شناسهٔ خبر: 51973147 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

همراه با عمار ۱۲|

برگزیدگان جشنواره عمار معرفی شدند/ جعفری جوزانی: زانوی مرگبارتان را از گردن هنرمندان بردارید

اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سالن اندیشه حوزه هنری برپا شده و برگزیدگان این دوره از جشنواره را معرفی خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» عصر امروز پس از پخش کلیپ «عاشق شوید» به کارگردانی سید علی حسینی و تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود ملی در سالن اندیشه حوزه هنری آغاز شد.

در ادامه کلیپی از افتتاحیه و فعالیت «دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» پخش شد.

بخش اول برگزیدگان جشنواره

در بخش اول تقدیر‌های اختتامیه «دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» با اجرای محمدرضا شهبازی و همراهی مادر شهید مدافع حرم شیبانی و خانواده شهید پاشاپور، لوح افتخار در بخش نهضت جهانی مستضعفین، مستند «داستان‌های فوتبال:رقصنده با گرگ‌ها» به کارگردانی مهدی افضل زاده رسید و هیچ اثری شایسته دریافت فانوس از سمت هیئت داوران شناخته نشد.

در بخش مدافعان حرم لوح افتخار به «آقای اصغر اکبر من» احمد عبدالرحیمی و «ژنرال» مهرداد یوسفی تعلق گرفت.

فانوس این بخش به «محاصره ۳۶۰ درجه» به کارگردانی حامد هادیان رسید.

در بخش حافظه ملی به دلیل خلاقیت سوژه درست لوح افتخار به مستند «نائب الامام» به کارگردانی محمدعلی یزدانی لوح افتخار تعلق گرفت.
لوح افتخار دیگر این بخش به دلیل شهامت در سوژه به مستند «جستجوگر» به کارگردانی محمدمهدی ابراهیمی نصر اهدا شد.

فانوس بخش مستند حافظه ملی به دلیل انتخاب سوژه فراموش شده به «پسر طلایی» به کارگردانی عباس وعاج تعلق گرفت.

وعاج پس از تشکر از هیئت داوران هدیه خود را به همه شهیدان گمنام اهدا کرد.

در بخش مستند تاریخ فرهنگی، به دلیل ترسیم چهره چندبعدی نزدیک به واقعیت حاج قاسم به مستند «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده لوح افتخار تعلق گرفت.

لوح افتخار دیگر این بخش به دلیل توجه ویژه و کمتر دیده شده زنان ایثارگر، به مستند «زنان جبهه شمالی» به کارگردانی محمد مجیدپور تعلق گرفت.

فانوس بخش مستند تاریخ فرهنگی از سمت هیئت داوران به دلیل نوآوری در پرداخت و به خدمت گرفتن فرم در جهت محتوا، به مستند «کد ۰۲۴» به کارگردانی عبدالرضا رحمانی نسب تعلق گرفت.

در این بخش از برنامه و پس از بخش اول تقدیر‌های «دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» رضا برجی گفت: «مستند فقط دست گرفتن دوربین و بدون درنظر گرفتن ابتدا و انتها نیست، فرم در کار‌ها بسیار مهم است و بایستی درباره آن مطالعه شود. ما در طول یک دهه از بیانیه مهم رهبر عزیزمان می‌گذرد توجهی به نقشه راه که همان بیانیه گام دوم انقلاب نکردیم. در این بیانیه نقشه راه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ریخته شده است، اما بسیاری از مردم آن را مطالعه نکردند و اهتمامی به آن نمی‌شود با اسنکه برای آینده کشورمان بسیار حائز اهمیت است. ما باید با این نقشه راه پیش رویم تا اوضاع کشور را تصحیح کنیم.»

خطر برای نادرطالب زاده رفع شده

در بخشی از این مراسم محمدرضا شهبازی درباره حال جسمانی نادر طالب‌زاده دبیر این رویداد بیان کرد: طبق اطلاعی که پیدا کردم آن خطر شدید برای ایشان رفع شده، اما همچنان در بیمارستان بستری هستند.

در این بخش از برنامه کلیپی از زندگی مرحوم «علی سلیمانی» پخش شد و از همسر و دخترش برای حضور در اختتامیه «جشنواره مردمی عمار» تقدیر شد.

پخش دوم اعلام جوایز

در بخش بعدی اعلام برگزیدگان «دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» با اجرای محمدرضا شهبازی و حضور همسر شهید باغبانی و فرزند شهید برونسی از برگزیدگان بخش مستند ملت قهرمان تقدیر شد.

در بخش مستند ملت قهرمان اثری شایسته دریافت فانوس نشد.

