شناسهٔ خبر: 51973184 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اختتامیه جشنواره عمار| جبلی: راه اساسی برای اصلاح رسانه ملی «بازگشت به مردم» است/ جعفری جوزانی: هنر و هنرمند هوای تازه می‌خواهد

اختتامیه دوازدهمین جشنواره عمار در شرایطی برگزار شد که رئیس رسانه ملی بازگشت به مردم را راه اصلاح آن دانست و مسعود جعفری جوزانی از برخی محدودیت‌ها برای هنرمندان گلایه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دوازدهمین جشنواره فیلم مردمی عمار به ایستگاه پایانی خود رسید و برگزیدگان این جشنواره طی مراسمی که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود، معرفی خواهند شد.

در این مراسم هم‌چنین قرار است از یک عمر فعالیت هنری مسعود جعفری جوزانی تقدیر شده و فیلم «تروا» به نمایش دربیاید.

اختتامیه این رویداد از دقایقی پیش با حضور خانواده معزز شهدا آغاز شد. در ابتدای این مراسم بخشی از برگزیدگان دوازدهمین جشنواره عمار در بخش‌های معرفی شدند.

بخش «مستند؛ نهضت جهانی مستضعفین و مدافعان حرم»

لوح افتخار جشنواره به اثر «داستان فوتبال(رقصنده با گرگ‌ها)» به کارگردانی مهدی افضل‌زاده رسید. در این بخش هیئت داوران هیچ فیلمی را شایسته فانوس ندانست.

بخش «مستند، مدافعان حرم»

لوح افتخار جشنواره در این بخش به مستند «ژنرال» به کارگردانی مهرداد یوسفی و فیلم مستند «آقای اصغر اکبر من» به کارگردانی احمد عبدالرحیمی داده شد.

هم‌چنین فانوس جشنواره نیز به مستند «محاصره 360 درجه» به کارگردانی حامد هادیان اهدا شد.

مهرداد یوسفی کارگردان مستند «ژنرال» پس از دریافت جایزه خود گفت: جایزه خود را به مردم کردستان عراق تقدیم می‌کنم. همانطور که می‌دانید این مستند درباره نجات اربیل عراق است که با رهبری و توسط شهید سلیمانی انجام شد. هفته گذشته در سالگرد شهادت سردار سلیمانی مسئولان سلیمانیه عراق مراسم یادواره بسیار بزرگی را با حضور هزاران نفر از مردم این منطقه برای ایشان برگزار کردند و از مقام سردار سلیمانی تقدیر کردند.

بخش «مستند؛ حافظه ملی»

لوح افتخار جشنواره عمار در این بخش به مستند «نائب الامام» به کارگردانی محمدعلی یزدانی و «جستجوگر» به کارگردانی محمدمهدی ابراهیمی نصر اهدا شد.

فانوس جشنواره نیز به مستند «پسر طلایی» به کارگردانی عباس وهاج تعلق گرفت.

بخش «مستند؛ تاریخ فرهنگی اجتماعی و دفاع مقدس»

لوح افتخار جشنواره در این بخش به 3 مستند «شهرک دارخوین» به کارگردانی سیدمجتبی خیام الحسینی، «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده و «زنان جبهه شمالی» به کارگردانی محمد مجیدپور رسید.

هم‌چنین فانوس جشنواره نیز به فیلم مستند «کد024» به کارگردانی عبدالرضا رحمانی نسب داده شد.

پس از اهدای بخش اول جوایز جشنواره عمار، رضا برجی داور این جشنواره طی سخنانی گفت: جشنواره امسال یک سر و گردن بالاتر از سال گذشته بود. اما دقت داشته باشید که کار مستند این نیست که یک دوربین دست بگیریم و جایی را نشان بدهیم بدون آنکه اول و آخر داشته باشد. نام این کار، سینمای مستند نیست. دوستان حتما باید فرم را در کارهایشان رعایت کنند. درخواست دارم که فیلمسازان عماری بروند و فرم را بخوانند.

