شناسهٔ خبر: 51972528 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی کرد؛

ضربات مهلک یمنی‌ها بر پیکره ائتلاف سعودی

رامین حسین آبادیان

ارتش و کمیته های مردمی یمن طی دو هفته اخیر ضربات مهلکی را به صورت پی در پی بر پیکره ائتلاف متجاوز سعودی وارد آوردند؛ ضرباتی که خلق معادلات بازدارندگی جدید را به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ۲ هفته اخیر ضربات مهلکی را به صورت پی در پی بر پیکره ائتلاف متجاوز سعودی وارد آوردند؛ ضرباتی که خلق یک معادله بازدارندگی جدید را به دنبال داشته است.

روز چهارشنبه بود که «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از تحقق یک دستاورد مهم و استراتژیک در نبرد با ائتلاف متجاوز سعودی در استان «شبوه» خبر داد. در همین راستا، سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح کرد: «به یاری خداوند، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند در چند روز گذشته خسارت‌های بسیار سنگینی را به مزدوران و داعشی های وابسته به امارات در استان شبوه وارد آورند».

ائتلاف متجاوز سعودی استراتژی انتقال میدان نبرد از «مأرب» به «شبوه» را طراحی کرده بود که یمنی‌ها موفق شدند آن را با شکست مواجه سازند یحیی سریع در ادامه اظهاراتش گفت: «طبق گزارش‌های اطلاعاتی، در نبردهای چند روز اخیر در شبوه، ۵۱۵ مزدور اماراتی از جمله چند فرمانده ارشد آنها کشته شدند؛ شمار زخمی‌های آنها تاکنون به ۸۵۰ نفر رسیده است و دست کم ۲۰۰ مزدور هم مفقود هستند».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن ادامه داد: «در این درگیری‌ها همچنین به ۱۰۲ خودرو نظامی و زرهی خسارت جدی وارد و چند تانک پیشرفته منهدم شد».

این ضربه مهلک ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به امارات به عنوان یکی از فعال‌ترین اعضای ائتلاف متجاوز سعودی موجب شد تا طرح و استراتژی متجاوزان برای انتقال میدان نبرد از «مأرب» به «شبوه» با ناکامی مواجه شود. در این استراتژی، اماراتی‌ها مأموریت انتقال میدان نبرد از مأرب به شبوه را داشتند تا بدین ترتیب، ائتلاف سعودی فرصت لازم برای بازسازی صفوف خود در نبرد سرنوشت ساز مأرب را داشته باشد.

با تمامی این‌ها، ضربه مهلکی که یمنی‌ها توانستند طی چند روز اخیر به اماراتی‌ها در شبوه وارد سازند عملاً نقشه از پیش طراحی شده ائتلاف سعودی را به شکست کشاندند و به نوعی در برابر ائتلاف تا دندان مسلح قدرت نمایی کردند.

ضربات مهلک یمنی‌ها بر پیکرده ائتلاف سعودی

اما این پایان ماجرا نبود، چرا که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین طی روزهای گذشته توانست پهپاد جاسوسی متعلق به امارات را در آسمان شبوه مورد هدف قرار داده و آن را ساقط نمایند. در همین راستا، نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «این پهپاد جاسوسی از نوع وینگ‌لونگ -۲ بوده است. پهپاد جاسوسی امارات با یک موشک زمین به هوای ساخت یمن ساقط شد».

اکنون اعضای ائتلاف سعودی به خوبی دریافته‌اند که در سایه رقم خوردن معادلات میدانی جدید در یمن، برخلاف دوران اولیه جنگ، اقدامات خصمانه و نظامی‌شان علیه این کشور دیگر بی‌پاسخ نخواهد ماند بر اساس آنچه که گفته شد، تمامی اقدامات خصمانه اماراتی‌ها در یمن طی روزهای گذشته با شکست مواجه شد. پس از این اقدامات خصمانه بود که «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش «انصارالله» یمن به صورت جدی به مقامات ابوظبی هشدار داد. محمد البخیتی در سخنانی در همین خصوص اظهار داشت: «در صورتی که مقامات ابوظبی قصد داشته باشند به اقدامات خود در یمن ادامه دهند، عمق خاک امارات را هدف قرار خواهیم داد».

مقابله یمنی‌ها با طرح و برنامه‌های ائتلاف سعودی که امارات مسئول اجرا و پیاده سازی آنها بود، موجب شد تا معادله بازدارندگی جدیدی در عرصه میدانی یمن رقم بخورد؛ معادله‌ای که ائتلاف سعودی به هیچ وجه نمی‌تواند آن را نادیده انگارد.

پس از رقم خوردن این معادله، ائتلاف سعودی و به ویژه اماراتی‌ها اکنون دیگر دریافته‌اند که برخلاف دوران اولیه آغاز جنگ علیه یمن، در سایه رقم خوردن معادلات میدانی جدید، اقدامات خصمانه و نظامی‌شان علیه این کشور دیگر بی پاسخ نخواهد ماند.

ضربات مهلک یمنی‌ها بر پیکرده ائتلاف سعودی

ضربه مهلک دیگری که یمنی‌ها بر پیکره ائتلاف متجاوز سعودی وارد آوردند توقیف کشتی نظامی امارات در آب‌های این کشور بود. این کشتی حامل تسلیحات و تجهیزات نظامی بود و قصد داشت تا این تجهیزات را به دست مزدوران در جبهه‌های مختلف برساند. با این حال، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در یک عملیات غافلگیرانه و به موقع توانستند کشتی مذکور را توقیف و تجهیزات آن را ضبط نمایند.

پس از توقیف کشتی اماراتی، برای ائتلاف متجاوز سعودی به وضوح ثابت شد که یمنی‌ها علاوه بر برخورداری از یگان‌های موشکی و پهپادی قدرتمند از نیروی دریایی قدرتمندتری نیز برخوردار است سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیان جزئیات عملیات توقیف کشتی نظامی امارات گفت: «نیروهای یمنی از چند هفته قبل فعالیت‌های این کشتی نظامی در آب‌های یمن را زیر نظر گرفته بودند. این کشتی در حال انجام اقدامات خصمانه در آب‌های یمن بود. ما پس از توقیف این کشتی انواع و اقسام تسلیحات و تجهیزات نظامی را از آن کشف و ضبط کردیم».

وی یادآور شد: «تمامی این تسلیحات تنها برای کشتار مردم یمن ارسال شده بودند. نیروی دریایی در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های خود در دفاع از آب‌های منطقه‌ای یمن، اقدام به توقیف کشتی متجاوز امارات کرد».

از سوی دیگر، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش «أنصارالله» ضمن موفقیت‌آمیز توصیف کردن عملیات توقیف کشتی نظامی امارات، گفت: «این عملیات حقیقتاً بی سابقه بود و در چارچوب مقابله با تجاوزگری عربستان سعودی و متحدانش انجام شد».

واقعیت این است که توقیف کشتی نظامی امارات موجب شوکه شدن مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی ائتلاف متجاوز سعودی شد. سعودی‌ها و متحدان آنها ازجمله اماراتی‌ها به هیچ وجه تصور نمی‌کردند که نیروی دریایی یمن از قدرت کافی برای مقابله با تهدیدات برخوردار باشد. از همین روی، آنچه که به وضوح برای سعودی‌ها و هم‌پیاله‌هایشان ثابت شد این است که یمنی‌ها علاوه بر برخورداری از یگان‌های موشکی و پهپادی قدرتمند، از نیروی دریایی قدرتمندتری نیز برخوردار است و این به نوبه خود خلق یک معادله بازدارندگی دیگر محسوب می‌شود.

نظر شما