لوح افتخار اول این بخش به دلیل سوژه بکر و روایت متفاوت به مستند «به رنگ مریم» به کارگردانی حمید اکبرپور تعلق گرفت.

لوح افتخار دیگر این بخش به دلیل پرداخت متفاوت به مستند «اباشه» به کارگردانی میثم جهان بین تعلق گرفت.

در بخش مستند جنگ اقتصادی به مستند «گنج پنهان» به کارگردانی مظفر حسین‌خانی هزاوه لوح افتخار گرفت.

لوح افتخار بهترین پژوهش این بخش به مستند «اکس نیهیل» به کارگردانی محمدحسن نیرومند تعلق گرفت.

فانوس بخش مستند جنگ اقتصادی سوژه روایت خوب و شخصیت پردازی به مستند «بی بی» از مجموعه یکی از ما به کارگردانی امیراطهر سهیلی تعلق گرفت.

محمدحسن نیرومند در این بخش گفت: «ما پیش از ساخت این مستند متوجه چندبعدی و چندمجهولی بودن مسائل اقتصادی شدیم؛ بنابراین این مسئله، مسئولیت اهالی رسانه برای ساخت اثر و مسئولین و حاکمیت را سخت می‌کند.»

در بخش رویای ایرانی هیچ اثری شایسته دریافت فانوس نشد.

لوح افتخار این بخش به مستند به «رفاقت هایتک» رسید.

لوح افتخار اول بخش مستند نقد درون گفتمانی به مستند «آدرس غلط» به کارگردانی محمدهادی اینانلو تعلق گرفت.

لوح افتخار دیگر این بخش به دلیل نمایش مطالبه گری موفق مردم به مستند «بلوار اتحاد» به کارگردانی صادق زارع تعلق گرفت.

فانوس این بخش به دلیل ارائه مطلوب مطالبه گری به مستند «نان گزیده‌های۲» به کارگردانی محمدرضا حاج محمدحسینی با موضوع هپکو اراک تعلق گرفت.

حاج محمدحسینی در این بخش از برنامه گفت: «این جایزه و فانوس متعلق به همه کارگران، روحانیون و دانشجویانی که جریان مطالبه گرانه مومنانه را راه انداختند و بابت آن هزینه دادند و ناامید نشدند.»

در ادامه برنامه زارع پس از تشکر از مسئولین برنامه گفت: «مستند در ارتباط با یکی از مطالبه گران به نام آقای مصطفی نوروزی که از مطالبه گری خود ناامید نشدند و راهشان را ادامه دادند.»

هرسال در اختتامیه از یک اکران کننده مردمی موفق تقدیر می‌شود. امسال از زهرا آراسته نیا نماینده سینما وارثین از دزفول با نشان شهید سیاح تقدیر شد که کار خود را از اکران لب تابی آغاز کرد و تمام تجهیزات خود را از درآمد همین اکران‌ها کسب کرد.

تقدیر از مسعود جغفری جوزانی

در بخش پاسداشت اختتامیه «جشنواره مردمی عمار» پس از پخش کلیپی از ویژگی‌های آثار مسعود جعفری جوزانی از نگاه سایر کارگردانان و هنرمندان، از مسعود جعفری جوزانی تقدیر شد.

در این بخش از برنامه و پس از تقدیر از جوزانی، پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا وسیما گفت: «پس از دومین سالگرد شهادت حاج قاسم و در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب و در حال تجربه دغدغه‌های مختلف در جامعه هستیم. تمامی این‌ها با یک کلمه با هم مرتبط هستند. شهادت سردار دل‌های مردم را به جوش و خروش آورد. در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم با مردمی که در رویارویی با توپ و تانک حماسه آفرین شدند. درواقع کلیدواژه مردم هستند؛ و برای حل همه مشکلات راهی جز بازگشت به مردم وجود ندارد. مردمی که دین، فرهنگ، شهدا و همه چیزشان را در اختیار ما قرار دادند. در رسانه ملی هم وظیفه ما بازگشت به مردم است. من فکر می‌کنم عمار هم یکی از همین راه حل‌هاست. مردم به عنوان آرمان و هدف هستند. مهم این است که ما مردم خودمان و عبارتی خودمان را باور کنیم. تا زمانی که این باور را نداشته باشیم مشکلی حل نخواهد شد.»

او در نهایت ابراز امیدواری و سربلندی در این راه کرد و از سلامتی آقای طالب زاده خبر داد و درخواست کرد همگی برای سلامتی کامل ایشان دعا کنند.

در ادامه پس از اکران کلیپی از آیین اهدای جایزه ویژه «جشنواره مردمی عمار» که چفیه شهید خالقی پور است و با حضور پیمان جبلی و امرالله احمدجو و همسر شهیدان خالقی پور از مسعود جعفری جوزانی دعوت شد تا برای دریافت این هدیه ویژه روی سن برود.

