شناسهٔ خبر: 51962572 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

رییس جمهور در هرمزگان؛

مخالف صادرات محصولات خام هستیم

رییس جمهور گفت: بیکاری و فقر هرمزگان باید بدست مدیران استانی برطرف شود. باید جلوی خام فروشی گرفته شود و با ایجاد ارزش افزوده به فکر رفع مشکلات بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، سید ابراهیم رییسی پنجشنبه شب در جلسه شورای اداری استان هرمزگان بیان داشت: منتظر نسخه نویسی و برنامه از تهران نباشید، مشکل فقر و بیکاری در استان باید با توان و دانش مدیران استانی حل شود.

رییسی اظهارداشت: استان هرمزگان ظرفیت‌های بسیاری دارد و علاوه بر نیروی انسانی کارآمد، متدین و مقاوم نیاز است ظرفیت‌های آن را شناخت و در مسیر حل مشکلات مردم گام برداشت؛ مشکلات مردم هرمزگان مشکلات کمی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی عبور کرد.

وی افزود: این میزان از فقر و بیکاری قابل توجیه نیست و باید با دقت بررسی شود و ببینیم چرا با این میزان از ذخایر، میادین نفتی و گازی مردم دارند با فقر و مشکل زندگی می‌کنند و این باید حل شود و حل آن هم در تهران نیست بلکه باید به دست توانای مدیران هرمزگان انجام بگیرد.

رییس جمهور بیان کرد: خیلی از روستاها به برکت انقلاب آباد شده است اما وجود روستایی در روستا مستلزم این است که اقتصاد روستا فعال شود تا روستایی در آن ماندگاری پیدا کند.

وی ادامه داد: حتماً در صنایع باید از نیروهای کارآمد استان استفاده شود و من به شما مدیران توصیه می‌کنم و تاکید می‌کنم آقای استاندار و آقایان مدیران اولویت جذب را به نیروهای کارآمد استان بدهید و این یک امر مستحبی نیست و دارای تاکید است و حتماً باید این کار بشود.

آیت‌الله رییسی عنوان کرد: ما گاهی در شهرستان‌ها بخش‌ها و روستاها افراد بسیار کارآمد اهل فکر و اندیشه دارید و ما وظیفه داریم عدالت در جذب، نگهداری، پرداخت حقوق و تمام حوزه‌ها را رعایت کنیم هرچند که یک عده‌ای ناراحت شوند و هیچ اشکالی ندارد.

آیت‌الله رییسی ادامه داد: در این دولت سرمایه‌ما عموم مردم است و عموم مردم نباید ناراحت شوند هرچند که بخشی از خواص ناراحت شوند لذا حتماً باید از نیروهای کارآمد بومی استفاده شود که آن‌ها حس تعلق به سازمان پیدا کنند.

رییس جمهور عنوان کرد: ملوانان یک امکان است که اگر درست اجرا شود موجب رونق می‌شوند و باید ساماندهی شود که چه کسی؟ چه میزان؟ چه کالایی را؟ چند بار در سال می‌توانند وارد کنند و از این طریق بخشی از تجارت کشور نیز حل می‌شوند؛ ملوانان مردم قانونمندی هستند و نمی‌خواهند تخلف کنند اما مقرارت باید با نشست با خود ملوانان بروزرسانی شود و ملوانان در این حوزه خودشان نقش ایفا کنند.

وی اضافه‌کرد: صیادان حرف دارند؛ می‌گویند صید ترال مشکل ایجاد می‌کند برای صید سنتی و صیادان مقررات را خوب بلدند اما وزیر جهادکشاورزی باید ساماندهی کند که به آبزیان هم ضرری وارد نشود و ساماندهی آن‌را هم با خود صیادان مشورت کنید؛ ظرفیت صیادی هرمزگان باید در اختیار صیادان باشد و ما فقط باید به عنوان دولت انضباطی ایجاد کنید که بهترین استفاده از این ظرفیت انجام شود.

