شناسهٔ خبر: 51973514 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز اجرای توافق جامع راهبردی ایران و چین

وزیر امور خارجه از عملیاتی شدن توافق جامع راهبردی ایران و چین از امروز (جمعه ۲۴ دی) خبر داد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با وانگ یی گفت: توافق کردیم اجرا و عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ ساله ایران و چین را اعلام کنیم.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در سال ١٣٩۴ بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. هفتم فروردین ماه امسال «برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» در تهران به امضا رسید و در این خصوص بیانیه‌ای صادر شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و ... را مورد بحث قرار داده است. معتقدیم این سند بیش از پیش توسعه مداوم و مشارکت جامع راهبردی ایران و چین را ترویج خواهد کرد و برای دو ملت سعادت خواهد آفرید.

به گفته امیرعبداللهیان، «همزمان با گفت‌وگو‌ها در چین، مقدماتی را فراهم کرده بودیم که بتوانیم امروز (جمعه ۲۴ دی) را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور اعلام کنیم.»

وزیر خارجه چین امروز در دیدار امیرعبداللهیان با اعلام آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی و ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات وین گفت که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند. 

<div id="video-display-embed-code_15464280"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8030157/15464280?width=600&height=400"></script></div>

انتهای پیام/

نظر شما