امرالله احمدجو پس از اهدای چفیه به جوزانی گفت: «اولین بار است که آقای جوزانی را می‌بینم و در بهترین شرایط است. امیدوارم همچنان سرزنده و چالاک بازهم آثار ارزشمند تولید کنند.»

در ادامه جعفری جوزانی گفت: «حضور در این جشنواره مردمی به خیلی جا‌های دیگر می‌ارزد. خدمت جوانان خلاق و بااستعداد کشورم رسیدم تا بگویم من نه خود را هنرمند می‌دانم و نه شایسته پاداش. خدمت رسیدم که به همه کسانی که معقول یا نامعقول به مدیریت فرهنگی رسیدند بگویم زندگی سخت شکننده است. اگر در مدتی در مسندی از قدرت قرار دارید زمان، چون ابر‌ها سریعا می‌گذرد. دلم می‌خواهد به کسانی که سال‌هاست راه نفس کشیدن را بر هنرمندان و جوانان بسته‌اند و زانوی مرگبار خودشان را بر گردن هنرمندان گذاشتند بگویم این زانوی مرگبار را از گردن هنرمندان و استعداد‌های جوان بردارید. هنر و هنرمند نیاز به تنفس و هوای تازه دارد. این چند روز گذراست. اگر می‌خواهید نامی نه ننگی برای شما بماند به مردم اعتماد کنید و بگذارید استعداد‌های بالقوه آن رشد کنند. ممنوع‌القلم کردن اهل دل مثل جبار قاضی کار خوبی نیست. چرا نمی‌گذارید حرف دلش را برند؟ چرا یک فرد تحصیل کرده نباید حق گفتن حرف‌هایش را داشته باشد؟ کسی که دنبال زر و زوری نیست. به امید آنکه کلمه کارگر افتد و پیش از مرگم ببینم سفره‌ای خالی نیست و امکان بالندگی برای هر ایرانی موجود است.»

بخش پایانی جوایز

در بخش پایانی تقدیر و جوایز اختتامیه «جشنواره مردمی عمار» از برگزیدگان بخش مستند جنگ نرم و فیلم داستانی با اجرای محمدرضا شهبازی و حضور همسر و فرزندان شهید مصطفی صدرزاده و پدر و مادر شهید عمار بهمنی تقدیر شد.

در بخش مستند جنگ نرم و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به دلیل ریتم مناسب به مستند «کودتای لیتیومی» به کارگردانی سجاد رضازاده لوح تقدیر تعلق گرفت.


فانوس این بخش از سمت هیئت داوران به دلیل روایت جذاب و اثربخش به مستند «قیچی تیز» به کارگردانی علیرضا باغشنی تعلق گرفت.

در بخش تیزر فرهنگی «صاحب خانه خوب» به کارگردانی محمدحسین امانی لوح افتخار گرفت.

لوح افتخار دیگر این بخش به «مجموعه آثار برای ایران» به کارگردانی محمد عقیلی تعلق گرفت.

در بخش فیلم داستانی کوتاه لوح افتخار به دلیل زاویه دید متفاوت به شعرای معاصر به «کوچه‌های خراسان» به کارگردانی سجاد انتظاری تعلق گرفت.

فانوس این بخش به «نگین سلیمان» به کارگردانی محمدامین امامی تعلق گرفت.

سجاد انتظاری در این بخش از برنامه گفت: «حضور آقای جبلی در این برنامه حضور مغتنمی است. ما در استان‌ها با توجه به بودجه محدودی که داریم سعی بر ساخت آثار متفاوتی داریم؛ و خواهشمندیم لطفا توجه بیش‌تری به بخش‌های استانی داشته باشید.»

در بخش فیلم داستانی بلند هیئت داوران ضمن انتقاد از عدم پژوهش در بحث درام هیچ اثری شایسته دریافت فانوس ندانستند.

لوح افتخار بهترین بازیگری به گلاره عباسی تعلق گرفت.

لوح افتخار بهترین فیلمبرداری به هاشم مرادی رسید.

لوح افتخار بهترین صدابرداری در «تروا» به حسین بشاش تعلق گرفت.

جایزه ویژه دبیری بخش داستانی بلند به محمدعلیزاده فرد تعلق گرفت.

محمد علیزاده از همسر و فرزندش و همه افرادی که در ساخت فیلم تروا به او کمک کردند تشکر کرد.


در بخش بعدی و پس از اتمام جوایز «دوازدهمین جشنواره مردمی عمار» پسر شهید صدرزاده شعری قرائت کرد.

این اختتامیه با اکران فیلم «تروا» به پایان رسید.

نظر شما