت‌های بانکی را می‌دهد.

اما سوال اساسی این است که کدام پیامک معتبر است. اساساً باید از پیامک‌هایی که سرشماره آن عدد است نه عنوان با شک نگاه کرد. در این میان پیامک ارسال شده موردتایید وزارت راه و شهرسازی با سرشماره V.MASKAN  است.

متن پیامک‌هایی که از این سرشماره و با این محتوا منتشر شده مورد تایید است: «ملک شما به عنوان خانه خالی شناسایی شده است. لطفا تا تاریخ .... وضعیت املاک خود را در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir تعیین کنید. در غیر اینصورت مطابق قانون مالیات‌های مستقیم اقدام خواهد شد.»

 

* پیامک‌های جعلی «سهمیه سوخت جبرانی»

کلاهبرداران همچنین طی ماه‌های اخیر لینکی را به صورت پیامک برای شهروندان ارسال می‌کنند و از کاربر درخواست می‌کنند تا برای دریافت سهمیه سوخت جبرانی به لینک موجود در پیامک مراجعه کنند. عده‌ای دیگر نیز پیام‌هایی را محتوای ثبت نام کارت سوخت به شهروندان ارسال می‌کنند.

واقعیت این است که شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی چنین پیامکی را به مردم ارسال نکرده است. این پیام‌ها، افراد را به سایت‌های فیشینگ هدایت می‌کند و از مردم کلاهبرداری می‌کنند.

 

* پیامک جعلی واکسن کرونا

عده‌ای دیگر پیامک‌‌هایی با عنوان دریافت «کارت واکسن» کرونا یا «نوبت‌دهی واکسیناسیون» به مردم ارسال می‌کنند و  از مردم می‌خواهند مشخصات خود را در سامانه‌ای دیگر ثبت کنند.

 

این درحالی است که دریافت کارت واکسن از سامانه وزارت بهداشت رایگان است. همچنین می‌توانند در سامانه سلامت، کارت واکسن دیجیتال فارسی خود را به صورت رایگان دریافت کنند. سامانه پیامکی وزارت بهداشت نیز یا با عنوان v.behdasht و یا سرشماره ۱۰۰۰۳۵ است.

 

 

* پیامک‌های جعلی با عنوان شکایت از شما

ثبت «شکایت از شما» ترفند دیگر کلاهبرداران برای سوءاستفاده از اطلاعات شخصی مشترکان است. برخی سودجویان پیامک‌هایی تهدید آمیز با عنوان ثبت شکایت از شما را به همراه لینک پرداخت برای مردم ارسال می‌کنند؛ پیامک‌هایی که یا دارای لینک پرداخت وجه هستند یا کاربر را به سایت‌های آلوده هدایت می‌کنند.

  تمامی پیامک‌های ارسالی از سامانه‌های قضائی، فقط با سرشماره "ADLIRAN" است و هرگز برای ارسال آنها از شماره سیم‌کارت شخصی استفاده نمی‌شود. هر پیامکی که دارای لینک پرداخت وجه جعلی و کلاهبرداری است.

 

* پیامک جعلی جریمه رانندگی

«پیامک بخشش خلافی خودرو به مناسبت ۲۲ بهمن»، «پیامک جعلی بخشش ۸۰ درصد خلافی خودرو»، «پیامک جریمه یک میلیون تومانی»، «توقیف خودرو» و ... پیامک‌هایی است که در حوزه خودرو توسط کلاهبرداران برای تعدادی از مردم ارسال می‌شود. این پیامک‌ها نیز عمدتاً از شهروندان درخواست می‌کند جهت پیگیری موضوع وارد یک سایت دیگر شوند.

 

ارسال پیامک از سرشماره های نامعتبر جعلی بوده و مسئولان پلیس همواره تاکید دارند که جریمه ها باید شناسه قبض و پرداخت داشته باشد و باید اخبار منتشر شده در سایت پلیس راهور (www.rahvar120.ir) و یا سایر خبرگزاری‌های رسمی مبنای عمل قرار گیرد.

 

* پیامک قطع یارانه

در زمان پرداخت یارانه‌ها و یا افزایش یارانه‌ها هم عمدتاً پیامک‌هایی با این عنوان که «یارانه شما قطع شد؛ برای ثبت‌نام در لینک مربوطه کلیک کنید» برای مشترکان ارسال می‌شود.

 

مسئولان مربوطه از جمله مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد این پیامک‌ها جعلی است و هرگونه اطلاع‌رسانی درباره یارانه نقدی از جمله ثبت‌نام، حذف و ...  فقط از طریق سایت رسمی این سازمان ، وزارت کار، رسانه ملی و رسانه‌های معتبر صورت می‌گیرد.

 

بنابراین ترفند مشترک سودجویان چند مورد است:

١_ از شماره‌های ناشناس پیام ارسال می شود.  

٢_ کاربر را به یک سایت مشکوک و جعلی هدایت می‌کند.

٣_ از کاربر درخواست می‌کنند یک اپلیکیشن ناشناس را نصب کند.

 

انتهای پیام/

نظر شما