آیت‌الله رییسی تصریح‌کرد: مسئله بومی‌گزینی در پزشکان حتماً مدنظر باشند چرا که چهره‌های بومی در استان ماندگار هستند.

وی گفت: در ارتباط با فعال کردن صنایع پایین دستی مسئله بسیار مهمی است، در بازدیدی که در بندر شهید رجایی داشتم دیدم خام فروشی بدون ارزش افزوده دارد انجام می‌شود من به وزارت صمت می‌گویم به هر حد ممکن جلوی خام فروشی را بگیرید و در صنایع مسئولیت‌های اجتماعی انجام شود و به مردم هم اعلام شود.

رییس جمهور تاکیدکرد: در سال ۱۴۰۱ صندوق توسعه استان خیلی از درآمدها را برای توسعه استان را برای استان پای‌کار خواهد آورد و دست استان برای حل مشکلات بازتر خواهد شد و این از امتیازات بودجه ۱۴۰۱ است.

وی اظهارداشت: یکی از نکات دیگر که باید فعال شود مسائل مهم گردشگری است و زیرساخت‌های خوبی هم در استان موجود است که باید توسعه پیدا کند.

رییس جمهور بیان‌کرد: نسبت به مناطق محروم منطقه بشاگرد چند کار خیلی سریع می‌خواهد و برای این امر کمیته ویژه برای بشاگرد با حضور دکتر مخبر تشکیل دهید و کارهای فوری برای بشاگرد انجام شود.

وی اذعان داشت: تا می‌توانیم باید جلوی تملیکی شدن اموال مردم را بگیریم و باید کاری کنیم که قاچاق کالا کاهش پیدا کند و اموال مردم به سهولت تملیک نشود، خواهش می‌کنم حداکثر ظرف ۱۰ روز جلسه‌ای را وزیر اقتصاد برگزار کند و مشکل اموال تملیکی حل شود و گیر کالاهای مشکل دار را حل کنیم.

آیت‌الله رییسی اظهارداشت: ما در مدت کوتاه بسیاری از مشکلات صادرات را کاهش داده‌ایم و بحث صادرات ما با موفقیت دنبال می‌شود و هم صادر کننده و واردکننده باید احساس کند روند کار در گمرکات سهل و آسان است و باید مروری داشته باشیم بر همه مجوزها و سهولت در کسب و کار ایجاد کنیم.

رییس جمهور تاکیدکرد: ما باید کاری کنیم که برای وارد کننده و صادرکننده امر سهل و آسان شود و این هم باید وزیر اقتصاد دنبال کند و تا مشکلات رفع شود. مسئله بلاتکلیفی در مالکیت زمین‌های کشاورزی را نیز وزیر جهادکشاورزی دنبال کند و اگر کار از طریق سازمان ثبت انجام می‌شود پیگیری شود. واگذاری زمین در بندرشهید رجایی برای کشورهای عضو اکو قابل پیگیری است و نیازمند کار حقوقی است که باید پیگیری شود.

وی عنوان کرد: این سفر به هرمزگان سفر سریع و اداری بود و دوست داشتم در جمع مردم باشم و اینطور برای من قابل قبول نیست و من از این تریبون از مردم عذرخواهی می کنم و حتماً در فرصت دیگری خدمت مردم خواهیم رسید.

رییسی خاطرنشان کرد: بهترین ناظر خود مردم هستند؛ وضع فعلی برای هیچ‌کس قانع کننده نیست و تردید نداریم که در گذشته قصورهایی شده است ما در دولت خود را موظف به مبارزه با فقر، تبعیض، اجرای قانون، مبارزه با ارتباطات سالم، برطرف کردن ضعف قوانین هستیم و هیچ‌دستگاهی نباید به خودش اجازه دهد قانون را دور بزند و در هرمزگان پول زیاد می‌اید و می‌رود و حتماً مدیران و مسئولان باید نظارت کنند تا فساد ایجاد نشود.

حجم ویدیو: 3.56M | مدت زمان ویدیو: 00:01:53
دانلود ویدیو

نظر شما