وی ادامه داد: 3 سال از بیانیه‌ گام دوم انقلاب که رهبر عزیزمان داده‌اند گذشته است اما متاسفانه در حق آن جفا شده و کمتر کسی بدان توجه می‌کند. رهبر معظم انقلاب نیز بارها در سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره کردند. از دولت قبلی که انتظاری نداشتیم چون اصل قصه را قبول نداشت که اگر قبول داشتند، وضع امروزمان این‌گونه نبود. با این حال، اگر می‌خواهیم نقشه راهی برای آینده داشته باشیم باید از این بیانیه استفاده کنیم.

این مستندساز تأکید کرد: فرصت ما در مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بسیار کم است؛ فضای مجازی را جدی نمی‌گیریم و آن را اصلا نمی‌بینیم. در آن فقط جوک برای هم می‌فرستیم، در حالی که این فضا مانند یک اتوبان دوطرفه است. آنان می‌تازند و ما هم باید جلو برویم. بنده از مسئولین جشنواره درخواست دارم که برای سال آینده بخش ویژه‌ای را به بیانیه گام دوم انقلاب اختصاص بدهند. من نسبت به آینده هشدار می‌دهم و درخواست دارم که این بیانیه را به عنوان یک نقشه راه جدی بگیرند.

بخش «مستند؛ ملت قهرمان»

لوح افتخار جشنواره در این بخش به فیلم «به رنگ مریم» اثری از حمید اکبرپور و «اباشه» به کارگردانی میثم جهان‌بین رسید. هیئت داوران در این بخش اثری را شایسته دریافت فانوس ندانست.

بخش «مستند، جنگ اقتصادی»

لوح افتخار جشنواره به اثر «گنج پنهان» به کارگردانی مظفر حسینخانی هزاوه رسید و لوح افتخار بهترین پژوهش را مستند «اکس نیهیل، یک تراژدی اقتصادی» به کارگردانی محمدرضا نیرومند دریافت کرد.  

فانوس این بخش به اثر «یکی از ما (بی بی)» به کارگردانی امیر اطهر سهیلی داده شد.

بخش «مستند؛ رویای ایرانی»

لوح افتخار جشنواره در این بخش به مستند «رفاقت هایتک» به کارگردانی هاشم مسعودی و محمد صادق رمضانی مقدم رسید. هیئت داوران در این بخش اثری را شایسته دریافت فانوس ندانست.

بخش «مستند؛ نقد درون گفتمانی»

لوح افتخار جشنواره در این بخش به مستند «آدرس غلط» به کارگردانی محمدهادی اینانلو و «بلوار اتحاد» به کارگردانی صادق زارع  رسید.  

فانوس این بخش نیز به اثر «نان گزیده‌ها2» به کارگردانی محمدرضا حاج‌محمدحسینی اهدا شد.

اکران‌کننده برتر مردمی جشنواره دوازدهم از دزفول آمد

در بخش دیگری از اختتامیه دوازدهمین جشنواره عمار، نشان شهید سیاح به زهرا آراسته‌نیا اکران کننده مردمی از دزفول خوزستان اهدا شد.

جایزه شهید سیاح در اختتامیه هر دوره به اکران‌کننده مردمی برتر جشنواره مردمی فیلم عمار اهدا می‌شود.

تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مسعود جعفری جوزانی

در بخش بعدی مراسم اختتامیه جشنواره عمار نوبت به تقدیر از مسعود جعفری جوزانی رسید. پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، مادر شهیدان خالقی‌پور و امرالله احمدجو برای تجلیل از این کارگردان دعوت شدند.

قبل از این مراسم تجلیل، جبلی در سخنانی گفت: چند روز پیش سالگرد شهادت سردار سلیمانی را پشت سر گذاشتیم. این مناسبت و سالگردی که در پیش داریم، یک اسم رمز دارد و آنهم مردم است. سردار سلیمانی اقیانوسی از مردم را به جوش و خروش آورد.

جبلی: راه اساسی برای قرار گرفتن رسانه ملی در مسیر درست بازگشت به مردم است

وی با اشاره به اینکه کلید واقعی برای حل مشکلات مردم هستند، گفت: ما راهی جز برگشتن به مردم نداریم. رسانه ملی امانت مردم در دست ماست. مردمی که اخلاق، دین و تاریخ خود را به ما سپرده‌اند. بنده معتقدم که راه اساسی برای قرار گرفتن رسانه ملی در مسیر درست بازگشت به همین مردم است. به نظرم جشنواره عمار یکی از راه‌حل‌های دغدغه امروز مردم است. همان مردمی که انقلاب را به پیروزی رساندند، در غم حاج قاسم شریک بودند و ...

رئیس سازمان صدا و سیما در پایان گفت: مهم این است که ما مردم را باور کنیم و تا هنگامی که این ایمان را به مردم نداشته باشیم مشکلی حل نمی‌شود.

جبلی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: بنده هم‌اکنون از عیادت آقای نادر طالب‌زاده از بیمارستان خاتم الانبیا می‌آیم. ایشان حالش خوب بود و به همه شما سلام رساند.

در ادامه این بخش، چفیه‌ای از سوی مادر شهیدان خالقی‌پور به مسعود جعفری جوزانی اهدا شد. این چفیه متعلق به شهید خالقی‌پور است که همه ساله از سوی جشنواره عمار به یکی از هنرمندان اهدا می‌شود.

جعفری جوزانی در این مراسم تجلیل با اشاره به اینکه افتخار بزرگی است که در یک جشنواره مردمی شرکت کنیم، گفت: نه خودم را هنرمند می‌دانم نه شایسته پاداش. به اینجا آمدم تا به تمام کسانی که به مدیریت فرهنگی کشور منصوب شدند بگویم زندگی شکننده و ناپایدار است، زمان شتابناک است. دلم می‌خواهد به آنها بگویم هنر و هنرمند نیاز به آزادی و تنفس دارد و هوای تازه می‌خواهد.

وی اضافه کرد: همچنین از کسانی که سال‌هاست راه تنفس را بر هنرمندان جوان کشور بستند و هم‌مسلکان خود را برگزیدند و زانوی خودشان را روی گلوی هنرمندان گذاشته‌اند خواهش می‌کنم که این زانوی مرگ‌بار را بردارید.

جعفری جوزانی بیان داشت: ممنوع القلم کردن اهل دل کار خوبی نیست، چرا نمی‌گذارید جبار اذین حرفش را بزند؟ چرا یک فرد تحصیلکرده نباید حق بیان اعتقادات خود را نداشته باشد؟ امیدوارم که این حرف ما موثر باشد و قبل از مرگ شاهد باشیم که در وطنم سفره‌ای خالی نیست.

بخش «مستند؛ جنگ نرم»

لوح افتخار این بخش را به مستند «کودتای لیتیومی» به کارگردانی سجاد رضا‌زاده رسید. هم‌چنین فانوس جشنواره به اثر «قیچی تیز» به کارگردانی علیرضا باغشنی اهدا شد.

بخش «داستانی؛ تیزر فرهنگی»

لوح افتخار جشنواره در این بخش به «صاحبخانه خوب» به کارگردانی محمدحسین امانی و «برای ایران» به کارگردانی سیدمحمدصالح مسلمی عقیلی رسید. هیئت داوران در این بخش اثری را شایسته فانوس ندانست.

بخش «داستانی کوتاه»

لوح افتخار جشنواره در این بخش به اثر «کوچه‌های خراسان» به کارگردانی مشترک امیر بشیری و سجاد انتظاری رسید.

هم‌چنین این بخش به اثر «نگین سلیمان» به کارگردانی محمدامین امامی تعلق گرفت.

بخش «داستانی بلند»

فانوس بهترین کارگردانی در این بخش به سیدجلال دهقانی اشکذری برای اثر «دختر ایران» رسید.

همچنین لوح افتخار بهترین بازیگری نیز به گلاره عباسی برای بازی در فیلم داستانی «دختر ایران» داده شد. 

لوح افتخار بهترین صدابرداری به حسین بشاش و بهترین تصویربرداری به هاشم مرادی برای اثر «تروا» اهدا شد.  

جایزه ویژه دبیر جشنواره نیز به محمد علیزاده‌فرد برای اثر«تروا» رسید.

انتهای پیام/

نظر شما